Vier sporen richting schone stadslogistiek

donderdag 28 februari 2019 Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen 0 reacties 116x gelezen

De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het inpassen van goederenvervoer in de stad toen relatief eenvoudig!
Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen

Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen

Met een hoogte-, lengte-, of gewichtsbeperking bij een onderdoorgang, gracht of brug en wat venstertijden in het winkelgebied leidde je als gemeente de stedelijke bevoorrading al aardig in goede banen. Maar in onze tijd van groeiende e-commerce, van de vele gezellige koffie- en eettentjes en van niet aflatende (ver)bouwprojecten in de binnenstad, is er veel meer voor nodig om al die vrachtwagens en vooral bestelbusjes de ruimte te geven.

 

Vier sporen

En dat terwijl de druk op die ruimte al zo groot is, en er vanuit het Klimaatakkoord ambities liggen om in 2025 in de dertig grootste steden een zero-emissiezone te hebben. Hoog tijd om van een paar maatregelen voor goederenvervoer tot een breed, integraal plan voor stedelijke logistiek te komen. Alleen zo kunnen we de impact van die uitdijende goederenstromen verminderen. De weg naar slimme en schone stadslogistiek bestaat uit een plan met vier sporen waarbij gemeenten lokaal de strenge, fysieke maatregelen en ook de zachte, beleids- en gedragsmaatregelen moeten invullen.

 

Goed geregeld

Een belangrijk spoor om te volgen, is dat de gemeente de zaken van haar kant goed regelt en dus maatregelen treft die zowel regulerend, faciliterend als stimulerend zijn. Wijs het gebied van de zero-emissiezone aan, richt slimme laad-en losplekken in en geef privileges aan en/of subsidies voor zero-emissievervoer. En vergeet vooral niet om stadslogistiek vanaf het begin mee te nemen bij de binnenstedelijke woningbouwontwikkeling. Zowel in de bouwfase als in de gebruiksfase moet er in het ontwerp voldoende ruimte zijn voor aanlevering van bouwmaterialen, thuisbezorging en retourstromen.

 

Goed gedrag

Als gemeente werk je natuurlijk ook aan je eigen spoor: het vertonen van goed voorbeeldgedrag. Zo is jullie eigen wagenpark (bijna) helemaal elektrisch en richt de inkoopafdeling jullie facilitaire belevering slim en schoon in; het printpapier wordt samen met de koffiebonen een keer per week per elektrisch vervoer aangeleverd. Ook de andere ‘ontvangers’ in de gemeente zijn straks verplicht dergelijk goed bestelgedrag te vertonen. Zoals zorg- en onderwijsinstellingen, (grote) bedrijven en horeca- en retailondernemers in de binnenstad. Al deze partijen kunnen hun logistieke footprint verminderen door andere afspraken met hun leveranciers te maken. Maar daarvoor hebben ze wel een duwtje nodig vanuit de gemeente om hun gedrag te veranderen.

 

Slimme logistiek

Het derde spoor is slimme logistiek: wil je als gemeente minder vracht- en bestelauto’s in de stad, dan betekent dat het bundelen van goederenstromen en inzetten van kleinere (elektrische) voertuigen zoals vrachtfietsen. Misschien is het water in de binnenstad prima bruikbaar voor (bouw)logistiek? Hiervoor zijn ‘hubs’ op diverse schaal nodig als overslagpunt: van groot naar klein vervoer, van halflege naar volle ladingen, van diesel naar elektrisch, van land naar water of van huisadres naar een centraal afleveradres voor de wijk. Gelukkig ziet de markt volop kansen en richt de last mile steeds slimmer in, maar zij kan daarbij zeker nog ondersteuning van de gemeente gebruiken in de vorm van fysieke- of regelruimte.

 

Schone techniek

Om het station ‘zero emissie in 2025’ te halen, zul je ten slotte ook het spoor van schone techniek moeten volgen. We hebben nog maar een kleine zes jaar om het streven vanuit het Klimaatakkoord van 50.000 elektrische bestelauto’s en 5.000 elektrische vrachtwagens te halen. Deze e-voertuigen worden binnen de stadslogistiek ingezet, daar is de winst voor maatschappij en bedrijf immers het grootst. Door het vele afremmen en optrekken in de stad is diesel vervangen door elektriciteit direct goed voor klimaat, de lokale luchtkwaliteit, geluid en kosten. Dus moet je als gemeente ondersteuning bieden in onder meer de aanleg van oplaadinfra en versnelling van aanschaf (en inzet) van elektrisch bestel- en vrachtvervoer.

 

Samen op het goede spoor

Het lijkt een grote opgave om zo’n stedelijk logistiek plan te maken volgens deze vier sporen en met een breed scala aan maatregelen. Gelukkig gebeurt er al veel op het gebied van schone en slimme stadslogistiek. Bovendien hoef je het niet alleen te doen. Combineer binnen de gemeente een stedelijk logistiek plan bijvoorbeeld met plannen voor de personenmobiliteit of programma’s voor verbetering van luchtkwaliteit. Kopieer best practices van andere gemeenten en haak aan bij programma’s en budgetten van Rijk en provincie. Of maak gebruik van toegepast onderzoek van onderzoeksinstellingen op het gebied van stedelijke logistiek. Ook komen steeds meer markpartijen met slimme en schone oplossingen op de markt.

