Stimuleer E-bike als substituut voor auto

woensdag 19 juni 2019 Paul Plazier 0 reacties 69x gelezen

Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van verduurzaming van Nederland. Tenminste, als de e-bike een substituut is voor de auto.

Zet je de milieu- en gezondheidseffecten van de e-bike namelijk af tegen het gebruik van gemotoriseerde voertuigen, dan zijn de voordelen overduidelijk. Lagere uitstoot van CO2, meer beweging voor de bestuurder. Ik vind dan ook dat overheden en werkgevers het initiatief moeten nemen om het gebruik van de e-bike verder te stimuleren, als alternatief voor de auto. Er liggen namelijk niet alleen prachtige kansen voor verduurzaming en vitalisering. Door de auto in te ruilen voor de e-bike, beperken we ook de drukte op de autowegen. Win-win-win. 

Hoe pak je het aan?
Ik zie in mijn werk gelukkig dat steeds meer regio’s en werkgevers de behoefte hebben om fiets- en e-bikegebruik te stimuleren. Bijvoorbeeld vanuit vitaliteits- of duurzaamheidsdoelen óf ter verbetering van de doorstroming van het verkeer in een regio. Vaak ontbreekt echter de kennis, inspiratie en slagkracht om deze doelen te vertalen naar concrete acties. Want hoe stimuleer je het gebruik van een e-bike onder fervent automobilisten?
 
Door de e-bike aantrekkelijk en toegankelijk te maken.

Dat klinkt simpel, en dat is het in feite ook. Mits je het goed aanpakt.

Doelgerichte aanpak, compacte doelgroep
De praktijk heeft mij geleerd dat een doelgerichte aanpak het beste werkt. Ook helpt het om je op een specifieke, compacte en goed te bereiken groep automobilisten te richten. Bijvoorbeeld werknemers die op minder dan 15 kilometer van hun werk wonen en met de auto komen.
  

Aantrekkelijk maken
Voor hen is de e-bike feitelijk een prima alternatief. Vaak zie je echter dat mensen vooral bezwaren zien of in gewoonte zijn vastgeroest. Door een pilot te starten die het gebruik van een e-bike aantrekkelijk maakt, doorbreek je gewoontegedrag en bied je werknemers de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met dit vervoermiddel. Testdagen of e-bike-uitprobeerweken, liefst gecombineerd met een aantrekkelijke financiële regeling voor de aanschaf ervan aan het einde van de pilot, vergroten aantoonbaar de kans op succes. Op deze manier creëert een pilot momentum voor gedragsverandering. Het laagdrempelig aanbieden van alternatieven leidt tot een heroverweging van het eigen gedrag. Uit eigen en internationaal onderzoek blijkt dat de bereidheid tot aanschaf en gebruik van een e-bike hierdoor toenemen.

 

Obstakels wegnemen
Door de pilot uit te zetten onder een compacte, goed bereikbare groep mensen, vergroot je vervolgens de kans op succes. Je leert je doelgroep dan namelijk goed en snel kennen. Die kennis helpt je bij het wegnemen van obstakels. Zo bleek uit mijn onderzoek dat veiligheid vooraf door gebruikers wordt aangehaald als potentieel obstakel om voor een e-bike te kiezen. Maar eenmaal in gebruik is het zelden meer een reden om af te stappen. Als je dat weet, kun je daar makkelijker op inspelen. Bijvoorbeeld door hier vooraf goed over te communiceren.

 

Kansen
De groei van de verkoop van e-bikes geeft aan dat het elektrische vervoermiddel al voor velen een serieuze optie is. Ook de roep vanuit de markt om hulp bij het stimuleren van e-bikegebruik stemt me positief. De elektrische fiets is haar oubollige imago kwijt en dat vergroot de kansen voor verduurzaming, een oplossing voor overvol openbaar vervoer, drukke ochtend- en avondspits én mogelijkheden voor een vitaler, gezonder Nederland des te meer. Maar we hebben nog wel een slag te maken. Met elkaar. Obstakels wegnemen, de e-bike bereikbaar én aantrekkelijk maken bij de juiste doelgroepen. Een automobilist krijg je niet zomaar op de fiets. Maar de handvatten zijn er en de cijfers tonen een zonnige toekomst. Ik ben positief.

