Stel, je ziet geen rood

Blog 1/6 over verkeerskleuren

vrijdag 14 september 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 160x gelezen

Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een 'gevaar op de weg' zijn. 

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Functionele kleuren zijn een cruciale factor in het huidige verkeer en daarom is het

merkwaardig dat er nauwelijks tot geen aandacht is voor hun functionaliteit: zijn ze

voor iedereen goed zichtbaar, komt de boodschap over, kan het beter met andere

tinten?


Een treffend voorbeeld is het eind juni verschenen rapport ‘Overwegveiligheid’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin niets over kleuren wordt vermeld, terwijl er toch heel wat loos is.

 

Alweer 20 jaar geleden, in augustus 1998, heb ik in ‘De Inktpot’ in Utrecht aan heren van NS Railinfrabeheer (nu ProRail) uitgelegd dat ik als kleurenblinde, zonder rood pigment in het oog, de rode lichten bij spoorwegovergangen nooit zag knipperen. Stomme verbazing alom! Ik stelde voor een andere tint rood toe te passen, die wel door rood-blinden wordt waargenomen, zoals het oranjerode (bovenste) licht bij verkeerslichten. 

 

Het rechter beeld, gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO, is wat rood-blinden zien. Het rode licht zien zij niet knipperen, het blijft zwart. 


Oranjerood 

Door slecht functioneel kleurgebruik wordt een kleurenblinde een gehandicapte. Kennis over kleurenblindheid kan de hardnekkige misverstanden over de erfelijke (maatschappelijke) handicap oplossen, en daarmee de handicap elimineren. Bijna alle kleurenblinden zijn ‘rood-groen-kleurenblind’, waarbij rood-groen niet op de kleuren rood en groen slaat, maar op de pigmenten rood en groen in het oog, die niet of slecht functioneren.

 

Kleurenblinden zien daardoor niet alleen rood en groen anders, maar bijna alle kleuren. Door rood-blinden wordt paars als blauw waargenomen, omdat de rode component in paars ontbreekt. Eigenlijk is 'kleurzienstoornis' een betere aanduiding dan kleurenblind. Rood-blind is de onhandigste en gevaarlijkste vorm van kleurenblindheid, mede doordat de kleur rood voor gevaar staat.

 

Door consequent oranjerood toe te passen wordt de kleur rood ook voor rood-blinden duidelijk. Daarnaast is een consequente dubbele codering, met rood boven en groen onder, belangrijk om de boodschap te begrijpen. 

 

Fellere leds 

Begin deze eeuw zag ik tot mijn genoegen meer en meer overwegen vrolijk knipperen. De boodschap was overgekomen. De gloeilampen achter rood glas werden gaandeweg vervangen door fellere oranjerode leds met een hogere knipperfrequentie, waardoor een agressiever signaal ontstaat, dat ook duidelijker is voor kleurzienden. 

 

Op mijn vraag of deze maatregel gepaard ging met een daling van het aantal ongelukken, heb ik nooit antwoord gekregen. In het OvV-rapport lees ik nu dat het aantal overwegon-gevallen op het hoofdspoor tussen 2000 en 2017 afnam met bijna 60 procent en het aantal doden met 70 procent, van 37 naar 11 doden. Of er onder de 37 doden in 2000 kleurenblinden waren is niet bekend. 

 

Vooral mannen 

Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders waar bijvoorbeeld de Rijksoverheid geen aandacht aan besteedt. 

 

In juni 2016 heeft Nederland het VN-Verdrag Handicap geratificeerd. Daarmee is de ‘antidiscriminatiewet’ aangescherpt, en mogen kleurenblinden niet gediscrimineerd worden. Door het ondoordacht functioneel kleurgebruik worden kleurenblinden onbewustgediscrimineerd, dag in dag uit, in zeer verschillende situaties. Kleurenzienden kunnen zich de handicap niet voorstellen en kleurenblinden weten niet wat zij missen en welke gevaren zij daardoor lopen. En soms generen ze zich voor hun handicap als gevolg van een kindertrauma. Van beide kanten is er daardoor gevaarlijk weinig aandacht voor het probleem. 

 

Meer informatie: info@blindcolor.com 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 235

1 2 3 4 5 6

  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Nettie Bakker
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker
  • Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg Transitie Verkeer&Mobiliteit, goed op weg We mogen wel zeggen dat het vakgebied dat zich bezig houdt met verkeer, vervoer, transport, mobiliteit anno 2018 al zo’n vijf jaar bezig is met de transitie. Immers het eerste... 15 juni Mike Bérénos
  • Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Elektrisch vervoer krijg je echt niet voor niks Veel Nederlandse steden gaan in 2025 op slot voor dieselvoertuigen. Elektrische voertuigen zijn dan het alternatief. Bijna de helft van de Nederlandse MKB-ondernemers denkt de... 8 juni Walther Ploos van Amstel, Martijn...
  • Inrichting van omgeving doet wat met de mens Inrichting van omgeving doet wat met de mens In de vorige Verkeerskunde liet ik zien dan het inrichten van een weg en wegomgeving erg lijkt op het werk van een kok. Het zijn aspecten als mondgevoel en... 8 juni Miranda Thüsh
  • Mobility as a Service als modekreet Mobility as a Service als modekreet Na een autoreis van meer dan zes uur ben ik aangekomen op mijn eindbestemming, een hotel voor vannacht. Vermoeid maar voldaan plof... 8 juni Robin Huizenga, PTV Group
  • Gouden greep: minor voor professional en student Gouden greep: minor voor professional en student Stenden NHL-docent Ruimte en Mobiliteit Frans Larmené zal de verkeerskundegeschiedenis ingaan als oprichter van de minor Traffic Psychology in het hbo-onderwijs. Een... 7 juni Nettie Bakker

Artikelen 1 tot 25 van 235

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.