Verkeersveiligheid, leren van Europa

donderdag 25 augustus 2016 Rob Eenink 0 reacties 489x gelezen

Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd
Rob Eenink, hoofd Gedrag en ITS bij SWOV en mede-organisator naast FERSI en ETSC van het Europese verkeersveiligheidsdebat in het Huis van Europa op 25 mei in Den Haag

Rob Eenink, hoofd Gedrag en ITS bij SWOV en mede-organisator naast FERSI en ETSC van het Europese verkeersveiligheidsdebat in het Huis van Europa op 25 mei in Den Haag (Copyright: Peter de Graaff)

'We zijn toch ongeveer ‘wereldkampioen verkeersveiligheid’, samen met de Engelsen en de Zweden? Nee, helaas, dat is niet meer zo. Inmiddels zijn we in de EU28 gezakt naar plaats 9, aldus de European Transport Safety Council. Bij deze ranking wordt gekeken naar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. En kijk je naar ‘de verbetering in de afgelopen 5 jaar’ dan staan we zelfs op plek 24.

 

Geen betrouwbaar EVG-cijfer

Voor ernstig verkeersgewonden (EVG) is de situatie onduidelijk omdat we tot de weinige landen behoren die het aantal EVG goed kent. De meeste landen baseren zich op verregaand onvolledige registraties. Er is eigenlijk geen betrouwbaar Europees cijfer voor ernstig verkeersgewonden te geven.

 

Leren van de buren

Toch is er vast iets te leren van de buren. Ter gelegenheid van het Nederlands voorzitterschap van de EU hebben ETSC, FERSI (Forum of European Road Safety research Institutes) en SWOV dan ook in het Huis van Europa in Den Haag het debat ‘Prevent crashes, reduce injuries, save lives’ georganiseerd. Zo’n 80 onderzoekers, beleidsmakers, en andere stakeholders, deelden hier op 25 mei de stand van zaken rond het Europese onderzoeksbeleid en het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid. Ook kwam de auto-automatisering aan bod en de vraag welke rol mensen dan nog spelen.

 

Europese Pubquiz

En helaas, zelfs tijdens een Europese pubquiz over de veiligheid van fietsers bleek ook hier ‘die Mannschaft’ te sterk voor Nederland. Tot slot was er een doorkijk naar de proactieve aanpak waarbij je niet (primair) meer stuurt op aantallen slachtoffers maar op Safety Performance Indicators, SPI’s. Dat zijn indicatoren waarvan we het verband met verkeersveiligheid goed kennen, zoals snelheid, alcohol of wegontwerp. Die aanpak maakt het makkelijker om ieders bijdrage aan een gezamenlijke aanpak concreet te maken. Goed nieuws: Zweden loopt hierin voorop, maar Nederland is bezig met een inhaalslag.

 

Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd:

 

- een helmplicht voor kinderen (t/m basisschool) kan goed uitpakken. In Oostenrijk heeft het geleid tot meer helmdracht en minder hoofdletsel, zonder dat er minder werd gefietst. Ouders zijn er blij mee;

 

- zelfs als alle auto’s volledig zelfrijdend zijn, heb je voetgangers en fietsers, waar de auto mee moet ‘verkeren’. Volledig zelfrijdend vraagt dus iets van de infrastructuur zodat je ‘de ander’ op tijd ziet, ook als die er nog niet is. Zo lang dit ‘zicht’ niet (overal) het geval is, blijft gedrag heel belangrijk in het voertuig zelf;

 

- in 2015 steeg het aantal verkeersdoden ook in landen om ons heen. Het lijkt erop dat dit vooral ook auto-inzittenden trof. Dit zou dezelfde oorzaak kunnen hebben;

 

- het aantal verkeersdoden in de EU is tussen 2000-2010 bijna gehalveerd. Deze halvering is ook het doel voor de periode 2010-2020. Tot en met 2013 lagen we daarvoor aardig op koers. Maar na de crisis, in 2014 en 2015, is er geen sprake van een daling meer en is het doel toch nog ver weg. Overigens bevestigt de OECD (ITF) in een recente studie het verband tussen economische groei en meer verkeersdoden, weliswaar statistisch en (nog) niet causaal);

 

- ook in de rest van Europa zie je een verschuiving van ‘drink-drivers’ (automobilisten die teveel hebben gedronken) naar ‘driving-drinkers’ (mensen met een drankprobleem). Als alcoholgebruik een ziekte is (geworden), wat betekent dit dan voor maatregelen als het alcoholslot? Betaald door zorgverzekeraars?

 

- de Zweedse proactieve SPI-aanpak geeft meer inzicht in verkeersonveiligheid, maar dat op zich is nog niet genoeg om het probleem aan te pakken. Met name bij de aanpak van te hoge snelheden is er eigenlijk geen verbetering en bij alcohol nauwelijks. Minder dan de helft houdt zich aan de limiet buiten de kom en nog geen tweederde binnen de kom. Met voertuig- en infrastructuur-SPI’s gaat het duidelijk beter.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...
  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine

Artikelen 1 tot 25 van 253

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.