Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid?

vrijdag 25 maart 2016 Hugo van der Steenhoven 0 reacties 657x gelezen

Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016
Hugo van der Steenhoven, strategisch adviseur voor de mobiele stad

Hugo van der Steenhoven, strategisch adviseur voor de mobiele stad (Copyright: ANWB/AVD)

2018: Als ik in Utrecht aankom en mijn fiets uit de grootste stalling ter wereld haal (12.000 plekken), fiets ik richting binnenstad over het Vredenburg. Sinds de aanleg van de tram ‘om de zuid’ naar de Uithof, is de busbaan door de binnenstad beschikbaar gekomen voor het fietsverkeer. Dit is de drukste fietsroute van Utrecht, er rijden dagelijks meer dan 40.000 fietsers overheen.

Zo zou het er uit kunnen zien als de schaalsprong fiets is gerealiseerd, en niet alleen in Utrecht. Het is al weer een paar jaar geleden dat de Fietsersbond de schaalsprong voor het fietsverkeer lanceerde. Door de groei van het fietsen, in met name de steden, en de enorme groei van de fiets-treincombinatie ontstaan er: fietsfiles in de spits op doorgaande routes, lange wachttijden bij verkeerslichten, chaotische situaties bij opstelplekken op kruispunten en is er een schrijnend tekort aan stallingen bij stations en in binnensteden.

De Schaalsprong Fiets pleite ervoor om flink te investeren in een oplossing en vooral om meer ruimte te maken voor een positieve ontwikkeling: de groei van schone en gezonde mobiliteit. Zijn er steden die aan de slag zijn gegaan met oplossingen voor deze vraagstukken? Steden die meer ruimte voor fietsers hebben gemaakt, meer stallingen hebben gebouwd, de ruimte in hun stad eerlijker hebben verdeeld tussen OV, fiets en auto? Of zelfs prioriteit hebben gegeven aan fietsen en lopen? Is de Rijksoverheid inmiddels (beleidsmatig)actief geworden met het belangrijkste vervoermiddel in Nederland na de auto?

Stagnatie?
Het is makkelijk om die vraag negatief te beantwoorden; zo gaf staatssecretaris Dijksma onlangs in de Kamer aan geen extra geld beschikbaar te hebben om nieuwe stallingsvoorzieningen bij stations te bouwen voor nog eens 100.000 extra fietsen (prognose ProRail). Ook is het in de grotere steden nog drukker geworden op het fietspad, mede door de groei van de scooters. En een herverdeling van de verkeersruimte ligt overal politiek gevoelig. Stagnatie dus?

Ja en nee, de afgelopen jaren is er echt wel iets veranderd. Zo kwam de Rijkadviseur voor de infrastructuur Rients Dijkstra met zijn advies ‘Nederland Fietsland’. Dit heeft binnen en buiten de Rijksoverheid veel stof doen opwaaien en het is geen toeval dat er nu veel meer ambtenaren van I&M en Rijkswaterstaat aan fietsbeleid werken, of dat er veel fietsprojecten binnen het programma Beter Benutten worden uitgevoerd. Fietsstad Zwolle nam, samen met het Fietsberaad, het initiatief voor de ‘Tour de Force’ om: de verschillende overheden uit te dagen, bij elkaar te brengen en meer te laten doen aan fietsen, en om fietsbeleid ook vanuit gezondheid, milieu, en ruimtelijke ordening te formuleren.

Vuurpijl
En als klap op de vuurpijl kwam de ANWB vorig jaar met een doorwrochte studie naar hoe de verschillende modaliteiten(van speedpedelec tot auto) in de stadruimte zich tot elkaar verhouden, wie waar zou moeten rijden en een duidelijke  wens tot meer ruimte voor de fiets. In verschillende steden is ook al wat te zien: veel nieuwe, grote stallingen werden geopend (Haarlem, Leiden, Rotterdam Utrecht, Nijmegen en Arnhem) en in Amsterdam, Utrecht en Groningen worden voorzichtig keuzes gemaakt waarin verkeersruimte wordt herverdeeld ten faveure van voetgangers en fietsers. Daarnaast wordt veel nieuwe infrastructuur voor fietsers aangelegd en worden barrières geslecht door fietstunnels en bruggen.

