Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte

vrijdag 2 juni 2017 Jacques Goddijn, directeur HR Groep 0 reacties 240x gelezen

"Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De transitie naar in-car-systemen zal hier een belangrijke rol in spelen. Tegelijkertijd ontstaat, door de digitalisering van onze maatschappij en de komst van zelfrijdende auto’s, de behoefte aan een nationaal overzicht van alle objecten in de openbare ruimte."

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

"De automotive-sector, de verkeersmaterialenindustrie, navigatiebedrijven, kennisinstituten en de overheid moeten samen optrekken, want de verkeerswereld verandert in rap tempo en zo ook de wereld van de verkeersborden. Spraken wij in het verleden nog over de levering van verkeersborden, nu spreken we over assetmanagement en het slim beheren en onderhouden van objecten in de openbare ruimte gedurende een langere contractperiode."

De meest ideale openbare ruimte
"Dat is wat ons betreft een veilige en comfortabele omgeving, die op (kosten)efficiënte wijze en duurzaam beheerd kan worden. Wij leveren onze bijdrage aan de realisatie van dit ideaal met het intelligent maken van de publieke buitenruimte. We beschouwen Nederland hierbij als één grote stad, gevuld met objecten die duurzaam zijn geproduceerd en waar mogelijk autonoom en interactief functioneren."

Maar zo ver zijn we nog niet
"Vele wegbeheerders weten immers niet welke objecten waar staan, terwijl de openbare ruimte vol staat met verkeerskundige objecten en straatmeubilair. Dit maakt het praktisch onmogelijk om deze ruimte efficiënt te beheren. Er staan gerust verschillende borden naast elkaar in dezelfde verkeersgeleider. En als het even tegenzit, dekt het ene object het andere zelfs af. Ook worden objecten niet alleen vanuit verkeerskundig oogpunt geplaatst, maar ook ter juridische zekerstelling of om reclame-inkomsten te verkrijgen, dan wel om extra attentiewaarde te genereren. Maar dragen al die uitingen bij aan het veiliger maken van de openbare ruimte?"

Tijd voor inzicht en overzicht
"Data en kennis vormen hierin een belangrijk onderdeel. Maar hoe kom je van traditioneel assetmanagement naar smart management? Dat gebeurt via de landelijke database verkeersborden. Wegbeheerders kunnen hiermee zien wat er staat, waar het staat en hoe het staat. Daarnaast is het mogelijk om over betrouwbare informatie te beschikken met betrekking tot snelheidsregimes, doorrijhoogten, breedtebeperkingen, rijrichtingen enzovoort. Wij hebben hierin het initiatief genomen, waarna de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) de handen ineen heeft geslagen om te komen tot een landelijke database met alle verkeersborden."

Landelijke database
"Dit zien wij als een opstap naar duurzaamheid en tal van smart solutions. Sensoren op verkeersborden maken straks niet alleen assetmanagement mogelijk (wat/waar), maar informeren de beheerder mogelijk ook over de eigen omgevingstoestand. Zo kan ook informatie verzameld worden over temperatuur, luchtkwaliteit, weersomstandigheden, bezettingsgraad van parkeergarages en fietsenstallingen. Al deze data kan slim worden gebruikt om de openbare ruimte veiliger, schoner en comfortabeler te gaan maken.

Om die openbare ruimte vervolgens ook goed en kostenefficiënt te kunnen beheren, gaan wij ervan uit dat het belangrijk is dat een wegbeheerder weet wat voor type verkeersobjecten er in de openbare ruimte staan en op welke locatie. Door kennis van het aantal objecten, productspecificaties, bouwjaar, levensduur en kwaliteitsstatus, is het mogelijk om efficiënt en effectief eigendommen te beheren en zo budgetten te beheren en vervanging vast te stellen.

Met deze kennis kunnen gestructureerde stappen worden gepland naar minder borden en moderne mobiliteit met een gegarandeerde verkeersveiligheid. Met de inwinning van data kan de aanpassing van digitale systemen worden geborgd om de transitie naar navigatieplatforms in kaart te brengen en is onderhoud beter te plannen.

Het is onze ambitie om alle circa 6 miljoen borden in Nederland van een sensor te voorzien. Wij geloven erin dat dit een meerwaarde heeft voor de verkeersveiligheid. Hoe meer relevante partijen zich bij onze ideeën aansluiten en hun data met ons delen, hoe beter en slimmer de uiteindelijke oplossing is.

De databank zal ook de overdaad aan borden in beeld brengen, verwachten wij. Minder is volgens ons meer! Minder maakt de omgeving overzichtelijker en heeft een positief effect op de veiligheid en beheerkosten.

Waren we in het begin als bedrijf te sterk gefocust op het product, het verkeersbord, nu denken we actief mee over verkeersveiligheid in het licht van de maatschappelijke veranderingen. Daarbij gaat het veel meer dan vroeger over co-creatie met de opdrachtgever. Met co-creatie versterk je elkaars inzichten en ontstaat de overtuiging om keuzes te maken. Kortom, een mooie aanpak om tot innovatie te komen."

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.