Verkeersveiligheid, leren van Europa

donderdag 25 augustus 2016 Rob Eenink 0 reacties 504x gelezen

Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd
Rob Eenink, hoofd Gedrag en ITS bij SWOV en mede-organisator naast FERSI en ETSC van het Europese verkeersveiligheidsdebat in het Huis van Europa op 25 mei in Den Haag

Rob Eenink, hoofd Gedrag en ITS bij SWOV en mede-organisator naast FERSI en ETSC van het Europese verkeersveiligheidsdebat in het Huis van Europa op 25 mei in Den Haag (Copyright: Peter de Graaff)

'We zijn toch ongeveer ‘wereldkampioen verkeersveiligheid’, samen met de Engelsen en de Zweden? Nee, helaas, dat is niet meer zo. Inmiddels zijn we in de EU28 gezakt naar plaats 9, aldus de European Transport Safety Council. Bij deze ranking wordt gekeken naar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. En kijk je naar ‘de verbetering in de afgelopen 5 jaar’ dan staan we zelfs op plek 24.

 

Geen betrouwbaar EVG-cijfer

Voor ernstig verkeersgewonden (EVG) is de situatie onduidelijk omdat we tot de weinige landen behoren die het aantal EVG goed kent. De meeste landen baseren zich op verregaand onvolledige registraties. Er is eigenlijk geen betrouwbaar Europees cijfer voor ernstig verkeersgewonden te geven.

 

Leren van de buren

Toch is er vast iets te leren van de buren. Ter gelegenheid van het Nederlands voorzitterschap van de EU hebben ETSC, FERSI (Forum of European Road Safety research Institutes) en SWOV dan ook in het Huis van Europa in Den Haag het debat ‘Prevent crashes, reduce injuries, save lives’ georganiseerd. Zo’n 80 onderzoekers, beleidsmakers, en andere stakeholders, deelden hier op 25 mei de stand van zaken rond het Europese onderzoeksbeleid en het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid. Ook kwam de auto-automatisering aan bod en de vraag welke rol mensen dan nog spelen.

 

Europese Pubquiz

En helaas, zelfs tijdens een Europese pubquiz over de veiligheid van fietsers bleek ook hier ‘die Mannschaft’ te sterk voor Nederland. Tot slot was er een doorkijk naar de proactieve aanpak waarbij je niet (primair) meer stuurt op aantallen slachtoffers maar op Safety Performance Indicators, SPI’s. Dat zijn indicatoren waarvan we het verband met verkeersveiligheid goed kennen, zoals snelheid, alcohol of wegontwerp. Die aanpak maakt het makkelijker om ieders bijdrage aan een gezamenlijke aanpak concreet te maken. Goed nieuws: Zweden loopt hierin voorop, maar Nederland is bezig met een inhaalslag.

 

Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd:

 

- een helmplicht voor kinderen (t/m basisschool) kan goed uitpakken. In Oostenrijk heeft het geleid tot meer helmdracht en minder hoofdletsel, zonder dat er minder werd gefietst. Ouders zijn er blij mee;

 

- zelfs als alle auto’s volledig zelfrijdend zijn, heb je voetgangers en fietsers, waar de auto mee moet ‘verkeren’. Volledig zelfrijdend vraagt dus iets van de infrastructuur zodat je ‘de ander’ op tijd ziet, ook als die er nog niet is. Zo lang dit ‘zicht’ niet (overal) het geval is, blijft gedrag heel belangrijk in het voertuig zelf;

 

- in 2015 steeg het aantal verkeersdoden ook in landen om ons heen. Het lijkt erop dat dit vooral ook auto-inzittenden trof. Dit zou dezelfde oorzaak kunnen hebben;

 

- het aantal verkeersdoden in de EU is tussen 2000-2010 bijna gehalveerd. Deze halvering is ook het doel voor de periode 2010-2020. Tot en met 2013 lagen we daarvoor aardig op koers. Maar na de crisis, in 2014 en 2015, is er geen sprake van een daling meer en is het doel toch nog ver weg. Overigens bevestigt de OECD (ITF) in een recente studie het verband tussen economische groei en meer verkeersdoden, weliswaar statistisch en (nog) niet causaal);

 

- ook in de rest van Europa zie je een verschuiving van ‘drink-drivers’ (automobilisten die teveel hebben gedronken) naar ‘driving-drinkers’ (mensen met een drankprobleem). Als alcoholgebruik een ziekte is (geworden), wat betekent dit dan voor maatregelen als het alcoholslot? Betaald door zorgverzekeraars?

 

- de Zweedse proactieve SPI-aanpak geeft meer inzicht in verkeersonveiligheid, maar dat op zich is nog niet genoeg om het probleem aan te pakken. Met name bij de aanpak van te hoge snelheden is er eigenlijk geen verbetering en bij alcohol nauwelijks. Minder dan de helft houdt zich aan de limiet buiten de kom en nog geen tweederde binnen de kom. Met voertuig- en infrastructuur-SPI’s gaat het duidelijk beter.’

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond

Artikelen 101 tot 125 van 266

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.