Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go

donderdag 18 augustus 2016 Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman 0 reacties 334x gelezen

Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek op hun telefoon swipen in de openbare ruimte want we zien het overal. Pokémon Go is hot en de hype brengt een nieuwe dimensie aan het gebruik van de openbare ruimte. Hoe kijken wij terug op een maand lang Pokémon Go en wat is het effect op het gebruik van de openbare ruimte?
Deze blog is geschreven door Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman: https://dutchplanners.nl

Deze blog is geschreven door Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn en Maarten Bosman: https://dutchplanners.nl

Augmented reality vs Virtual reality
Augmented reality (AR), de projectie van beelden in de werkelijke omgeving op je smartphone of computer, is geen nieuwe technologie. Overigens niet te verwarren met virtual reality waar je alleen de virtuele wereld ziet en niet de werkelijke wereld. Al jaren bestaan er AR plug-ins van bijvoorbeeld Google Sketch-up die het mogelijk maken je 3D ontwerp in de ruimte te projecteren. Maar Niantic Labs, de ontwikkelaar van Pokémon Go, heeft deze technologie bereikbaar gemaakt voor het grote publiek.

Hoe werkt Pokémon Go in de openbare ruimte
De app maakt gebruik van de kaarten van Google Maps gecombineerd met data uit de app Ingress. Ingress is een app waarbij gebruikers interessante locaties in de stad aan kunnen dragen zoals scholen en monumenten. Deze gegevens gebruikt de ontwikkelaar om de Pokéstops in het spel te creëren. Het is een goed voorbeeld van het gebruik van volunteered geographic information (VGI). De Pokéstops staan echter niet altijd op de meest handige locaties wat er inmiddels toe heeft geleid dat bijvoorbeeld de NS alle Pokéstops en Gyms op de stations heeft verwijderd om overlast te voorkomen. 

Meerwaarde van Pokémon Go in de openbare ruimte
Pokémon Go heeft directe voordelen. Het activeert mensen in de openbare ruimte, kinderen gaan de straat op in plaats dat ze binnen blijven. De sociale controle neemt toe. De politie Vlaardingen zet bijvoorbeeld Pokémon Go in tegen criminelen. Ondernemers kunnen waarde creëren in vastgoed door het plaatsen van een Pokéstop in een winkel. Albert Heijn promoot actief haar winkels via de kaart Pokemappie, waarbij zichtbaar is welke Pokémon in de winkel is (afbeelding). In Den Haag wordt er actief op ingespeeld met Kijkduin als Pokémon hoofdstad. Op de site www.denhaag.com is te lezen wat er in de stad te doen is onder andere met Pokémon Go. Hiermee is er snel ingespeeld op de hype en is het tegelijkertijd tijd gekoppeld aan recreatief gebruik. 

Risico's op schade worden groter
Door het actief spelen van het spel sluiten mensen zich af van de omgeving. Mensen rennen ineens weg, of steken een straat over. Het geeft overlast zoals in Kijkduin, waarbij WC's geplaatst worden om wildplassers te voorkomen. Verzekeraars waarschuwen voor schade toegebracht door Pokémon Go spelers, aangezien het niet in alle gevallen wordt vergoed (Heilbron). Veilig Verkeer Nederland verwacht verkeersdoden door het gebruik van Pokémon Go (Verkeerskunde, 10 augustus 2016). Om spelers hier bewust van te maken geeft Pokémon steeds meer alerts voor veilig gebruik (Afbeelding).

Effecten van Pokémon Go in het openbaar gebied
Pokémon Go maakt via AR van de fysieke wereld een digitale speeltuin. Het geeft de stad een 'extra laag' waardoor het gebruik van de stad verandert. 

Gamification
We besteden tegenwoordig steeds meer tijd binnen en bewegen steeds minder. Pokémon Go stimuleert de gebruikers om van de bank af te komen en te bewegen. Met behulp van gamification kunnen doelgroepen gestimuleerd worden om te bewegen. Het biedt ook mogelijkheden voor andere doelgroepen (bijvoorbeeld ouderen). 

Verkeersbeïnvloeding
Pokémon Go beïnvloedt verkeersstromen. Het heeft een positief effect op het langzaam verkeer. Tegelijkertijd staren spelers zich blind op hun telefoon waardoor bizarre verkeerssituaties ontstaan. Suggesties voor nieuwe apps worden al gegeven zoals een app voor Mario Kart. Wat zal dit voor een effect opleveren? 

De waarde van een plek
In een mum van tijd heeft Pokémon Go het gebruik van de stad veranderd. Door toepassing van AR verandert de waarde van een plek, door het toevoegen van virtuele elementen en het benadrukken van bijzonderheden. Voor stadsplanning biedt het de mogelijkheid nieuwe plannen zichtbaar te maken in de bestaande omgeving. AR is dan wellicht ook de toekomst bij nieuwe gebiedsontwikkelingen.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.