Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch?

vrijdag 22 juli 2016 Johan Janse 0 reacties 558x gelezen

Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat.

Johan Janse, JJ advies

Johan Janse, JJ advies

Elon Musk beschrijft in het tweede masterplan van Tesla Motors hoe zijn bedrijf de komende jaren invulling gaat geven aan duurzaamheid en mobiliteit. Allereerst wil hij zonnedaken integreren met batterij-opslag. Hiervoor heeft Tesla het bedrijf SolarCity overgenomen.

Windeieren en thuisbatterij
Daarmee slaat Tesla een weg in die naar mijn mening echt naar de toekomst leidt. Lokaal opwekken, lokaal opslaan en lokaal consumeren van energie. Persoonlijk geloof ik hier ook in, en was voor mij de reden om in 2012 mijn woning uit te rusten met zonnepanelen en kort daarna een elektrische auto aan te schaffen. Een stap die mij geen windeieren heeft gelegd, want al geruime tijd zijn mijn 'brandstofkosten' nog geen 2 eurocent per kilometer. Om alles nog mooier te maken, ben ik nu aan het nadenken over het aanschaffen van een thuisbatterij.

Productlijn
Musk is ook voornemens de productlijn uit te breiden met bussen en vracht-/bestelwagens, elektrisch uiteraard. Een voornemen dat ik alleen maar kan toejuichen. Hopelijk betekent dit dat menig transportbedrijf nu eindelijk niet meer afhankelijk is en blijft van diesel en dat de logistieke opslagloodsen, die over het algemeen een groot plat dak hebben, nu ook voorzien gaan worden van zonnepanelen en zo hun business model compleet gaan omgooien.

Statement
Geweldig vind ik ook het statement van Elon Musk om niet toe te geven aan de angst, de hype om de Autopilotfunctie van Tesla als gevaarlijk te bestempelen. Natuurlijk is deze functie nog niet optimaal en kan en moet het beter. Echter, ik geloof ook dat een Autopilotfunctie hulp biedt in het voorkomen van ongevallen, vooral onder de met hun smartphone spelende automobilisten.

Kletst, drinkt, appt en meer
Een app of optie, die de smartphonefunctionaliteit uitschakelt tijdens autorijden, is een alternatief dat door de massa niet zo eenvoudig zal worden geaccepteerd. Dat een automaat veiliger is dan een mens die kletst, drinkt, video kijkt, appt en meer, is zonder meer waar.

Kwijlen
Het hebben van een autopilot is dan een uitkomst, een hulpje dat een oogje in het zeil houdt. Een hulpje dat daarnaast ook leert, want Tesla verzamelt veel informatie over het weggedrag van haar klanten. Informatie waarmee Tesla continu haar software weet te verbeteren. Niet op een circuit, niet alleen in zonnige oorden zoals Google doet, maar gewoon op de weg tijdens de reguliere ritten. Zo bouwen zij een database op met een gigantische waarde, waar elke verkeerskundige in principe bij zou moeten gaan kwijlen.

Het feit dat Tesla zo informatie vergaart, maakt de laatste stap in het masterplan realistisch: 'het mogelijk maken van zelfrijdende voertuigen die geld gaan verdienen voor de eigenaar'. Waarom? Simpelweg omdat Tesla straks zoveel informatie heeft, dat elke denkbeeldige verkeerssituatie in hun databases zit. Een ontwikkeling die analogieën vertoont met de schaak- en go-computer, die nu zonder grote problemen van de beste schaakmeester of go-grootheid kunnen winnen.

Veranderen 
Voorkomt dit alle ongevallen? Nee, want er zullen altijd fouten, altijd omstandigheden voorkomen die niet zijn voorzien. Verbetert dit de verkeersveiligheid? Ja, want de mens is nu de zwakste en minst betrouwbare schakel, die wel met heel bijzondere omstandigheden overweg kan, maar aan de andere kant heel onoplettend is en fouten maakt. Kortom, als het tweede masterplan net zo succesvol wordt als het eerste, dan gaat dit de wereld van verkeer en vervoer volledig veranderen.

MOOI TOCH!

Bron: Master Plan, Part Deux | Tesla Motors Nederland

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.