Smart Mobility: kloof dreigt tussen nationaal en lokaal

'hoe kleiner de gemeente, hoe breder de gehanteerde Smart Mobility definitie

dinsdag 24 oktober 2017 Lisanne de Wijs 0 reacties 403x gelezen

‘Een gesprek over Smart Mobility start vaak met discussie, want wat is Smart Mobility? We weten weliswaar steeds beter hoe de nationale overheid bezig is met Smart Mobility, maar hoe zit dit eigenlijk bij gemeenten? Lisanne de Wijs onderzocht deze vraag door een blik te werpen op Smart Mobility in de alledaagse praktijk van een aantal gemeenten. Hieronder een verkorte blog over dit onderzoek. Klik hier voor het integrale artikel over dit onderzoek.

Lisanne de Wijs, adviseur bij XTNT

Lisanne de Wijs, adviseur bij XTNT

Mijn stageonderzoek bij XTNT bood me de kans om op zoek te gaan naar concrete voorbeelden rondom Smart Mobility. Ik heb gesproken met elf gemeenten, met de provincies Gelderland en Noord-Brabant, met Connecting Mobility en met het Programma Smart Mobility van Rijkswaterstaat, om te kijken hoe Smart Mobility daar leeft.

 

Definitie

Het eerste voorbeeld van discussies over Smart Mobility gaat over de definitie. Bij XTNT zien we Smart Mobility als ‘technische mogelijkheden in combinatie met aandacht voor de gebruiker om – uiteindelijk – onze mobiliteit slimmer in te richten’. Deze visie op Smart Mobility neemt ‘aandacht voor technologie’ als uitgangspunt, maar dat blijkt lang niet overal zo te zijn.

 

In mijn gesprekken met gemeenten over hun definitie van Smart Mobility kwamen termen voorbij als ‘raakvlakken ICT en mobiliteit’, ‘slim omgaan met bewegingen’, ‘duurzaamheid’, ‘data’ en ‘breed begrip’. Vaak werd benadrukt dat het bij Smart Mobility niet alleen om technologie gaat, dat technologie een middel is en niet een doel. Dit roept de vraag op of technologie nu wel of niet een voorwaarde is om van Smart Mobility te kunnen spreken.

 

Mijn indruk is dat er steeds vaker wordt gesproken over een verandering in denken rondom mobiliteit in het algemeen. Het viel me bijvoorbeeld op dat hoe kleiner de gemeente is, hoe breder de gehanteerde Smart Mobility. Anderzijds neemt met de omvang van de gemeente en haar inwoners, ook de focus op technologie toe.

 

Wat me verder opviel, is dat verschillende mobiliteitsuitdagingen kunnen leiden tot de inzet van verschillende Smart-Mobility-toepassingen. Het dorp Espel in de gemeente Noordoostpolder is bijvoorbeeld gestart met de meerijdienst ‘Samobiel’. Deze flexibele dienst past bij de uitdaging dat busvervoer in kleine kernen niet altijd beschikbaar is in de avonduren en het weekend. De dienst anticipeert op het teruglopende OV-aanbod in landelijk gebied. In grotere steden daarentegen kan een concept als Mobility as a Service (MaaS) door de combinatie van fiets, huurauto’s, openbaar vervoer, et cetera weer veel betekenen voor het beter organiseren (en delen) van vervoer en het beter benutten van de ruimte in de stad. In mijn ogen zit er dus in Smart Mobility voor elk wat wils.

 

Rolverdeling

Een belangrijk vraagstuk dat zowel bij gemeenten, provincies, de markt als de nationale overheid speelt, is hoe de rolverdeling bij verdere ontwikkeling van Smart Mobility eruit ziet. Al deze partijen zijn immers tot elkaar veroordeeld, want ze kunnen niet zonder elkaar aan de slag met Smart Mobility. Zoals zo vaak zit de kracht dus in samenwerking.

 

Kleinere gemeenten die ik sprak, namen een afwachtende rol aan. Als omliggende, grotere gemeenten aan de slag gaan met Smart Mobility haken zij liever aan dan zelf het initiatief te nemen. Dit kan te maken hebben met prioriteit van het thema, budget en capaciteit. Gemeenten verwachten en wensen daarom ook meer regie vanuit provincies en het Rijk. Als deze regie uitblijft, zie ik het gat tussen het nationale en lokale schaalniveau eerder groter worden dan kleiner. Dit geldt ook voor kennisdeling. Veel gemeenten zoeken nog naar hun rol binnen het organiseren en ontwikkelen van Smart Mobility. De vraag is of huidige Smart-Mobility-bijeenkomsten echt aansluiten bij behoeften van (kleine) gemeenten.

 

Knel- en verbeterpunten 

Met mijn stageonderzoek heb ik slechts een tipje van de sluier rond Smart Mobility bij gemeenten kunnen oplichten. Toch heb ik diverse interessante knel- en verbeterpunten kunnen ontdekken. Er wordt veel verwacht van Smart Mobility, maar onduidelijkheden en verschillen in definitie, toekomstvisie, aanpak en opvatting over de samenwerking en kennisdeling lijken vooruitgang in de weg te staan.

Discussies rondom invulling en doorontwikkeling van Smart Mobility blijven de mobiliteitsagenda voorlopig bepalen. Discussie is goed, maar op dit onderwerp kan het wel wat meer structuur gebruiken. Er is meer behoefte aan begrip en kennis van elkaars standpunten en daar lijken nu niet voldoende platforms voor te bestaan. Zo zouden verschillende gemeenten zich graag aansluiten bij de ontwikkelingen rondom Smart Mobility.

 

Schouders

Naar mijn idee is het vooral belangrijk om de discussie over definities, schaalgrootte en ver-weg-oplossingen wat meer los te laten en gezamenlijk de schouders te zetten onder het realiseren van praktische toepassingen. Alleen op die manier komen we erachter wat werkt en wat Smart Mobility ons in de toekomst nog meer kan bieden.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 236

1 2 3 4 5 6

  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group

Artikelen 1 tot 25 van 236

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.