Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid?

vrijdag 25 maart 2016 Hugo van der Steenhoven 0 reacties 660x gelezen

Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016
Hugo van der Steenhoven, strategisch adviseur voor de mobiele stad

Hugo van der Steenhoven, strategisch adviseur voor de mobiele stad (Copyright: ANWB/AVD)

2018: Als ik in Utrecht aankom en mijn fiets uit de grootste stalling ter wereld haal (12.000 plekken), fiets ik richting binnenstad over het Vredenburg. Sinds de aanleg van de tram ‘om de zuid’ naar de Uithof, is de busbaan door de binnenstad beschikbaar gekomen voor het fietsverkeer. Dit is de drukste fietsroute van Utrecht, er rijden dagelijks meer dan 40.000 fietsers overheen.

Zo zou het er uit kunnen zien als de schaalsprong fiets is gerealiseerd, en niet alleen in Utrecht. Het is al weer een paar jaar geleden dat de Fietsersbond de schaalsprong voor het fietsverkeer lanceerde. Door de groei van het fietsen, in met name de steden, en de enorme groei van de fiets-treincombinatie ontstaan er: fietsfiles in de spits op doorgaande routes, lange wachttijden bij verkeerslichten, chaotische situaties bij opstelplekken op kruispunten en is er een schrijnend tekort aan stallingen bij stations en in binnensteden.

De Schaalsprong Fiets pleite ervoor om flink te investeren in een oplossing en vooral om meer ruimte te maken voor een positieve ontwikkeling: de groei van schone en gezonde mobiliteit. Zijn er steden die aan de slag zijn gegaan met oplossingen voor deze vraagstukken? Steden die meer ruimte voor fietsers hebben gemaakt, meer stallingen hebben gebouwd, de ruimte in hun stad eerlijker hebben verdeeld tussen OV, fiets en auto? Of zelfs prioriteit hebben gegeven aan fietsen en lopen? Is de Rijksoverheid inmiddels (beleidsmatig)actief geworden met het belangrijkste vervoermiddel in Nederland na de auto?

Stagnatie?
Het is makkelijk om die vraag negatief te beantwoorden; zo gaf staatssecretaris Dijksma onlangs in de Kamer aan geen extra geld beschikbaar te hebben om nieuwe stallingsvoorzieningen bij stations te bouwen voor nog eens 100.000 extra fietsen (prognose ProRail). Ook is het in de grotere steden nog drukker geworden op het fietspad, mede door de groei van de scooters. En een herverdeling van de verkeersruimte ligt overal politiek gevoelig. Stagnatie dus?

Ja en nee, de afgelopen jaren is er echt wel iets veranderd. Zo kwam de Rijkadviseur voor de infrastructuur Rients Dijkstra met zijn advies ‘Nederland Fietsland’. Dit heeft binnen en buiten de Rijksoverheid veel stof doen opwaaien en het is geen toeval dat er nu veel meer ambtenaren van I&M en Rijkswaterstaat aan fietsbeleid werken, of dat er veel fietsprojecten binnen het programma Beter Benutten worden uitgevoerd. Fietsstad Zwolle nam, samen met het Fietsberaad, het initiatief voor de ‘Tour de Force’ om: de verschillende overheden uit te dagen, bij elkaar te brengen en meer te laten doen aan fietsen, en om fietsbeleid ook vanuit gezondheid, milieu, en ruimtelijke ordening te formuleren.

Vuurpijl
En als klap op de vuurpijl kwam de ANWB vorig jaar met een doorwrochte studie naar hoe de verschillende modaliteiten(van speedpedelec tot auto) in de stadruimte zich tot elkaar verhouden, wie waar zou moeten rijden en een duidelijke  wens tot meer ruimte voor de fiets. In verschillende steden is ook al wat te zien: veel nieuwe, grote stallingen werden geopend (Haarlem, Leiden, Rotterdam Utrecht, Nijmegen en Arnhem) en in Amsterdam, Utrecht en Groningen worden voorzichtig keuzes gemaakt waarin verkeersruimte wordt herverdeeld ten faveure van voetgangers en fietsers. Daarnaast wordt veel nieuwe infrastructuur voor fietsers aangelegd en worden barrières geslecht door fietstunnels en bruggen.

Transitieopgave
Geen stagnatie dus, zeker niet, maar dat het idee van de schaalsprong nu breed omarmd wordt en in de praktijk wordt uitgevoerd…? De schaalsprong fiets (en lopen) is natuurlijk een transitieopgave. Steden zijn dan eigenlijk bezig met een andere wijze van inrichting van de stad en nemen afscheid van de stad als doorgangshuis voor verkeer, met name voor de auto. Nu werken we vooral nog aan een stad waarbij ‘verblijven en ontmoeten’ en het realiseren van ‘een aantrekkelijke publieke ruimte’ centraal staan. Dit loopt parallel aan de economische ontwikkeling, waarbij nieuwe (vaak innovatieve ) werkgelegenheid zich concentreert in de steden; denk aan cultuur, creatieve industrie, ICT, start-ups en ‘het nieuwe werken’. Aantrekkelijke (binnen)steden bevatten plekken met goede publieke ruimte waar cultuur, uitgaan, winkels en horeca beschikbaar zijn. Jongeren en jonge gezinnen willen daar wonen en werken.

