Stimuleer E-bike als substituut voor auto

woensdag 19 juni 2019 Paul Plazier 0 reacties 83x gelezen

Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van verduurzaming van Nederland. Tenminste, als de e-bike een substituut is voor de auto.

Zet je de milieu- en gezondheidseffecten van de e-bike namelijk af tegen het gebruik van gemotoriseerde voertuigen, dan zijn de voordelen overduidelijk. Lagere uitstoot van CO2, meer beweging voor de bestuurder. Ik vind dan ook dat overheden en werkgevers het initiatief moeten nemen om het gebruik van de e-bike verder te stimuleren, als alternatief voor de auto. Er liggen namelijk niet alleen prachtige kansen voor verduurzaming en vitalisering. Door de auto in te ruilen voor de e-bike, beperken we ook de drukte op de autowegen. Win-win-win. 

Hoe pak je het aan?
Ik zie in mijn werk gelukkig dat steeds meer regio’s en werkgevers de behoefte hebben om fiets- en e-bikegebruik te stimuleren. Bijvoorbeeld vanuit vitaliteits- of duurzaamheidsdoelen óf ter verbetering van de doorstroming van het verkeer in een regio. Vaak ontbreekt echter de kennis, inspiratie en slagkracht om deze doelen te vertalen naar concrete acties. Want hoe stimuleer je het gebruik van een e-bike onder fervent automobilisten?
 
Door de e-bike aantrekkelijk en toegankelijk te maken.

Dat klinkt simpel, en dat is het in feite ook. Mits je het goed aanpakt.

Doelgerichte aanpak, compacte doelgroep
De praktijk heeft mij geleerd dat een doelgerichte aanpak het beste werkt. Ook helpt het om je op een specifieke, compacte en goed te bereiken groep automobilisten te richten. Bijvoorbeeld werknemers die op minder dan 15 kilometer van hun werk wonen en met de auto komen.
  

Aantrekkelijk maken
Voor hen is de e-bike feitelijk een prima alternatief. Vaak zie je echter dat mensen vooral bezwaren zien of in gewoonte zijn vastgeroest. Door een pilot te starten die het gebruik van een e-bike aantrekkelijk maakt, doorbreek je gewoontegedrag en bied je werknemers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met dit vervoermiddel. Testdagen of e-bike-uitprobeerweken, liefst gecombineerd met een aantrekkelijke financiële regeling voor de aanschaf ervan aan het einde van de pilot, vergroten aantoonbaar de kans op succes. Op deze manier creëert een pilot momentum voor gedragsverandering. Het laagdrempelig aanbieden van alternatieven leidt tot een heroverweging van het eigen gedrag. Uit eigen en internationaal onderzoek blijkt dat de bereidheid tot aanschaf en gebruik van een e-bike hierdoor toenemen.

 

Obstakels wegnemen
Door de pilot uit te zetten onder een compacte, goed bereikbare groep mensen, vergroot je vervolgens de kans op succes. Je leert je doelgroep dan namelijk goed en snel kennen. Die kennis helpt je bij het wegnemen van obstakels. Zo bleek uit mijn onderzoek dat veiligheid vooraf door gebruikers wordt aangehaald als potentieel obstakel om voor een e-bike te kiezen. Maar eenmaal in gebruik is het zelden meer een reden om af te stappen. Als je dat weet, kun je daar makkelijker op inspelen. Bijvoorbeeld door hier vooraf goed over te communiceren.

 

Kansen
De groei van de verkoop van e-bikes geeft aan dat het elektrische vervoermiddel al voor velen een serieuze optie is. Ook de roep vanuit de markt om hulp bij het stimuleren van e-bikegebruik stemt me positief. De elektrische fiets is haar oubollige imago kwijt en dat vergroot de kansen voor verduurzaming, een oplossing voor overvol openbaar vervoer, drukke ochtend- en avondspits én mogelijkheden voor een vitaler, gezonder Nederland des te meer. Maar we hebben nog wel een slag te maken. Met elkaar. Obstakels wegnemen, de e-bike bereikbaar én aantrekkelijk maken bij de juiste doelgroepen. Een automobilist krijg je niet zomaar op de fiets. Maar de handvatten zijn er en de cijfers tonen een zonnige toekomst. Ik ben positief.

 

Over Paul Plazier
Paul Plazier is adviseur Duurzame mobiliteit bij Sweco. Tussen 2014 en 2018 deed hij promotieonderzoek naar de opkomst van elektrische fietsen in Nederland. Naast zijn functie bij Sweco is hij als onderzoeker verbonden aan de leerstoel transportgeografie bij de Rijksuniversiteit Groningen.
Paul Plazier is ook een van de sprekers op het Nationaal Fietscongres.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman

Artikelen 1 tot 25 van 255

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.