Redeneren als bouwers voor de toekomst

maandag 28 april 2014 0 reacties 561x gelezen

Joris Willems, docent Verkeerskunde PCVO Handel, HSV, Diepenbeek
Foto: Ton Hendriks Fotografie

Foto: Ton Hendriks Fotografie

Architecten worden beroemd, sommigen toch. Over hen worden boeken geschreven. Er worden scholen en instituten naar hen genoemd. Ze zijn bekend bij het brede publiek. Mensen maken speciale reizen om hun realisaties te bewonderen. Van der Rohe, Le Corbusier, Gaudi. Sterker nog, ze hoeven niet eerst te sterven om een legende te worden. Calatrava bewijst het. Maar ook bouwmeesters van bij ons zijn bij velen bekend. Victor Horta, Henry Van de Velde, ronkende namen. Ze hebben met een bijzondere visie iets gemaakt dat letterlijk is blijven staan. Of ze hebben een grote groep collega’s geïnspireerd. Ze keken vooruit. Kennelijk is eeuwige roem mogelijk door iets te doen met de gebouwde omgeving.

 

Ook verkeerskundigen denken mee over het openbaar domein. En hun werk heeft een heel grote invloed op het dagelijks leven van mensen. Hun verplaatsingsgedrag, hoe lang ze in de file staan, hoe veilig ze zich voelen in het verkeer. Maar vraag mensen naar beroemde verkeerskundigen en het blijft waarschijnlijk stil. Quid verkeerskundigen, hoezo beroemd?

 

Curieus toch hoe dat komt. De media hebben nochtans veel aandacht voor verkeersproblemen. Inderdaad, voor de problemen. Verkeer komt vaak in de pers na een monsterfile, grote kettingbotsing of treinstaking. Toevallige tooggesprekken over verkeer leiden altijd, echt waar, altijd tot een zondvloed aan klachten en gejammer. Ikzelf heb geleerd om het V-woord in de privé-sfeer zoveel mogelijk te mijden, u misschien ook. Verkeer wordt zelden bekeken vanuit iets positiefs, als mogelijkheid om je te verplaatsen, om deel te nemen aan de maatschappij.

 

In Nederland zijn de eerste verkeerskundigen opgeleid in het jaar dat het aantal verkeersdoden piekte. De term ‘mobiliteit’ zijn we in Vlaanderen gaan gebruiken toen we collectief immobieler werden. Typisch. Maar begrijpelijk. Als verkeers- en mobiliteitsdeskundigen zijn we dan ook een kind van onze tijd. Als oplosser van problemen. Ondertussen zijn we geworden tot ervaren verkeerspompiers, meesters in modellen, top-class technici en reken-tovenaars. We hebben een karrenvracht aan kennis en wetenschap opgebouwd, maar heeft die ons niet eerder introvert gemaakt en verlamd? Paralysis of analysis. Paralyse door analyse. Veel verkeerskundigen zijn geëvolueerd naar advocacy planners, maken effectrapporten en mobiscans à la carte en zijn zo in veler ogen notoire voorspellers van nog meer ellende. De zeldzame vakgenoten die de mobiliteitsevolutie positief durven inschatten, worden voor wereldvreemd of irrealistisch uitgemaakt. Altijd wat.

 

Of we onszelf in deze hoek hebben gezet of hebben laten zetten is een interessante discussie, maar dat maakt niet veel uit. Vraag is of en hoe we uit dat probleemhoekje moeten geraken. Naar de kant waar positief wordt gedacht over verkeer en mobiliteit, als mogelijkheid om te ontplooien. Het antwoord lijkt simpel: anders gaan denken en redeneren. Niet vanuit problemen, maar vanuit mogelijkheden. Niet beperkend, maar verruimend. Niet meer als Calimero de planologen met de vinger wijzen. Stoppen met zeuren over de lintbebouwing die de schuld van alles is. Kan dat? Jazeker! Het scenariodenken in onze mobiliteitsplannen heb ik altijd een prachtig ding gevonden. Echte, open-minded toekomstgerichte scenario’s zijn weliswaar schaars gebleven in onze Vlaamse plannen, maar ’t was en is een begin.

 

Positief en open denken dus. Er bestaat een mooi woord voor, ruimtelijke planners kennen dat al langer: voluntarisme. Plannen vanuit de wil, met een gewenste visie op de toekomst, in plaats van zich te verschuilen achter pure kennis, dwang en beperkingen. Het paaltje dat niet dient om auto’s te pesten, maar om fietsverkeer veiliger te maken. Het versmallen van straten om meer groen te krijgen. Een visie op het functioneren van de stad over 20 jaar in plaats van een vlugge belofte dat iedereen zijn auto gratis kwijt kan op minder dan 100 meter.

 

Terug naar de architect. Waarom nemen mensen die onder de arm? Toch vooral om een fris idee te kopen, een kijk te hebben op de manier waarop ze de volgende decennia willen wonen, een visie op hun verdere leven. En hun huis wordt dan een statement, een visitekaartje. Toegegeven, in Vlaanderen zijn er heel wat fermettes. Maar toch ook veel moois in de openbare ruimte. Misschien dat we dus wat meer moeten redeneren als architecten. Als bouwers voor de toekomst, als voluntaristen. Waar een wil is...

 

Deze blog is overgenomen uit Verkeersspecialist nr. 203 (februari 2014).

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.