Transitieopgave
Geen stagnatie dus, zeker niet, maar dat het idee van de schaalsprong nu breed omarmd wordt en in de praktijk wordt uitgevoerd…? De schaalsprong fiets (en lopen) is natuurlijk een transitieopgave. Steden zijn dan eigenlijk bezig met een andere wijze van inrichting van de stad en nemen afscheid van de stad als doorgangshuis voor verkeer, met name voor de auto. Nu werken we vooral nog aan een stad waarbij ‘verblijven en ontmoeten’ en het realiseren van ‘een aantrekkelijke publieke ruimte’ centraal staan. Dit loopt parallel aan de economische ontwikkeling, waarbij nieuwe (vaak innovatieve ) werkgelegenheid zich concentreert in de steden; denk aan cultuur, creatieve industrie, ICT, start-ups en ‘het nieuwe werken’. Aantrekkelijke (binnen)steden bevatten plekken met goede publieke ruimte waar cultuur, uitgaan, winkels en horeca beschikbaar zijn. Jongeren en jonge gezinnen willen daar wonen en werken.

Aantrekkelijke stad
‘De aantrekkelijke stad’ is een van de reden waarom het fietsgebruik in de steden zo gegroeid is. Duidelijk voorbeeld daarvan is Utrecht waar midden in de binnenstad een achtstrooksweg is afgebroken en de (water)singel is teruggelegd. En kijk naar Groningen die het voetgangersgebied met 20 procent wil vergroten, of Leiden dat het autoverkeer bij het station onder grond heeft gebracht, waardoor je als voetganger zonder obstakels de stad in loopt.

Kruispunt
Veel steden staan op een kruispunt, waarbij er ook (politieke) krachten zijn die terug willen naar vroeger toen de auto’s nog en masse door de winkelstraten reden, er geen voetgangersgebied was en parkeren overal gratis was. Steden die daar nu nog aan toegeven, missen de (economische) boot. In Rotterdam is al te zien wat de omslag van stagnatie naar transitie kan betekenen. Hoe? De binnenstad zien als city-lounge, de Coolsingel grotendeels als verblijfsgebied inrichten en Fietsstad 2018 willen worden.

Investeringsprogramma’s
Maar ook in steden die zichzelf al Fietsstad noemen, is het nog geen gelopen race. Want zijn zij in staat om de transitie te laten slagen? Zijn zij in staat om echt te investeren in fietsen en lopen (en niet alleen in OV) en daar meer ruimte voor te vinden? En zijn ze in staat om slimme oplossingen te vinden voor het privé-autogebruik door mooie combinaties te maken zoals Park en Bike en trein en fiets, ook bij de voorstadstations? Om dat te kunnen doen zijn investeringsprogramma’s van het Rijk voor de fiets onmisbaar.

Van droom naar werkelijkheid
Veel steden in de wereld komen bij ons op bezoek om te zien hoe we de afgelopen tientallen jaren onze (binnen)steden steeds meer leefbaar en aantrekkelijk hebben gemaakt, en de fiets een belangrijke en veilige plek(ruimte) en hebben gegeven. Zij zijn nu waar wij jaren geleden waren. Nu moeten we ook het lef hebben om verder te gaan op de ingeslagen weg en een inspirerend voorbeeld te blijven voor al die steden die bij ons komen kijken. Velocity 2017 in Arnhem en Nijmegen zou zo maar de plek kunnen zijn waar Nederland kan laten laten zien hoe die droom werkelijkheid wordt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 256

2 3 4 5 6 7

  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker

Artikelen 101 tot 125 van 256

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.