Stel, je ziet geen rood

Blog 1/6 over verkeerskleuren

vrijdag 14 september 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 231x gelezen

Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een 'gevaar op de weg' zijn. 

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Functionele kleuren zijn een cruciale factor in het huidige verkeer en daarom is het

merkwaardig dat er nauwelijks tot geen aandacht is voor hun functionaliteit: zijn ze

voor iedereen goed zichtbaar, komt de boodschap over, kan het beter met andere

tinten?


Een treffend voorbeeld is het eind juni verschenen rapport ‘Overwegveiligheid’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin niets over kleuren wordt vermeld, terwijl er toch heel wat loos is.

 

Alweer 20 jaar geleden, in augustus 1998, heb ik in ‘De Inktpot’ in Utrecht aan heren van NS Railinfrabeheer (nu ProRail) uitgelegd dat ik als kleurenblinde, zonder rood pigment in het oog, de rode lichten bij spoorwegovergangen nooit zag knipperen. Stomme verbazing alom! Ik stelde voor een andere tint rood toe te passen, die wel door rood-blinden wordt waargenomen, zoals het oranjerode (bovenste) licht bij verkeerslichten. 

 

Het rechter beeld, gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO, is wat rood-blinden zien. Het rode licht zien zij niet knipperen, het blijft zwart. 


Oranjerood 

Door slecht functioneel kleurgebruik wordt een kleurenblinde een gehandicapte. Kennis over kleurenblindheid kan de hardnekkige misverstanden over de erfelijke (maatschappelijke) handicap oplossen, en daarmee de handicap elimineren. Bijna alle kleurenblinden zijn ‘rood-groen-kleurenblind’, waarbij rood-groen niet op de kleuren rood en groen slaat, maar op de pigmenten rood en groen in het oog, die niet of slecht functioneren.

 

Kleurenblinden zien daardoor niet alleen rood en groen anders, maar bijna alle kleuren. Door rood-blinden wordt paars als blauw waargenomen, omdat de rode component in paars ontbreekt. Eigenlijk is 'kleurzienstoornis' een betere aanduiding dan kleurenblind. Rood-blind is de onhandigste en gevaarlijkste vorm van kleurenblindheid, mede doordat de kleur rood voor gevaar staat.

 

Door consequent oranjerood toe te passen wordt de kleur rood ook voor rood-blinden duidelijk. Daarnaast is een consequente dubbele codering, met rood boven en groen onder, belangrijk om de boodschap te begrijpen. 

 

Fellere leds 

Begin deze eeuw zag ik tot mijn genoegen meer en meer overwegen vrolijk knipperen. De boodschap was overgekomen. De gloeilampen achter rood glas werden gaandeweg vervangen door fellere oranjerode leds met een hogere knipperfrequentie, waardoor een agressiever signaal ontstaat, dat ook duidelijker is voor kleurzienden. 

 

Op mijn vraag of deze maatregel gepaard ging met een daling van het aantal ongelukken, heb ik nooit antwoord gekregen. In het OvV-rapport lees ik nu dat het aantal overwegon-gevallen op het hoofdspoor tussen 2000 en 2017 afnam met bijna 60 procent en het aantal doden met 70 procent, van 37 naar 11 doden. Of er onder de 37 doden in 2000 kleurenblinden waren is niet bekend. 

 

Vooral mannen 

Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders waar bijvoorbeeld de Rijksoverheid geen aandacht aan besteedt. 

 

In juni 2016 heeft Nederland het VN-Verdrag Handicap geratificeerd. Daarmee is de ‘antidiscriminatiewet’ aangescherpt, en mogen kleurenblinden niet gediscrimineerd worden. Door het ondoordacht functioneel kleurgebruik worden kleurenblinden onbewustgediscrimineerd, dag in dag uit, in zeer verschillende situaties. Kleurenzienden kunnen zich de handicap niet voorstellen en kleurenblinden weten niet wat zij missen en welke gevaren zij daardoor lopen. En soms generen ze zich voor hun handicap als gevolg van een kindertrauma. Van beide kanten is er daardoor gevaarlijk weinig aandacht voor het probleem. 

 

Meer informatie: info@blindcolor.com 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker
  • Samen regenwater zorgzaam afvoeren Samen regenwater zorgzaam afvoeren Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te... 27 oktober Frank Kolderie
  • De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! Een samenvatting van deze blog verscheen in VK 4/2015 onder de titel: Stedelijke verdichting? Maak de mobilist mobiel Auteurs: Sjoerd Stienstra en Chris Verweijen 28 augustus
  • Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? In Amsterdam zijn oversteekplaatsen voor voetgangers traditioneel voorzien van zebramarkeringen van stoep tot stoep, inclusief alle geregelde oversteekplaatsen bij drukke... 17 augustus Berry den Brinker, Stichting SILVUR /...

Artikelen 101 tot 125 van 253

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.