Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte

vrijdag 2 juni 2017 Jacques Goddijn, directeur HR Groep 0 reacties 100x gelezen

"Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De transitie naar in-car-systemen zal hier een belangrijke rol in spelen. Tegelijkertijd ontstaat, door de digitalisering van onze maatschappij en de komst van zelfrijdende auto’s, de behoefte aan een nationaal overzicht van alle objecten in de openbare ruimte."

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

Jacques Goddijn, directeur, eigenaar HR Groep

"De automotive-sector, de verkeersmaterialenindustrie, navigatiebedrijven, kennisinstituten en de overheid moeten samen optrekken, want de verkeerswereld verandert in rap tempo en zo ook de wereld van de verkeersborden. Spraken wij in het verleden nog over de levering van verkeersborden, nu spreken we over assetmanagement en het slim beheren en onderhouden van objecten in de openbare ruimte gedurende een langere contractperiode."

De meest ideale openbare ruimte
"Dat is wat ons betreft een veilige en comfortabele omgeving, die op (kosten)efficiënte wijze en duurzaam beheerd kan worden. Wij leveren onze bijdrage aan de realisatie van dit ideaal met het intelligent maken van de publieke buitenruimte. We beschouwen Nederland hierbij als één grote stad, gevuld met objecten die duurzaam zijn geproduceerd en waar mogelijk autonoom en interactief functioneren."

Maar zo ver zijn we nog niet
"Vele wegbeheerders weten immers niet welke objecten waar staan, terwijl de openbare ruimte vol staat met verkeerskundige objecten en straatmeubilair. Dit maakt het praktisch onmogelijk om deze ruimte efficiënt te beheren. Er staan gerust verschillende borden naast elkaar in dezelfde verkeersgeleider. En als het even tegenzit, dekt het ene object het andere zelfs af. Ook worden objecten niet alleen vanuit verkeerskundig oogpunt geplaatst, maar ook ter juridische zekerstelling of om reclame-inkomsten te verkrijgen, dan wel om extra attentiewaarde te genereren. Maar dragen al die uitingen bij aan het veiliger maken van de openbare ruimte?"

Tijd voor inzicht en overzicht
"Data en kennis vormen hierin een belangrijk onderdeel. Maar hoe kom je van traditioneel assetmanagement naar smart management? Dat gebeurt via de landelijke database verkeersborden. Wegbeheerders kunnen hiermee zien wat er staat, waar het staat en hoe het staat. Daarnaast is het mogelijk om over betrouwbare informatie te beschikken met betrekking tot snelheidsregimes, doorrijhoogten, breedtebeperkingen, rijrichtingen enzovoort. Wij hebben hierin het initiatief genomen, waarna de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) de handen ineen heeft geslagen om te komen tot een landelijke database met alle verkeersborden."

Landelijke database
"Dit zien wij als een opstap naar duurzaamheid en tal van smart solutions. Sensoren op verkeersborden maken straks niet alleen assetmanagement mogelijk (wat/waar), maar informeren de beheerder mogelijk ook over de eigen omgevingstoestand. Zo kan ook informatie verzameld worden over temperatuur, luchtkwaliteit, weersomstandigheden, bezettingsgraad van parkeergarages en fietsenstallingen. Al deze data kan slim worden gebruikt om de openbare ruimte veiliger, schoner en comfortabeler te gaan maken.

Om die openbare ruimte vervolgens ook goed en kostenefficiënt te kunnen beheren, gaan wij ervan uit dat het belangrijk is dat een wegbeheerder weet wat voor type verkeersobjecten er in de openbare ruimte staan en op welke locatie. Door kennis van het aantal objecten, productspecificaties, bouwjaar, levensduur en kwaliteitsstatus, is het mogelijk om efficiënt en effectief eigendommen te beheren en zo budgetten te beheren en vervanging vast te stellen.

