Treinreistijd: waardevolle tijd

vrijdag 23 december 2016 Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM 2 reacties 398x gelezen

‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak gezegd. Maar klopt dat eigenlijk nog wel voor de trein?

Dat is de centrale vraag in het gezamenlijke paper van NS en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat ik op 24-25 november 2016 presenteerde bij het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS) in Zwolle. 

Reistijd als belevenis

Oost west, thuis best: nergens voelen we ons zo op ons gemak als thuis. De tijd die we thuis doorbrengen ervaren we als zeer waardevol. Ook de tijd op het werk of op school is ons veel waard, en niet te vergeten onze vrije tijd, waarin we plezier beleven en ons ontspannen. Om van een plaats waar we graag zijn naar een andere plaats te gaan waar we graag zijn, zullen we tijd als reistijd moeten besteden. Deze tijd hoeft echter absoluut geen ‘verloren’ tijd te zijn, zo betogen Jain en Lyons, twee onderzoekers van de University of the West of England. Zij laten zien dat reistijd in de auto en het openbaar vervoer nuttig, aangenaam en een belevenis op zich kan zijn. Onderweg in de trein geniet je van het landschap of een goed gesprek, kijk je een film op de iPad, volg je een cursus, heb je contact met vrienden via facebook, lees je de krant, ontspan je je, handel je telefoontjes af of werk je via wifi. Natuurlijk verwacht elke reiziger daarnaast ook dat de basisvoorzieningen in orde zijn. Denk aan een schone en comfortabele zitplaats in een rustige coupé, de aanwezigheid van wifi en dat de trein op tijd rijdt.

 

Meer uit je dag halen

In Engeland is onderzoek gedaan naar de waarde van het nuttig kunnen besteden van treinreistijd. We pasten in onze paper de resultaten van dit onderzoek toe op de treinreistijd in Nederland. Onze som is gebaseerd op de best beschikbare aannames over het nuttig kunnen besteden van treinreistijd, maar moet nog verder worden ontwikkeld. 

Niet de hele reistijd kan nuttig worden besteed. Aan het begin van elke reis heeft de reiziger een paar minuten nodig om zich te installeren - een stoel vinden, jas uitdoen, spullen pakken om de tijd nuttig door te brengen – en aan het eind is tijd nodig om op te ruimen. Uit onderzoek van NS blijkt dat nu 40 procent van de reizigers zijn reistijd als werktijd, of op een andere gewenste manier, kan besteden. Verder schat NS in dat, in potentie, gemiddeld 80 procent van de reistijd als werktijd kan worden besteed. De situatie in Engeland is vergelijkbaar. Het verschil tussen de huidige situatie en het potentieel, betekent dat er winst te boeken valt. Investeren in reiscomfort kan meer reistijd tot waardevolle tijd maken. Treinreizigers kunnen meer uit hun dag halen. 

 

Investeren in kortere reistijd of in waardevollere reistijd?

De traditionele manier om het reizen per OV te verbeteren is via investeringen in infrastructuur en snelheid, waardoor reistijden korter worden. Maar, zoals uit het bovenstaande blijkt, is er dus ook een andere manier. Eén waardoor de reistijd waardevoller wordt. Door investeringen in reiscomfort, zowel in OV-voertuigen als op stations, kunnen reizigers hun reistijd naar eigen inzicht beter besteden. Deze laatste ontwikkeling speelt nu volop.  Ook bij de auto zien we een ontwikkeling naar een steeds waardevollere reistijd. De mobiele telefoon heeft hierin waarschijnlijk een belangrijke rol gespeeld. In de toekomst kan de zelfrijdende auto de reistijd in de auto nog meer verrijken. De auto is dan getransformeerd tot een aangename verblijfsruimte. Dit roept een interessante vraag op: stel dat we in de toekomst de tijd die we onderweg zijn net zo waardevol kunnen besteden als de tijd die we thuis of op het werk doorbrengen. Is het dan nog wel zinvol om te investeren in snelheidswinst? 


Reacties

Reacties

Herman Wilmer 02/02/2017 16:18

Merkwaardig dat in bespiegelingen over automatisch rijden nooit de verantwoordelijkheid voor het voertuiggedrag aan de orde wordt gesteld. Ik ben benieuwd naar gedingen waarin de rechter een uitspraak moet doen.

AJ Braam 02/02/2017 11:53

Leuk artikel. Zou elke verstokte automobilist moeten lezen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 26 tot 50 van 265

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 26 tot 50 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.