Sharing is niet altijd caring

Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets?

donderdag 24 augustus 2017 Bas Schilder 0 reacties 90x gelezen

‘Er is een opmars gaande van deelfietsen in Nederland en tegelijkertijd groeit de kritiek op deze ontwikkeling. Dit was de strekking van een recent artikel in de Volkskrant. In dit artikel werd het punt naar voren gebracht dat alle verschillende aanbieders van deelfietsen ervoor zorgen dat de openbare fietsrekken alleen maar voller worden. Mensen hebben namelijk niet van elke aanbieder een account, áls ze al gebruik willen maken van een deelfiets. Bovendien blijft het hebben van een eigen fiets onverminderd populair onder Nederlanders.'
Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Bas Schilder, projectleider bij Trajan

Onze unieke fietscultuur
'Een belangrijke factor in deze discussie is onze unieke fietscultuur. Nergens op de wereld wordt er zoveel gefietst en is het zo’n vanzelfsprekendheid om een (groot) deel van je dagelijkse vervoer met de fiets te doen als hier in Nederland. Het is dan ook geen toeval dat in Nederland deelfietsen pas relatief laat voet aan de grond krijgen.

 

De welbekende OV-fiets is jarenlang eigenlijk de enige speler geweest. Robuust en degelijk, maar ook star en weinig innovatief als het gaat om het terugbrengen van de fiets (bij hetzelfde station als waar je de fiets hebt opgehaald) en het vaste dagtarief (of je er nou 5 minuten of 23 uur mee fietst).'

 

Deelfietssystemen
'In veel buitenlandse steden wordt al geruime tijd zwaar ingezet op deelfietssystemen om mensen überhaupt kennis te laten maken met de fiets als vervoersmiddel. In Nederland is dat niet nodig. Waar ligt hier de meerwaarde van de deelfiets boven je eigen fiets (die vrijwel iedereen al heeft)?

Die meerwaarde ligt, als je kijkt naar de vervoersketen, met name in het na-vervoer: reizigers stappen uit de trein om vervolgens de spreekwoordelijke ‘last mile’ nog te moeten afleggen. Van de woonplaats naar het station gebruiken forensen namelijk eerder de eigen fiets, die dan ook weer netjes aan het eind van de dag mee naar huis komt en ’s avonds weer gebruikt kan worden.'

Factoren
'Als het over ‘shared mobility services’ gaat, komen bij deelfietsen factoren in het spel die een uitdaging vormen voor bedrijven die deze systemen succesvol willen organiseren. Fietsen zijn kleiner van stuk dan auto’s en dit maakt fietsen tot objecten die eerder geneigd zijn om rond te gaan slingeren. OV-fietsen moet je nog naar een vast punt terugbrengen, bij de nieuwe aanbieders hoeft dat niet meer. Dit maakt het gebruik ervan veel flexibeler en potentieel prettiger, maar hierdoor zijn deze fietsen ook permanent in de openbare ruimte aanwezig met alle blootstelling aan vandalen, weerselementen en nonchalante tijdelijke gebruikers van dien.'

Misbruik
'Bike-sharing companies keep finding that people are terrible, in every city they enter’ was de titel van een artikel over misbruik van deelfietsen in Singapore, en wellicht is dat de harde realiteit. Exploitanten van de bewuste deelfietssystemen kunnen echter veel doen om mogelijk misbruik van de fietsen te voorkomen. Bij de meeste aanbieders sta je namelijk geregistreerd en zij dus precies welke fiets je op dat moment in je bezit hebt. Gebruikers kunnen uiteraard ook aangeven wanneer zij een fiets in slechte staat aantreffen. Deze zaken verhelpen misschien een deel van de problematiek omtrent deelfietsen en het gebruik ervan.'

Aandeel
'Het wordt interessant om te volgen welk aandeel (slimme) deelfietsen gaan krijgen in de Nederlandse vervoersmarkt. In Nederland en de immer aanwezige strijd om de ruimte, wordt het waarschijnlijk dringen in de rekken, waarbij bezitters van eigen fietsen vaker zullen ervaren dat hun gebruikelijke plekje nu bezet wordt door een deelfiets. In dat licht is het ook het vermelden waard dat van sommige aanbieders meer ‘last’ ondervonden zal worden dan van andere. Zo maakt ‘Hello Bike’ gebruik van specifieke dropzones, in samenspraak met de gemeente gemaakt, om de fietsen terug te brengen.

Wij voeren regelmatig onderzoeken uit waarbij we de bezetting van fietsvoorzieningen monitoren. Hierbij kijken we ook naar hoeveel ‘fietswrakken’ er gestald staan. We zijn benieuwd hoe vaak al die (nu nog) nieuwe deelfietsen de komende tijd in deze categorie gaan opduiken. We gaan het zien.'

Chinese steden: deelfiets zoek
'Overigens, in enkele Chinese steden is het gebruik van deelfietsen zo ontzettend populair geworden dat bij massaal bezochte evenementen, zoals recent in een park in Shenzhen, niemand zijn ‘eigen’ deelfiets kon terugvinden. Dit leverde een beeld op van duizenden achtergelaten, felgele en identiek uitziende fietsen aan de rand van het park. Een ‘en masse’ deeleconomie gaat ten koste van bepaalde uitingen van individualiteit, tot op het meest praktische (je fiets terugvinden) af.'

Ode
'Deelfietsen zijn wat mij betreft een welkome aanvulling op de bestaande vervoersmiddelen. Ik hoop echter dat er altijd plek zal blijven voor de eigen fiets in de rekken. Een fiets zonder digitale registratie, zonder enige beperking wat betreft het gebruik ervan, zelf aan te passen, zelf te versieren, dat is een Nederlandse vorm van vrijheid die we ons niet altijd beseffen. Hierbij dus een ode aan de Hollandse fietscultuur. Want wat is het alternatief? Een stad met alleen maar identieke OV-fietsen, Hello-Bikes, oBikes, FlickBikes etc.? Brr…'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 245

1 2 3 4 5 6

  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 1 tot 25 van 245

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.