Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go

donderdag 18 augustus 2016 Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman 0 reacties 353x gelezen

Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek op hun telefoon swipen in de openbare ruimte want we zien het overal. Pokémon Go is hot en de hype brengt een nieuwe dimensie aan het gebruik van de openbare ruimte. Hoe kijken wij terug op een maand lang Pokémon Go en wat is het effect op het gebruik van de openbare ruimte?
Deze blog is geschreven door Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman: https://dutchplanners.nl

Deze blog is geschreven door Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman: https://dutchplanners.nl

Augmented reality vs Virtual reality
Augmented reality (AR), de projectie van beelden in de werkelijke omgeving op je smartphone of computer, is geen nieuwe technologie. Overigens niet te verwarren met virtual reality waar je alleen de virtuele wereld ziet en niet de werkelijke wereld. Al jaren bestaan er AR plug-ins van bijvoorbeeld Google Sketch-up die het mogelijk maken je 3D ontwerp in de ruimte te projecteren. Maar Niantic Labs, de ontwikkelaar van Pokémon Go, heeft deze technologie bereikbaar gemaakt voor het grote publiek.

Hoe werkt Pokémon Go in de openbare ruimte
De app maakt gebruik van de kaarten van Google Maps gecombineerd met data uit de app Ingress. Ingress is een app waarbij gebruikers interessante locaties in de stad aan kunnen dragen zoals scholen en monumenten. Deze gegevens gebruikt de ontwikkelaar om de Pokéstops in het spel te creëren. Het is een goed voorbeeld van het gebruik van volunteered geographic information (VGI). De Pokéstops staan echter niet altijd op de meest handige locaties wat er inmiddels toe heeft geleid dat bijvoorbeeld de NS alle Pokéstops en Gyms op de stations heeft verwijderd om overlast te voorkomen. 

Meerwaarde van Pokémon Go in de openbare ruimte
Pokémon Go heeft directe voordelen. Het activeert mensen in de openbare ruimte, kinderen gaan de straat op in plaats dat ze binnen blijven. De sociale controle neemt toe. De politie Vlaardingen zet bijvoorbeeld Pokémon Go in tegen criminelen. Ondernemers kunnen waarde creëren in vastgoed door het plaatsen van een Pokéstop in een winkel. Albert Heijn promoot actief haar winkels via de kaart Pokemappie, waarbij zichtbaar is welke Pokémon in de winkel is (afbeelding). In Den Haag wordt er actief op ingespeeld met Kijkduin als Pokémon hoofdstad. Op de site www.denhaag.com is te lezen wat er in de stad te doen is onder andere met Pokémon Go. Hiermee is er snel ingespeeld op de hype en is het tegelijkertijd tijd gekoppeld aan recreatief gebruik. 

Risico's op schade worden groter
Door het actief spelen van het spel sluiten mensen zich af van de omgeving. Mensen rennen ineens weg, of steken een straat over. Het geeft overlast zoals in Kijkduin, waarbij WC's geplaatst worden om wildplassers te voorkomen. Verzekeraars waarschuwen voor schade toegebracht door Pokémon Go spelers, aangezien het niet in alle gevallen wordt vergoed (Heilbron). Veilig Verkeer Nederland verwacht verkeersdoden door het gebruik van Pokémon Go (Verkeerskunde, 10 augustus 2016). Om spelers hier bewust van te maken geeft Pokémon steeds meer alerts voor veilig gebruik (Afbeelding).

Effecten van Pokémon Go in het openbaar gebied
Pokémon Go maakt via AR van de fysieke wereld een digitale speeltuin. Het geeft de stad een 'extra laag' waardoor het gebruik van de stad verandert. 

Gamification
We besteden tegenwoordig steeds meer tijd binnen en bewegen steeds minder. Pokémon Go stimuleert de gebruikers om van de bank af te komen en te bewegen. Met behulp van gamification kunnen doelgroepen gestimuleerd worden om te bewegen. Het biedt ook mogelijkheden voor andere doelgroepen (bijvoorbeeld ouderen). 

Verkeersbeïnvloeding
Pokémon Go beïnvloedt verkeersstromen. Het heeft een positief effect op het langzaam verkeer. Tegelijkertijd staren spelers zich blind op hun telefoon waardoor bizarre verkeerssituaties ontstaan. Suggesties voor nieuwe apps worden al gegeven zoals een app voor Mario Kart. Wat zal dit voor een effect opleveren? 

De waarde van een plek
In een mum van tijd heeft Pokémon Go het gebruik van de stad veranderd. Door toepassing van AR verandert de waarde van een plek, door het toevoegen van virtuele elementen en het benadrukken van bijzonderheden. Voor stadsplanning biedt het de mogelijkheid nieuwe plannen zichtbaar te maken in de bestaande omgeving. AR is dan wellicht ook de toekomst bij nieuwe gebiedsontwikkelingen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.