Telecomsector moet witte vlekken parkeergarages aanpakken

donderdag 19 maart 2015 1 reactie 401x gelezen

Arjan van de Ruit, projectmanager ARCADIS
Arjen van de Ruit

Arjen van de Ruit

Er zijn twee gebieden in Nederland waar mobiele telefoons slecht of soms helemaal niet bereikbaar zijn: in grensgebieden en in parkeergarages. In grensgebieden is het nog denkbaar dat er blinde vlekken zijn, maar parkeergarages…

Het is onvoorstelbaar dat er op plekken midden in de Randstad geen telefoonverkeer mogelijk is. Gelukkig geldt het niet voor alle parkeergarages, want bijvoorbeeld Q-Park heeft het wel goed geregeld. Maar naast garages van de professionele aanbieders zijn er nog heel veel andere parkeergarages die hun zaken op het gebied van bereikbaarheid niet goed voor elkaar hebben. Zo zijn er ongeveer 60 van dat soort gebouwen in handen van gemeenten, maar ook in garages van grote bedrijven in Nederland is er vaak geen of nauwelijks bereik.

112 bellen
Parkeergarages kunnen onveilige gevoelens bij mensen teweeg brengen; vooral ’s avonds laat. In het geval van een ongeluk of een gevaarlijke situatie is het dan onmogelijk om 112 te bellen. En dat is onwenselijk. Ook onwenselijk is dat paperless betalen via de mobiele telefoon niet mogelijk is, iets waar exploitanten in de toekomst meer rekening mee moeten houden. En ten slotte communiceren laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s via een simkaart met een clearinghouse, die de elektriciteit vrijgeeft en de rekening stuurt naar de juiste eigenaar. De behoefte aan elektrische laadpalen is allang niet meer incidenteel, maar structureel. Exploitanten die laadpalen willen realiseren in hun garage doen er goed aan om te letten op de locatie en de telecom-bereikbaarheid daarvan.

Kansen
De aanleg van een beter bereikbaar netwerk biedt de gemeente of andere eigenaar ook kansen. Hier kun je bijvoorbeeld denken aan Wi-Fi voor internet of portofoonnetten van beheerders. Daarnaast maakt een mobiel communicatiesysteem de inrichting van de garage flexibeler. Denk aan camera’s via Wi-Fi die zo ‘on line live’ communiceren met auto’s over hoeveel plekken wáár in de garage te vinden zijn en wat een eventuele wachttijd is; aansluitend op diverse parkeerondersteunende nieuwe apps die er tegenwoordig zijn (zoals EVA in Amsterdam), waardoor ook sneller en duurzamer wordt geparkeerd!

De provider
De telecomproviders (KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2) bepalen of en in hoeverre er ook echt verbinding komt op plekken die slecht of geen bereik hebben. Tenzij een gebruiker (een aanzienlijk deel van) de kosten betaalt, is het vaak geen interessante propositie, want sterk verlieslatend. Een aantal professionele parkeergaragebeheerders heeft het wel georganiseerd en de aanleg zelf betaald. Dat geldt echter niet in alle gevallen in verouderde gemeentelijke parkeergarages en garages van grote bedrijven en andere losse structuren met slecht bereik. Zoals bijvoorbeeld aan parkeergarages bij grote NS stations, ziekenhuizen, sportstadions enzovoort.

De telecombedrijven geven aan dat zij zonder bijdrage niet overgaan tot de aanpassing van de bereikbaarheid op deze plekken. Aan de andere kant vechten deze ondernemingen een flinke concurrentiestrijd om de gunst van de klant. Het zou van zowel de eigenaren van parkeergarages als de providers getuigen van klantvriendelijkheid en oog voor behoeften van hun klanten om juist wel hierin gezamenlijk te investeren ten faveure van veiligheid, gemak en duurzaamheid.

Extra palen voor bereikbaarheid
Voor de grensregio’s moeten zo snel mogelijk aanvullende voorzieningen komen. Als een overheid, of dat nu de provincie is of het rijk, de veiligheid van zijn burgers echt serieus neemt, komen er snel extra palen voor een goede bereikbaarheid. Voor zowel het individu dat dringend een hulpdienst nodig heeft, als voor de overheid zelf om NL-alerts en Amber-alerts uit te sturen, die mensen ook echt kunnen ontvangen!


Reacties

Reacties

Wiel Schreurs 20/03/2015 16:37

Super belangrijk, de parkeergarage is begin en einde van de klantervaring bij zijn bezoek aan de stad.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor

Artikelen 26 tot 50 van 266

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.