Stel, je ziet geen rood

Blog 1/6 over verkeerskleuren

vrijdag 14 september 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 52x gelezen

Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een 'gevaar op de weg' zijn. 

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Functionele kleuren zijn een cruciale factor in het huidige verkeer en daarom is het 

merkwaardig dat er nauwelijks tot geen aandacht is voor hun functionaliteit: zijn ze 

voor iedereen goed zichtbaar, komt de boodschap over, kan het beter met andere 

tinten? 


Een treffend voorbeeld is het eind juni verschenen rapport ‘Overwegveiligheid’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin niets over kleuren wordt vermeld, terwijl er toch heel wat loos is.

 

Alweer 20 jaar geleden, in augustus 1998, heb ik in ‘De Inktpot’ in Utrecht aan heren van NS Railinfrabeheer (nu ProRail) uitgelegd dat ik als kleurenblinde, zonder rood pigment in het oog, de rode lichten bij spoorwegovergangen nooit zag knipperen. Stomme verbazing alom! Ik stelde voor een andere tint rood toe te passen, die wel door rood-blinden wordt waargenomen, zoals het oranjerode (bovenste) licht bij verkeerslichten. 

 

Het rechter beeld, gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO, is wat rood-blinden zien. Het rode licht zien zij niet knipperen, het blijft zwart. 


Oranjerood 

Door slecht functioneel kleurgebruik wordt een kleurenblinde een gehandicapte. Kennis over kleurenblindheid kan de hardnekkige misverstanden over de erfelijke (maatschappelijke) handicap oplossen, en daarmee de handicap elimineren. Bijna alle kleurenblinden zijn ‘rood-groen-kleurenblind’, waarbij rood-groen niet op de kleuren rood en groen slaat, maar op de pigmenten rood en groen in het oog, die niet of slecht functioneren.

 

Kleurenblinden zien daardoor niet alleen rood en groen anders, maar bijna alle kleuren. Door rood-blinden wordt paars als blauw waargenomen, omdat de rode component in paars ontbreekt. Eigenlijk is 'kleurzienstoornis' een betere aanduiding dan kleurenblind. Rood-blind is de onhandigste en gevaarlijkste vorm van kleurenblindheid, mede doordat de kleur rood voor gevaar staat.

 

Door consequent oranjerood toe te passen wordt de kleur rood ook voor rood-blinden duidelijk. Daarnaast is een consequente dubbele codering, met rood boven en groen onder, belangrijk om de boodschap te begrijpen. 

 

Fellere leds 

Begin deze eeuw zag ik tot mijn genoegen meer en meer overwegen vrolijk knipperen. De boodschap was overgekomen. De gloeilampen achter rood glas werden gaandeweg vervangen door fellere oranjerode leds met een hogere knipperfrequentie, waardoor een agressiever signaal ontstaat, dat ook duidelijker is voor kleurzienden. 

 

Op mijn vraag of deze maatregel gepaard ging met een daling van het aantal ongelukken, heb ik nooit antwoord gekregen. In het OvV-rapport lees ik nu dat het aantal overwegon-gevallen op het hoofdspoor tussen 2000 en 2017 afnam met bijna 60 procent en het aantal doden met 70 procent, van 37 naar 11 doden. Of er onder de 37 doden in 2000 kleurenblinden waren is niet bekend. 

 

Vooral mannen 

Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders waar bijvoorbeeld de Rijksoverheid geen aandacht aan besteedt. 

 

In juni 2016 heeft Nederland het VN-Verdrag Handicap geratificeerd. Daarmee is de ‘antidiscriminatiewet’ aangescherpt, en mogen kleurenblinden niet gediscrimineerd worden. Door het ondoordacht functioneel kleurgebruik worden kleurenblinden onbewustgediscrimineerd, dag in dag uit, in zeer verschillende situaties. Kleurenzienden kunnen zich de handicap niet voorstellen en kleurenblinden weten niet wat zij missen en welke gevaren zij daardoor lopen. En soms generen ze zich voor hun handicap als gevolg van een kindertrauma. Van beide kanten is er daardoor gevaarlijk weinig aandacht voor het probleem. 

 

Meer informatie: info@blindcolor.com 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker
  • Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Een verbod op grote vrachtwagens in de stad? Niet doen Met GroenLinks als grootste partij in veel steden staat stadslogistiek hoog op de coalitieverlanglijstjes. Stadslogistiek moet minder openbare ruimte in beslag nemen, met schoon... 16 april Walther Ploos van Amstel, Hogeschool...
  • In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal In een ultiem gerecht versterken alle aspecten elkaar optimaal Blog1/4. In een aantal blogs beweeg ik me langs de snijvlakken van de verkeerskunde en onderzoek hoe ruimtelijke maatregelen verkeersgedrag kunnen beïnvloeden. Ik laat zo zien... 6 april Guus Puylaert
  • Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld Je woont zoveel fijner zonder auto in het gezichtsveld “Heb je wel eens goed gekeken naar hoe je woont? Kijk eens naar buiten. Wat zie je? Een tuin? Een balkon? Een straat?” Met deze woorden startte Vincent Wever, hoofdredacteur... 6 april Vincent Wever
  • Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Grote sprong voorwaarts naar Duurzaam Veilig 4.0 Onlangs vroeg Peter van der Knaap, directeur/bestuurder van de SWOV, mij mee te werken aan de actualisatie van Duurzaam Veilig [1], de in Nederland toonaangevende visie op... 5 april Berry den Brinker
  • Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de... 5 april Joseph Evers
  • Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Brabant gaat nog steeds voor NUL verkeersdoden Op 25 januari startte een nieuw campagnejaar voor onze verkeersveiligheidscampagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’. 2018 staat geheel in het teken van snelheid.... 23 februari Christophe van der Maat, gedeputeerde...
  • Een belofte die levens kan redden Een belofte die levens kan redden Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden in 2017 een bijzondere voorlichtingscampagne onder het motto: Beloofd. 23 februari Werner de Dobbeleer, woordvoerder...
  • Kansen voor kilometerprijs Kansen voor kilometerprijs Op de auto wordt wereldwijd belasting geheven, onder meer bij het tanken, meestal ten behoeve van onderhoud van de infrastructuur. Traditioneel gebeurt dit door een... 23 februari Jaap Ketel, gepensioneerd technisch...
  • Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Hoe gevaarlijk is de smartphone in de auto? Een Skype-vergadering in de auto, whatsappen op de fiets, facetimen terwijl je oversteekt: we multitasken er massaal op los in het verkeer. En dat blijkt de verkeersveiligheid... 30 januari Nathalie van Dijk, verkeerspsycholoog...
  • Het pretpark dat altijd open is Het pretpark dat altijd open is Er valt natuurlijk weer heel wat terug te kijken in deze laatste dagen van 2017. Hoogte- en dieptepunten waren er genoeg, zoals ieder jaar. Wat de verkeersveiligheid betreft was... 29 december Gerard Tertoolen
  • Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Komt er ook veilige ruimte voor gezonde mobiliteit? Voorjaar 2017 verscheen het Manifest Verkeersveiligheid. Najaar 2017 bleek dit in het regeerakkoord Rutte III richtinggevend. Een slimme en effectieve lobby onder leiding van de... 21 december Janneke Zomervrucht, MENSenSTRAAT
  • De file: wat is dat of wie zijn dat? De file: wat is dat of wie zijn dat? De economie groeit flink, de brandstofprijzen zijn stabiel en de ruimtelijke spreiding en de verplaatsingsafstanden nemen toe onder druk van de... 21 december Ed Graumans

Artikelen 1 tot 25 van 223

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.