Verstedelijking en mobiliteit in de marge van Noord- en Zuid-Holland

donderdag 5 april 2018 Joseph Evers 0 reacties 190x gelezen

Steeds meer mensen trekken naar een stedelijke omgeving, ook naar die van de provincies Noord- en Zuid-Holland. Bereikbaarheid van voorzieningen is van vitaal belang voor de kansen en het welzijn van mensen. Naast werken en studeren zijn ook cultuur en maatschappelijke deelneming belangrijke reismotieven van mensen. De belangrijkste activiteiten op dit gebied en in dit gebied zijn te vinden in Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag. De mogelijkheid om hieraan deel te nemen draagt dus ook bij aan het welzijn van de inwoners van Duin- en Bollenstreek.
Joseph Evers, emeritus hoogleraar operations research en logistiek TU-Delft, lid D66 Noordwijk

Joseph Evers, emeritus hoogleraar operations research en logistiek TU-Delft, lid D66 Noordwijk

De ambities van de beide provincies en die van de metropoolregio’s Rotterdam-Den Haag en Amsterdam om de trek naar de stedelijke omgeving op te vangen zijn niet mis: voor het jaar 2040 moeten er in de provincie Zuid-Holland 240.000 woningen bij komen, waarbij de werkgelegenheid en de sociale infrastructuren navenant moeten meegroeien.

 

Diverse bestuurlijke initiatieven zijn genomen en aanzienlijke fondsen zijn hiervoor beschikbaar gesteld. Metropoolregio Rotterdam-Den Haag is in dit verband het voorbeeld bij uitstek: diverse lightrailverbindingen zijn al aangelegd en er zijn ambities om het spoor van Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam, Dordrecht om te bouwen tot een metroachtige verbinding met frequente dienstverlening.  

 

Omgevingsvisies in Duin- en Bollenstreek 
Hoe verhouden deze ambities en plannen zich met die in de Duin- en Bollenstreek? Een analyse van de recent opgestelde omgevingsvisies van Noordwijk, Lisse en Hillegom (Teylingen en Oegstgeest sluiten aan bij andere gemeenten), geeft meer inzicht. De verschillende omgevingsvisies zijn onafhankelijk van elkaar opgesteld, maar vertonen veel overeenkomsten: de gemeenten willen hun groene, dorpse karakter behouden, maar ook hun economie versterken. Het belang van de stedelijke omgeving wordt algemeen onderschreven. In alle gemeenten doet zich, sterker dan gemiddeld, het verschijnsel vergrijzing en ontgroening voor. De automobiliteit blijft hoog scoren. De belang van OV wordt genoemd, maar weinig gespecificeerd. Specifieke kansen die beide metropoolregio’s bieden, blijven onvermeld.  

 

Reissnelheid en reistijd 
Een verklaring hiervoor ligt mogelijk in de algemeen bekende perceptie van reissnelheid en reistijd: de meeste mannen blijken een reistijd van drie kwartier retour om naar hun werk te gaan acceptabel te vinden. Langere reistijden worden steeds minder geaccepteerd: anderhalf uur is wel de grens. Vrouwen zijn kritischer: een half uur blijkt acceptabel, maar langer dan een uur ligt uit de gratie. Korte reistijden zijn dus de kritieke succesfactor voor het openbaar vervoer ten opzichte van de auto. Een analyse van de OV-reistijden tussen de Duin en Bollenstreek en de stedelijke omgevingen geeft aan dat deze reizen per auto binnen de kritieke grens van mannen en vrouwen vallen. Afgezien van Leiden en Den Haag, valt de reis per huidig OV erbuiten. En inderdaad, verreweg de meeste forensen uit Duin- en Bollenstreek reizen per auto.  
 
Een volstrekt andere opzet van het OV in deze streek zou dit plaatje kunnen veranderen en de reistijden per OV acceptabel maken. Uit een rekenexercitie met een gangbaar vervoerskundig rekenmodel blijkt dat zo’n opzet tijdens de spitsen op termijn zal leiden tot een verdubbeling van het OV-gebruik en meer. Praktisch gaat het om een intelligent systeem voor de inzet van bussen en de communicatie met reizigers en bussen. Een dergelijk vervoerssysteem zou superieur moeten zijn ten opzichte van de vastlopende automobiliteit. Dan ook zal een tweebaansweg, zonder vluchtstroken volstaan voor de noordelijke aansluiting van de N206 met Station Hillegom, de N208 en de N205. Brede vierbaanswegen passen immers niet in een duurzame, groene Duin- en Bollenstreek.  

