Telecomsector moet witte vlekken parkeergarages aanpakken

donderdag 19 maart 2015 1 reactie 393x gelezen

Arjan van de Ruit, projectmanager ARCADIS
Arjen van de Ruit

Arjen van de Ruit

Er zijn twee gebieden in Nederland waar mobiele telefoons slecht of soms helemaal niet bereikbaar zijn: in grensgebieden en in parkeergarages. In grensgebieden is het nog denkbaar dat er blinde vlekken zijn, maar parkeergarages…

Het is onvoorstelbaar dat er op plekken midden in de Randstad geen telefoonverkeer mogelijk is. Gelukkig geldt het niet voor alle parkeergarages, want bijvoorbeeld Q-Park heeft het wel goed geregeld. Maar naast garages van de professionele aanbieders zijn er nog heel veel andere parkeergarages die hun zaken op het gebied van bereikbaarheid niet goed voor elkaar hebben. Zo zijn er ongeveer 60 van dat soort gebouwen in handen van gemeenten, maar ook in garages van grote bedrijven in Nederland is er vaak geen of nauwelijks bereik.

112 bellen
Parkeergarages kunnen onveilige gevoelens bij mensen teweeg brengen; vooral ’s avonds laat. In het geval van een ongeluk of een gevaarlijke situatie is het dan onmogelijk om 112 te bellen. En dat is onwenselijk. Ook onwenselijk is dat paperless betalen via de mobiele telefoon niet mogelijk is, iets waar exploitanten in de toekomst meer rekening mee moeten houden. En ten slotte communiceren laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s via een simkaart met een clearinghouse, die de elektriciteit vrijgeeft en de rekening stuurt naar de juiste eigenaar. De behoefte aan elektrische laadpalen is allang niet meer incidenteel, maar structureel. Exploitanten die laadpalen willen realiseren in hun garage doen er goed aan om te letten op de locatie en de telecom-bereikbaarheid daarvan.

Kansen
De aanleg van een beter bereikbaar netwerk biedt de gemeente of andere eigenaar ook kansen. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Wi-Fi voor internet of portofoonnetten van beheerders. Daarnaast maakt een mobiel communicatiesysteem de inrichting van de garage flexibeler. Denk aan camera’s via Wi-Fi die zo ‘on line live’ communiceren met auto’s over hoeveel plekken wáár in de garage te vinden zijn en wat een eventuele wachttijd is; aansluitend op diverse parkeerondersteunende nieuwe apps die er tegenwoordig zijn (zoals EVA in Amsterdam), waardoor ook sneller en duurzamer wordt geparkeerd!

De provider
De telecomproviders (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) bepalen of en in hoeverre er ook echt verbinding komt op plekken die slecht of geen bereik hebben. Tenzij een gebruiker (een aanzienlijk deel van) de kosten betaalt, is het vaak geen interessante propositie, want sterk verlieslatend. Een aantal professionele parkeergaragebeheerders heeft het wel georganiseerd en de aanleg zelf betaald. Dat geldt echter niet in alle gevallen in verouderde gemeentelijke parkeergarages en garages van grote bedrijven en andere losse structuren met slecht bereik. Zoals bijvoorbeeld aan parkeergarages bij grote NS stations, ziekenhuizen, sportstadions enzovoort.

De telecombedrijven geven aan dat zij zonder bijdrage niet overgaan tot de aanpassing van de bereikbaarheid op deze plekken. Aan de andere kant vechten deze ondernemingen een flinke concurrentiestrijd om de gunst van de klant. Het zou van zowel de eigenaren van parkeergarages als de providers getuigen van klantvriendelijkheid en oog voor behoeften van hun klanten om juist wel hierin gezamenlijk te investeren ten faveure van veiligheid, gemak en duurzaamheid.

Extra palen voor bereikbaarheid
Voor de grensregio’s moeten zo snel mogelijk aanvullende voorzieningen komen. Als een overheid, of dat nu de provincie is of het rijk, de veiligheid van zijn burgers echt serieus neemt, komen er snel extra palen voor een goede bereikbaarheid. Voor zowel het individu dat dringend een hulpdienst nodig heeft, als voor de overheid zelf om NL-alerts en Amber-alerts uit te sturen, die mensen ook echt kunnen ontvangen!


Reacties

Reacties

Wiel Schreurs 20/03/2015 16:37

Super belangrijk, de parkeergarage is begin en einde van de klantervaring bij zijn bezoek aan de stad.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.