Regensensoren: van de regen in de drup?

dinsdag 30 oktober 2012 4 reacties 1554x gelezen

Luc Prinsen,  adviseur verkeersmanagement bij Goudappel Coffeng

Om de zoveel tijd duiken ze weer even op in de media: regensensoren voor verkeerslichten. Deze maand haalde ‘meer groen voor de fiets tijdens regen’ zelfs het journaal. Ik ben er helemaal voor, totdat ik de media hoor suggereren dat ‘het andere verkeer geen extra hinder ondervindt’. Maar dan kun je toch altijd meer groen geven? En dan is een regensensor toch helemaal niet nodig?

 

Bij regen is het drukker op de weg, juist met auto’s. Een verkeersregeling die onder natte, drukkere omstandigheden meer ruimte kan geven aan de fietsers, kan dat bij droog weer zeker. Een regensensor is dan overbodig. Het betreft dan waarschijnlijk een verkeersregeling met veel reservecapaciteit of een niet optimaal ingeregelde verkeersregeling. Goed functioneel beheer van verkeerslichten, lost meer op dan zo’n media-genieke regensensor.  Mijn ongenuanceerde advies aan gemeenten is: “Houdt dat geld voor de regensensor in je zak, of doe er iets echt zinnigs mee voor je fietsers!”

 

Of kies bewust voor de fietser!

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om ander verkeer wél te ‘hinderen’ tijdens regenbuien! Dit is een beleidskeuze, een keuze die past in de huidige tijdgeest van duurzame bereikbaarheid en de leefbare, vitale stad. Het is zeer wel denkbaar dat extra hinder voor autoverkeer, of zelfs het openbaar vervoer, op een beperkt aantal momenten (bijvoorbeeld tijdens regenbuiten) toelaatbaar is omwille van een tijdelijk extra vlotte doorstroming van fietsers. De fietser komt bij regen eerder thuis, de droog zittende automobilist is wat langer onderweg.  

 

Dat brengt me tot mijn echte advies aan gemeenten: daag je verkeerslichten-mensen uit de ‘fietsvriendelijkheid’ van je stad of gemeente te verhogen! Ik durf de uitdaging aan, zonder regensensor: elke (middel)grote stad kent kruispunten waar fietsers onnodig lang moeten wachten, en niet alleen bij een regenbui. Want verkeersregelingen “slijten” in de loop der tijd. Hun afstelling past niet meer bij het veranderende verkeersaanbod of het veranderde beleid over doelgroepen.

 

Maar begrijp me goed. Ik ben niet tegen regensensoren. Integendeel, al is het maar omdat ze ‘fietsvriendelijke verkeerslichten’ in het (media)zonnetje zetten. Dat juich ik toe. Het publiekelijk kunnen openen van een ‘regensensor-kruispunt’ zet bestuur en stad in het zonnetje. Ook dat gun ik ze van harte. Ook dat vestigt de aandacht op fietsvriendelijke verkeerslichten. Maar let op: investeer gericht in fietsvriendelijk regelen en pas niet klakkeloos regensensoren toe.

 

Meer bereiken met hetzelfde geld

Het plaatsen van een regensensor moet gepaard gaan met afwegingen over hinder. Welke extra reistijd is bij regen acceptabel voor andere weggebruikers? Of welke maximale filelengte? Wat zijn de randvoorwaarden en prioriteiten? Als dergelijk vragen niet gesteld zijn: Dan kunt u waarschijnlijk (nog) meer bereiken voor uw budget!

  


Reacties

Reacties

Luc Prinsen 14/12/2012 10:39

Beste Hedwig,

Laat me je de volgende vraag stellen: zou je als fietser niet graag ook bij droog weer kort wachten bij verkeerslichten?

Luc

Hedwig Neggers 19/11/2012 22:30

Beste Luc,
Ik vind het erg leuk dat de regensensor bestaat. Op vrijdag 24-12-2004 stond de regendetector bij mij op nummer 8. (Verkeerslichten met regendetector: fietsers en voetgangers krijgen bij stortbuien langer en vaker groen) in mijn lijstje met 'Tien gewenste uitvindingen' in nrc handelsblad. Helaas heeft het weinig zin om een link te plaatsen, want om in het archief te komen, moet je abonnee zijn.
Je kunt je voorstellen dat ik blij verbaasd ben dat de 'uitvinding' die ik acht jaar geleden wenste, nu bestaat. Al was het maar omdat je als fietser in de regen soms helemaal doorweekt raakt bij een verkeerslicht terwijl de automobilisten droog naar huis suizen. Moest ik even kwijt. Groet, Hedwig Neggers, Utrecht

Robert Barelds 14/11/2012 11:46

Ik had na het lezen van het artikel inderdaad dezelfde conclusie getrokken. Langzaam verkeer is vaak sluitpost in een VRI-regeling.

Ik ben het van harte eens dit bewust om te draaien en veel meer vanuit fietser en ook wandelaar te denken. Dit kan vaak best zonder het overige verkeer te hinderen.

Ik denk dat het ook goed is dit doelgericht naar de weggebruiker te communiceren. "U wacht in de auto op dit kruispunt iets langer om de fiets voor te laten."

Regensensoren zijn niet de beste keuze om het verkeer beter door te laten stromen, dynamische regelingen op basis van intensiteiten zijn dit wel. Daar valt nog een hoop winst te behalen.

Eric Greweldinger 30/10/2012 20:54

Een mooi wervend praatje voor aandacht voor het functioneel beheer van VRI's. We allen kennen de goede verhalen van het GGT (Groene Golf Team). In deze tijden van bezuinigingen zal het er allemaal niet makkelijker op worden. Vandaar dat het juist nu goed is om met minder meer te doen en alleen effectief zaken aan te pakken. Buiten alle politieke uitspraken om, zorg voor een geloofwaardige regeling (zo ken ik je ook!).
Dus zoals ik in de tijd van het persbericht al getweet heb, als het licht voor de fietser extra op groen kan tijdens de regen, dan kan dat altijd. Gebruik dat extra geld voor zinvolle zaken. Voor leuke andere effectieve ideeën verwijs ik graag naar de bijdrage op het NVC over verkeersregelinnovaties in 's-Hertogenbosch. (downloadbaar via Verkeerskunde)

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 228

1 2 3 4 5 6

  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...

Artikelen 1 tot 25 van 228

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.