 

Actief scenario

De analyse van de omgevingsvisies geeft ook aan dat in een passief scenario – het volgen van de omgevingsvisie - de automobiliteit voorop zal blijven staan. Anders gezegd: Om tot een alternatief voor automobiliteit te komen zou een actief scenario moeten worden gevolgd. Daarin zou sprake moeten zijn van een task force ‘Mobiliteit’ met een krachtig mandaat om het openbaar vervoer te hervormen. De norm daarin zou ‘concurrerende reistijden tussen de stedelijke band en de regio met de auto’ moeten zijn.

 

In samenhang met een sterk verbeterde bereikbaarheid van de spoorstations, zou deze task force mogelijk ook weten te bereiken dat de ‘metrolijn’ Dordrecht-Leiden (gesplitst) gaat doorlopen tot Schiphol en Amsterdam-Zuid en tot Haarlem en Amsterdam-Centraal, maar zonder te hoeven overstappen. Zij brengt daarnaast een online-systeem in bedrijf dat voorziet in flexibel OV dat is afgestemd op de verplaatsingsbehoeften. Duin- en Bollenstreek zou zo aantrekkelijk worden voor jonge gezinnen en jongeren: je vindt er ruimte, natuur, toegang tot onderwijs, cultuur en vooral toegang tot werk. De ‘ontgroening’ stopt. De vraag naar woningen neemt toe. De gebieden rond station Hillegom, Noordwijk Buiten en Voorhouts Noordelijke Randweg worden booming. En de gemeenten zullen ook zo hun gepresenteerde ambities waar maken. 

 

De vraag dringt zich op: Waar blijft de intergemeentelijke overeenstemming voor zo’n actief scenario?  

 

Klik hier voor de integrale versie van deze blog

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 76 tot 100 van 250

1 2 3 4 5 6

  • Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans Herbouw bruggen A27 in beton is een gemiste kans De Merwedebrug, de Hagesteinsebrug en de Keizersveerbrug op de A27 worden helemaal vervangen. De ‘beste realisatiestrategie’ is volgens demissionair minister Schultz om in beton... 31 maart Rob van der Waal
  • Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? Beste lezer, bent u klaar voor Mobility as a Service (MaaS)? ‘Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Is er een verassende winnaar? Als u dit artikel leest, kunt u antwoord geven op deze vragen, maar op moment van schrijven is de... 31 maart Robin Huizenga
  • Geestverruiming Geestverruiming ‘Ik zit noodgedwongen even thuis. Medisch gevalletje. Niets ernstigs, maar wel erg vervelend. Iets waar knappe koppen gelukkig wat aan konden doen. Ik kom er zo op terug. Het... 31 maart Dominik van Lankeren
  • To pay or not to pay To pay or not to pay Net voor de verkiezingen doemt het R² -woord weer op. De economie trekt weer fors aan. Dat is natuurlijk heel mooi. Maar aan het exponentiële verband tussen de groei van de... 31 maart Ed Graumans
  • Is de snorfiets wel de boosdoener? Is de snorfiets wel de boosdoener? Snorfietsen zijn populair. Je mag er zonder helm mee op het fietspad rijden, gratis parkeren op de stoep en bij aankomst op je bestemming ben je niet bezweet en je haar zit nog... 17 februari Berry den Brinker
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden. 16 februari Herbert Korbee
  • Op weg naar 2017 Op weg naar 2017 De laatste week van het jaar staat traditiegetrouw in het teken van terugblikken. Wat heeft 2016 op het gebied van mobiliteit gebracht? Veel moois... 30 december Gerard Tertoolen
  • Treinreistijd: waardevolle tijd Treinreistijd: waardevolle tijd ‘In Nederland werd vorig jaar in totaal 220 miljoen uur met treinen van NS gereisd. Dit is inclusief de overstaptijd op het station. ‘Reistijd is verloren tijd’, wordt vaak... 23 december Pim Warffemius, onderzoeker bij KiM
  • Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? Hoe maakt de stad goed gebruik van mobiliteitsinnovaties? ‘De komende jaren zullen veel gemeenten hun gemeentelijk verkeers- en vervoerplannen, GVVP’s, actualiseren. De gebruiksduur ervan is vaak langer dan we aanvankelijk dachten.... 23 december Johan Diepens, directeur Mobycon
  • Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Slimme ov-reisinformatie: de veiligheidsspeld van de 21 e eeuw? Fons Savelberg van het KiM over innovaties waar mensen veel voordeel van genoten en genieten. Over innovaties waar niet erg hoge investeringskosten mee gemoeid zijn... 17 november Fons Savelberg, KiM
  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB

Artikelen 76 tot 100 van 250

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.