Stel, je ziet geen rood

Blog 1/6 over verkeerskleuren

vrijdag 14 september 2018 Meinard Noothoven van Goor 0 reacties 225x gelezen

Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is duidelijker voor iedereen en voorkomt dat kleurenblinden een 'gevaar op de weg' zijn. 

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Meinard Noothoven van Goor, Bureau Blind Color

Functionele kleuren zijn een cruciale factor in het huidige verkeer en daarom is het

merkwaardig dat er nauwelijks tot geen aandacht is voor hun functionaliteit: zijn ze

voor iedereen goed zichtbaar, komt de boodschap over, kan het beter met andere

tinten?


Een treffend voorbeeld is het eind juni verschenen rapport ‘Overwegveiligheid’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), waarin niets over kleuren wordt vermeld, terwijl er toch heel wat loos is.

 

Alweer 20 jaar geleden, in augustus 1998, heb ik in ‘De Inktpot’ in Utrecht aan heren van NS Railinfrabeheer (nu ProRail) uitgelegd dat ik als kleurenblinde, zonder rood pigment in het oog, de rode lichten bij spoorwegovergangen nooit zag knipperen. Stomme verbazing alom! Ik stelde voor een andere tint rood toe te passen, die wel door rood-blinden wordt waargenomen, zoals het oranjerode (bovenste) licht bij verkeerslichten. 

 

Het rechter beeld, gemaakt met de kleurenblindheidsimulator van TNO, is wat rood-blinden zien. Het rode licht zien zij niet knipperen, het blijft zwart. 


Oranjerood 

Door slecht functioneel kleurgebruik wordt een kleurenblinde een gehandicapte. Kennis over kleurenblindheid kan de hardnekkige misverstanden over de erfelijke (maatschappelijke) handicap oplossen, en daarmee de handicap elimineren. Bijna alle kleurenblinden zijn ‘rood-groen-kleurenblind’, waarbij rood-groen niet op de kleuren rood en groen slaat, maar op de pigmenten rood en groen in het oog, die niet of slecht functioneren.

 

Kleurenblinden zien daardoor niet alleen rood en groen anders, maar bijna alle kleuren. Door rood-blinden wordt paars als blauw waargenomen, omdat de rode component in paars ontbreekt. Eigenlijk is 'kleurzienstoornis' een betere aanduiding dan kleurenblind. Rood-blind is de onhandigste en gevaarlijkste vorm van kleurenblindheid, mede doordat de kleur rood voor gevaar staat.

 

Door consequent oranjerood toe te passen wordt de kleur rood ook voor rood-blinden duidelijk. Daarnaast is een consequente dubbele codering, met rood boven en groen onder, belangrijk om de boodschap te begrijpen. 

 

Fellere leds 

Begin deze eeuw zag ik tot mijn genoegen meer en meer overwegen vrolijk knipperen. De boodschap was overgekomen. De gloeilampen achter rood glas werden gaandeweg vervangen door fellere oranjerode leds met een hogere knipperfrequentie, waardoor een agressiever signaal ontstaat, dat ook duidelijker is voor kleurzienden. 

 

Op mijn vraag of deze maatregel gepaard ging met een daling van het aantal ongelukken, heb ik nooit antwoord gekregen. In het OvV-rapport lees ik nu dat het aantal overwegon-gevallen op het hoofdspoor tussen 2000 en 2017 afnam met bijna 60 procent en het aantal doden met 70 procent, van 37 naar 11 doden. Of er onder de 37 doden in 2000 kleurenblinden waren is niet bekend. 

 

Vooral mannen 

Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders waar bijvoorbeeld de Rijksoverheid geen aandacht aan besteedt. 

 

In juni 2016 heeft Nederland het VN-Verdrag Handicap geratificeerd. Daarmee is de ‘antidiscriminatiewet’ aangescherpt, en mogen kleurenblinden niet gediscrimineerd worden. Door het ondoordacht functioneel kleurgebruik worden kleurenblinden onbewustgediscrimineerd, dag in dag uit, in zeer verschillende situaties. Kleurenzienden kunnen zich de handicap niet voorstellen en kleurenblinden weten niet wat zij missen en welke gevaren zij daardoor lopen. En soms generen ze zich voor hun handicap als gevolg van een kindertrauma. Van beide kanten is er daardoor gevaarlijk weinig aandacht voor het probleem. 

 

Meer informatie: info@blindcolor.com 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 252

1 2 3 4 5 6

  • Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Elektrische deelauto’s: vanzelfsprekend, toch? Afgelopen week kwam een bijzonder rapport uit bij  CROW over elektrische deelauto’s . De stap om te gaan autodelen is voor veel mensen best groot.  De stap naar een... 24 mei Walther Ploos van Amstel
  • Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Hoe ‘smart’ worden wij eigenlijk van Smart Mobility? Een aantal jaar geleden had iedereen het plots over ‘slim reizen.’ Het betekent reizigers stimuleren om slimmere keuzes te maken tussen auto, fiets, thuiswerken en ov. Mensen... 1 mei Gerard Tertoolen
  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...

Artikelen 76 tot 100 van 252

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.