 

Over Paul Plazier
Paul Plazier is adviseur Duurzame mobiliteit bij Sweco. Tussen 2014 en 2018 deed hij promotieonderzoek naar de opkomst van elektrische fietsen in Nederland. Naast zijn functie bij Sweco is hij als onderzoeker verbonden aan de leerstoel transportgeografie bij de Rijksuniversiteit Groningen.
Paul Plazier is ook een van de sprekers op het Nationaal Fietscongres.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 252

2 3 4 5 6 7

  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink
  • Melanie, waar blijft je regie? Melanie, waar blijft je regie? De Tweede Kamer debatteerde 8 december 2015 over het zorgwekkend stijgende aantal ernstige verkeersgewonden. De aanleiding was de brief van 18 november van de minister van... 16 februari Berry den Brinker
  • De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving De rol van en juiste plek voor mobiliteit in de samenleving Mobiliteit lijkt vanzelfsprekend, maar wat gebeurt er als mensen niet of heel slecht contact kunnen maken, of als gedachten en goederen kunnen uitwisselen en ontmoetingen... 16 februari Mike Bérénos
  • Ben jij straks smart, shared of social? Ben jij straks smart, shared of social? Ooit was het overzichtelijk. De verkeerskundige was een duidelijke specialist in het domein van de ruimtelijke infrastructuur. Maar het bleek niet voldoende. We moesten ons in... 16 februari Ron Bos
  • WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? WEpods: vergeten we niet dat we koploper zijn? Automatisch rijden op de openbare weg is een forse uitdaging, waar diverse landen en diverse bedrijven nu volop mee bezig zijn. In Nederland is onlangs de eerste rit met een... 1 februari Johan Janse, JJ Advies
  • Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen Een helm helpt niet om ongevallen te voorkomen 'Zo af en toe laait de discussie weer op over het verplichten van een helm voor fietsers. En dat is ook goed omdat we altijd op zoek moeten blijven naar het beperken van... 18 december Ferry Smith
  • Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Administratieve perikelen rond alcoholslot met vergaande gevolgen Een deelnemer aan het alcoholslotprogramma, krijgt begin september een brief van het CBR waarin staat dat bij een steekproef van de RDW is geconstateerd dat de verzegeling is... 18 december Mieke Eversteijn, advocaat bij...
  • RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang RvS: Laantje van Alverna is een ongesloten spoorwegovergang Op 9 december 2015 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in zaak van het Laantje van Alverna. In de kern gaat het hier om de vraag of de spoorwegovergang ter hoogte van het... 10 december Roeland de Korte
  • CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief CROW-richtlijnen zijn niet imperatief, maar sterk indicatief Wat is het rechtskarakter van CROW-normen? Een veel gestelde vraag vanuit de praktijk. Het antwoord op deze vraag wordt door de rechtbank Limburg gegeven. 10 december Roeland de Korte
  • Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt Tijd dat toegankelijkheid een plek in regelgeving krijgt In december 2014 reed een scooter even naast het fietspad in de Marnixstraat nabij het Leidseplein in Amsterdam. De bestuurder zag niet dat de naastliggende trambaan hoger lag... 27 oktober Berry den Brinker
  • Samen regenwater zorgzaam afvoeren Samen regenwater zorgzaam afvoeren Hoe dreigend de klimaatrisico’s ook zijn, hoe snel er interessante oplossingen worden ontwikkeld om de ondergrondse regenwatervoorzieningen op een mooie manier bovengronds te... 27 oktober Frank Kolderie
  • De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! De duurzame binnenstad: ga uit van de reiziger zelf! Een samenvatting van deze blog verscheen in VK 4/2015 onder de titel: Stedelijke verdichting? Maak de mobilist mobiel Auteurs: Sjoerd Stienstra en Chris Verweijen 28 augustus
  • Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? Barst in Amsterdams voetgangersbeleid? In Amsterdam zijn oversteekplaatsen voor voetgangers traditioneel voorzien van zebramarkeringen van stoep tot stoep, inclusief alle geregelde oversteekplaatsen bij drukke... 17 augustus Berry den Brinker, Stichting SILVUR /...
  • Niet officiële verkeersborden: goede zaak of slechte ontwikkeling? Niet officiële verkeersborden: goede zaak of slechte ontwikkeling? Mr. Roeland de Korte, jurist Verkeer en Wegbeheer, gemeente Alphen aan den Rijn een samenvatting van deze blog verscheen in VK4/2015 onder de titel: Onofficiële ... 30 juli

Artikelen 101 tot 125 van 252

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.