Telecomsector moet witte vlekken parkeergarages aanpakken

donderdag 19 maart 2015 1 reactie 401x gelezen

Arjan van de Ruit, projectmanager ARCADIS
Arjen van de Ruit

Arjen van de Ruit

Er zijn twee gebieden in Nederland waar mobiele telefoons slecht of soms helemaal niet bereikbaar zijn: in grensgebieden en in parkeergarages. In grensgebieden is het nog denkbaar dat er blinde vlekken zijn, maar parkeergarages…

Het is onvoorstelbaar dat er op plekken midden in de Randstad geen telefoonverkeer mogelijk is. Gelukkig geldt het niet voor alle parkeergarages, want bijvoorbeeld Q-Park heeft het wel goed geregeld. Maar naast garages van de professionele aanbieders zijn er nog heel veel andere parkeergarages die hun zaken op het gebied van bereikbaarheid niet goed voor elkaar hebben. Zo zijn er ongeveer 60 van dat soort gebouwen in handen van gemeenten, maar ook in garages van grote bedrijven in Nederland is er vaak geen of nauwelijks bereik.

112 bellen
Parkeergarages kunnen onveilige gevoelens bij mensen teweeg brengen; vooral ’s avonds laat. In het geval van een ongeluk of een gevaarlijke situatie is het dan onmogelijk om 112 te bellen. En dat is onwenselijk. Ook onwenselijk is dat paperless betalen via de mobiele telefoon niet mogelijk is, iets waar exploitanten in de toekomst meer rekening mee moeten houden. En ten slotte communiceren laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s via een simkaart met een clearinghouse, die de elektriciteit vrijgeeft en de rekening stuurt naar de juiste eigenaar. De behoefte aan elektrische laadpalen is allang niet meer incidenteel, maar structureel. Exploitanten die laadpalen willen realiseren in hun garage doen er goed aan om te letten op de locatie en de telecom-bereikbaarheid daarvan.

Kansen
De aanleg van een beter bereikbaar netwerk biedt de gemeente of andere eigenaar ook kansen. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Wi-Fi voor internet of portofoonnetten van beheerders. Daarnaast maakt een mobiel communicatiesysteem de inrichting van de garage flexibeler. Denk aan camera’s via Wi-Fi die zo ‘on line live’ communiceren met auto’s over hoeveel plekken wáár in de garage te vinden zijn en wat een eventuele wachttijd is; aansluitend op diverse parkeerondersteunende nieuwe apps die er tegenwoordig zijn (zoals EVA in Amsterdam), waardoor ook sneller en duurzamer wordt geparkeerd!

De provider
De telecomproviders (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) bepalen of en in hoeverre er ook echt verbinding komt op plekken die slecht of geen bereik hebben. Tenzij een gebruiker (een aanzienlijk deel van) de kosten betaalt, is het vaak geen interessante propositie, want sterk verlieslatend. Een aantal professionele parkeergaragebeheerders heeft het wel georganiseerd en de aanleg zelf betaald. Dat geldt echter niet in alle gevallen in verouderde gemeentelijke parkeergarages en garages van grote bedrijven en andere losse structuren met slecht bereik. Zoals bijvoorbeeld aan parkeergarages bij grote NS stations, ziekenhuizen, sportstadions enzovoort.

De telecombedrijven geven aan dat zij zonder bijdrage niet overgaan tot de aanpassing van de bereikbaarheid op deze plekken. Aan de andere kant vechten deze ondernemingen een flinke concurrentiestrijd om de gunst van de klant. Het zou van zowel de eigenaren van parkeergarages als de providers getuigen van klantvriendelijkheid en oog voor behoeften van hun klanten om juist wel hierin gezamenlijk te investeren ten faveure van veiligheid, gemak en duurzaamheid.

Extra palen voor bereikbaarheid
Voor de grensregio’s moeten zo snel mogelijk aanvullende voorzieningen komen. Als een overheid, of dat nu de provincie is of het rijk, de veiligheid van zijn burgers echt serieus neemt, komen er snel extra palen voor een goede bereikbaarheid. Voor zowel het individu dat dringend een hulpdienst nodig heeft, als voor de overheid zelf om NL-alerts en Amber-alerts uit te sturen, die mensen ook echt kunnen ontvangen!


Reacties

Reacties

Wiel Schreurs 20/03/2015 16:37

Super belangrijk, de parkeergarage is begin en einde van de klantervaring bij zijn bezoek aan de stad.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Artikelen 126 tot 150 van 266

3 4 5 6 7 8

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.