Aantrekkelijke stad
‘De aantrekkelijke stad’ is een van de reden waarom het fietsgebruik in de steden zo gegroeid is. Duidelijk voorbeeld daarvan is Utrecht waar midden in de binnenstad een achtstrooksweg is afgebroken en de (water)singel is teruggelegd. En kijk naar Groningen die het voetgangersgebied met 20 procent wil vergroten, of Leiden dat het autoverkeer bij het station onder grond heeft gebracht, waardoor je als voetganger zonder obstakels de stad in loopt.

Kruispunt
Veel steden staan op een kruispunt, waarbij er ook (politieke) krachten zijn die terug willen naar vroeger toen de auto’s nog en masse door de winkelstraten reden, er geen voetgangersgebied was en parkeren overal gratis was. Steden die daar nu nog aan toegeven, missen de (economische) boot. In Rotterdam is al te zien wat de omslag van stagnatie naar transitie kan betekenen. Hoe? De binnenstad zien als city-lounge, de Coolsingel grotendeels als verblijfsgebied inrichten en Fietsstad 2018 willen worden.

Investeringsprogramma’s
Maar ook in steden die zichzelf al Fietsstad noemen, is het nog geen gelopen race. Want zijn zij in staat om de transitie te laten slagen? Zijn zij in staat om echt te investeren in fietsen en lopen (en niet alleen in OV) en daar meer ruimte voor te vinden? En zijn ze in staat om slimme oplossingen te vinden voor het privé-autogebruik door mooie combinaties te maken zoals Park en Bike en trein en fiets, ook bij de voorstadstations? Om dat te kunnen doen zijn investeringsprogramma’s van het Rijk voor de fiets onmisbaar.

Van droom naar werkelijkheid
Veel steden in de wereld komen bij ons op bezoek om te zien hoe we de afgelopen tientallen jaren onze (binnen)steden steeds meer leefbaar en aantrekkelijk hebben gemaakt, en de fiets een belangrijke en veilige plek(ruimte) en hebben gegeven. Zij zijn nu waar wij jaren geleden waren. Nu moeten we ook het lef hebben om verder te gaan op de ingeslagen weg en een inspirerend voorbeeld te blijven voor al die steden die bij ons komen kijken. Velocity 2017 in Arnhem en Nijmegen zou zo maar de plek kunnen zijn waar Nederland kan laten laten zien hoe die droom werkelijkheid wordt.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 51 tot 75 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans
  • Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Nederlander reist niet méér, maar minder per auto Het aantal kilometers dat de Nederlander gemiddeld in de auto reist, daalt al meer dan tien jaar. Dit is een trendbreuk met de decennia voor 2005. Deze verandering lijkt niet... 11 december Arie Bleijenberg, Huib van Essen en...
  • Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden Geparkeerde fietsen zijn een last voor binnensteden In grote steden blijft fietsparkeren een terugkerend punt van aandacht (en zorg). Een deel van de problematiek is de ongereguleerde praktijk van parkeren met de fiets. Terwijl... 20 november Bas Schilder, Trajan
  • Ogen op de weg op de A67! Ogen op de weg op de A67! 35 ongelukken per maand. Deze trieste uitschieter scoort de A67 bij Eindhoven. Hoe komt dat? Zijn de ogen van de weggebruikers daar te vaak niet op de weg gericht? Op deze weg... 9 november Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Goed ontwerp tegen terrorisme Goed ontwerp tegen terrorisme ‘Barcelona, 17 augustus. Een auto rijdt de Ramblas op en rijdt veertien voetgangers opzettelijk dood. Verschrikkelijk, maar helaas... 27 oktober Dick van Veen, Mobycon
  • Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Subjectieve onveiligheid - is dat meer dan klachten afdoen? Het begrip ‘subjectieve verkeersonveiligheid’ verwijst naar persoonlijke gevoelens die mensen hebben over de verkeersonveiligheid of, wat algemener, naar de zorg om... 27 oktober Adriaan Walraad, adviseur Antea Group
  • Maak fietsen kleurenblind-proof Maak fietsen kleurenblind-proof ‘Rekening houden met de 750.000 Nederlandse kleurenblinden in het verkeer leidt tot minder slachtoffers. Niet alleen onder fietsers, ook onder voetgangers en automobilisten. Het... 27 oktober Meinard Noothoven van Goor, Blind...
  • Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Ga naar buiten en ontdek wat technisch mogelijk is Zittend achter mijn bureau dwalen mijn ogen af naar buiten. Starend naar de regen die tegen de ramen slaat, denk ik terug naar mijn... 27 oktober Robin Huizenga, PTV Group
  • Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal ‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility,... 24 oktober Lisanne de Wijs

Artikelen 51 tot 75 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.