Met deze kennis kunnen gestructureerde stappen worden gepland naar minder borden en moderne mobiliteit met een gegarandeerde verkeersveiligheid. Met de inwinning van data kan de aanpassing van digitale systemen worden geborgd om de transitie naar navigatieplatforms in kaart te brengen en is onderhoud beter te plannen.

Het is onze ambitie om alle circa 6 miljoen borden in Nederland van een sensor te voorzien. Wij geloven erin dat dit een meerwaarde heeft voor de verkeersveiligheid. Hoe meer relevante partijen zich bij onze ideeën aansluiten en hun data met ons delen, hoe beter en slimmer de uiteindelijke oplossing is.

De databank zal ook de overdaad aan borden in beeld brengen, verwachten wij. Minder is volgens ons meer! Minder maakt de omgeving overzichtelijker en heeft een positief effect op de veiligheid en beheerkosten.

Waren we in het begin als bedrijf te sterk gefocust op het product, het verkeersbord, nu denken we actief mee over verkeersveiligheid in het licht van de maatschappelijke veranderingen. Daarbij gaat het veel meer dan vroeger over co-creatie met de opdrachtgever. Met co-creatie versterk je elkaars inzichten en ontstaat de overtuiging om keuzes te maken. Kortom, een mooie aanpak om tot innovatie te komen."

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

blog

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

  • Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig Maximaal 30 km/uur in de binnenstad, dat is pas duurzaam veilig ‘Volgens mij moet de Duurzaam Veilig-theorie op de schop. De theorie wordt als het om ongevallen met fietsers en voetgangers gaat niet gesteund door dalende cijfers,... 24 augustus Berry den Brinker
  • Automatisch de toekomst in? Automatisch de toekomst in? Naar de maan…, naar Mars…, geen files…? Mijn opa zei altijd: ‘Op de maan komen ze nooit’. Hij heeft geen gelijk gekregen en helaas heeft hij het ook niet mogen meemaken.' 24 augustus Ed Graumans, bureau 'Met Graumans'
  • De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid De sleutel voor effectief mobiliteitsbeleid ‘Het is u vast niet ontgaan. De bereikbaarheid en leefbaarheid van ons kikkerlandje staan onder druk. De crisistijden zijn achter de rug en op steeds meer plekken loopt het vol.... 24 augustus Steven van Eijck
  • Sharing is niet altijd caring Sharing is niet altijd caring ‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling.Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In... 24 augustus Bas Schilder
  • Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vormgeving 12 nieuwe verkeersborden kan beter Vanaf 1 juli 2017 zijn er  14 nieuwe verkeersborden  toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en... 15 augustus Peter Veringmeier, Veringmeier...
  • De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie De ontwikkeling van MaaS: enkele vraagtekens voor de discussie Het onderstaande artikel vormt een inbreng op de discussie over Mobility as a Service, in reactie op het artikel van Richard Hoving van het Amsterdam Economic Board,... 3 juli Jochem Floor, CarShareXL
  • Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte Naar een slimme, veilige en comfortabele openbare ruimte " Door de handen ineen te slaan kan Nederland binnen een beperkt aantal jaren het modernste land ter wereld zijn op het gebied van bewegwijzering en verkeersveiligheid. De... 2 juni Jacques Goddijn, directeur HR Groep
  • Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? Moet ik ook maar een hobby verzinnen voor in de auto? "Na een drukke werkdag ga ik weer voldaan op weg naar huis. Bij Amsterdam springen de matrixborden aan en kom ik vroegtijdig tot stilstand. Minuten later ben ik slechts... 2 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet... 2 juni Cees Wildervanck, verkeerspsycholoog*
  • Verwachtingspatronen bij autodelen Verwachtingspatronen bij autodelen Deze blog is een reactie op de blog van Walther Ploos van Amstel: ‘ Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? ’ Lees hier het artikel dat gaat over de publicatie... 28 mei Jochem Floor, CarshareXL

Artikelen 1 tot 10 van 187

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.