Telecomsector moet witte vlekken parkeergarages aanpakken

donderdag 19 maart 2015 1 reactie 402x gelezen

Arjan van de Ruit, projectmanager ARCADIS
Arjen van de Ruit

Arjen van de Ruit

Er zijn twee gebieden in Nederland waar mobiele telefoons slecht of soms helemaal niet bereikbaar zijn: in grensgebieden en in parkeergarages. In grensgebieden is het nog denkbaar dat er blinde vlekken zijn, maar parkeergarages…

Het is onvoorstelbaar dat er op plekken midden in de Randstad geen telefoonverkeer mogelijk is. Gelukkig geldt het niet voor alle parkeergarages, want bijvoorbeeld Q-Park heeft het wel goed geregeld. Maar naast garages van de professionele aanbieders zijn er nog heel veel andere parkeergarages die hun zaken op het gebied van bereikbaarheid niet goed voor elkaar hebben. Zo zijn er ongeveer 60 van dat soort gebouwen in handen van gemeenten, maar ook in garages van grote bedrijven in Nederland is er vaak geen of nauwelijks bereik.

112 bellen
Parkeergarages kunnen onveilige gevoelens bij mensen teweeg brengen; vooral ’s avonds laat. In het geval van een ongeluk of een gevaarlijke situatie is het dan onmogelijk om 112 te bellen. En dat is onwenselijk. Ook onwenselijk is dat paperless betalen via de mobiele telefoon niet mogelijk is, iets waar exploitanten in de toekomst meer rekening mee moeten houden. En ten slotte communiceren laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s via een simkaart met een clearinghouse, die de elektriciteit vrijgeeft en de rekening stuurt naar de juiste eigenaar. De behoefte aan elektrische laadpalen is allang niet meer incidenteel, maar structureel. Exploitanten die laadpalen willen realiseren in hun garage doen er goed aan om te letten op de locatie en de telecom-bereikbaarheid daarvan.

Kansen
De aanleg van een beter bereikbaar netwerk biedt de gemeente of andere eigenaar ook kansen. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Wi-Fi voor internet of portofoonnetten van beheerders. Daarnaast maakt een mobiel communicatiesysteem de inrichting van de garage flexibeler. Denk aan camera’s via Wi-Fi die zo ‘on line live’ communiceren met auto’s over hoeveel plekken wáár in de garage te vinden zijn en wat een eventuele wachttijd is; aansluitend op diverse parkeerondersteunende nieuwe apps die er tegenwoordig zijn (zoals EVA in Amsterdam), waardoor ook sneller en duurzamer wordt geparkeerd!

De provider
De telecomproviders (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) bepalen of en in hoeverre er ook echt verbinding komt op plekken die slecht of geen bereik hebben. Tenzij een gebruiker (een aanzienlijk deel van) de kosten betaalt, is het vaak geen interessante propositie, want sterk verlieslatend. Een aantal professionele parkeergaragebeheerders heeft het wel georganiseerd en de aanleg zelf betaald. Dat geldt echter niet in alle gevallen in verouderde gemeentelijke parkeergarages en garages van grote bedrijven en andere losse structuren met slecht bereik. Zoals bijvoorbeeld aan parkeergarages bij grote NS stations, ziekenhuizen, sportstadions enzovoort.

De telecombedrijven geven aan dat zij zonder bijdrage niet overgaan tot de aanpassing van de bereikbaarheid op deze plekken. Aan de andere kant vechten deze ondernemingen een flinke concurrentiestrijd om de gunst van de klant. Het zou van zowel de eigenaren van parkeergarages als de providers getuigen van klantvriendelijkheid en oog voor behoeften van hun klanten om juist wel hierin gezamenlijk te investeren ten faveure van veiligheid, gemak en duurzaamheid.

Extra palen voor bereikbaarheid
Voor de grensregio’s moeten zo snel mogelijk aanvullende voorzieningen komen. Als een overheid, of dat nu de provincie is of het rijk, de veiligheid van zijn burgers echt serieus neemt, komen er snel extra palen voor een goede bereikbaarheid. Voor zowel het individu dat dringend een hulpdienst nodig heeft, als voor de overheid zelf om NL-alerts en Amber-alerts uit te sturen, die mensen ook echt kunnen ontvangen!


Reacties

Reacties

Wiel Schreurs 20/03/2015 16:37

Super belangrijk, de parkeergarage is begin en einde van de klantervaring bij zijn bezoek aan de stad.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.