 

De stad na 2025

En zo zou het zomaar kunnen dat straks, na 2025, stedelijke logistiek helemaal geen plan meer nodig heeft. Dat goederen, net als data via internet, nagenoeg onzichtbaar de stad in en uit gaan. Ook de goederen van V&D, want die winkel is dan wel fysiek verdwenen, online is het warenhuis van weleer weer tot leven gekomen (op vd.nl). 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

  • Lindy’s law en de auto Lindy’s law en de auto Het moet ergens in de jaren zestig zijn geweest dat acteurs in een bar in New York bij elkaar kwamen en de levensverwachting van Broadway-shows becommentarieerden. Ze kwamen... 25 april Jacob de Vries
  • Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig Verbreding Schiphol – Amsterdam – Almere was en is niet nodig 1978:“In het zuidwesten van Zuidelijk Flevoland, tegenover het Gooi en ongeveer 25 kilometer van Amsterdam, wordt een geheel nieuwe stad gebouwd. Het moet een grote stad worden:... 25 april Joop Nicolai
  • Let op kleurgebruik Let op kleurgebruik Met mijn vader aan het stuur van zijn Morris-Oxford trokken we ‘s zomers over de Alpen naar Italië. Daar viel mij op dat ik de kleuren van de verkeersborden wél kon zien. Pas... 25 april Meinard Noothoven van Goor
  • Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen Verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom gebaat bij 30km-zones én 50km-wegen De RAI Vereniging pleitte deze week met steun van de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland voor het invoeren van een maximale snelheid van 30 km per uur op wegen binnen de... 29 maart Sjoerd Nota
  • Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Handhaven van (tijdelijke) parkeerverboden met en zonder verkeersbesluit Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018. Naar aanleiding hiervan... 21 maart Herbert Korbee en Peter Veringmeier
  • Blind dashboard Blind dashboard Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank, sla het achterportier dicht, neem plaats achter het stuur en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal,... 1 maart Meinard Noothoven van Goor
  • Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 Ik ga proberen meer aandacht te krijgen voor de voetganger in het SPV-2030 De startbijeenkomst: Het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) en het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 (LAP) zijn een feit. Op 14 februari jl.... 28 februari Berry den Brinker
  • Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit, geen boete Geen verkeersbesluit onder een parkeerverbod? Dan geen parkeerboete. Deze opvallende uitspraak deed het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 (... 28 februari Herbert Korbee en Sander Bonhof
  • Vier sporen richting schone stadslogistiek Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het... 28 februari Joeri Jongeneel, senior consultant...
  • Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Maximaal 100 km/uur voor het klimaat? Eind januari kwamen klimaatberekeningen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar buiten. Conclusie: ‘We halen de klimaatdoelen voor 2020 niet.” De CO2-reductie zal... 28 februari Rob Hulleman
  • Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Hoogste tijd voor integrale fietsvisie Onlangs bleek politiek draagvlak voor het invoeren van een helmplicht voor snorfietsers. Dit bracht bij mij een herinnering boven aan de integrale visie op... 28 februari Aad Wilmink, lid Commissie...
  • MaaS en fiets MaaS en fiets Mobility as a Service staat volop in de belangstelling, en terecht! Door je trip van A naar B te kunnen plannen, boeken, uitvoeren en betalen via dezelfde app wordt het... 28 februari Rik van der Graaf & Robin Kleine
  • Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’ . Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger,... 27 december Walther Ploos van Amstel
  • Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Zijn 'kijken en zien' wel zo vanzelfsprekend? Kern van de bekende discussies over ‘grijze wegen’ en worstelingen ermee in de praktijk, is volgens mij: hoe ‘vertellen’ we de weggebruiker met de inrichting van wegen en... 19 december Max van Kelegom, verkeersvisioloog...
  • ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ ‘Matrix-X gaat voor mij nooit aan!’ Vaste bijrijders van ernstig kleurenblinde chauffeurs geven mondeling gedurende de rit gekleurde signalen langs en boven de weg door. Zulke privé-systemen voorkomen... 19 december Meinard Noothoven van Goor
  • Het addertje onder MaaS Het addertje onder MaaS Veel concepten voor gedeelde mobiliteit zijn op de markt gekomen en beconcurreren elkaar om onze aandacht. Betalende consumenten zijn immers nodig om hun businessmodel tot... 19 december Robin Huizenga, PTV Group
  • Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Is kilometerheffing invoeren een goed idee? Rekeningrijden staat weer volop in de spotlights. Vorige week deed RAI Vereniging een pleidooi voor rekeningrijden en Zondag met Lubach besteedde er ook aandacht aan. Maar is... 22 november Bert van Wee, TU Delft
  • Integrale processen en communicatie centraal Integrale processen en communicatie centraal We zijn op de laatste etappe langs de snijvlakken van de verkeerskunde aangekomen. Zie mijn eerdere blogs in Verkeerskunde 2 , 3 en 4 van dit jaar. We ondervonden hoe... 26 oktober Miranda Thüsh
  • Grijze weg bestaat niet Grijze weg bestaat niet In de Visie Duurzaam Veilig Wegverkeer 2018-2030 (DV3) wordt nogmaals geconcludeerd dat de wegvakken en kruispunten in de verkeersruimte idealiter maar één verkeersfunctie voor... 25 oktober Jarno Brouwer]
  • Bijna onder de tram Bijna onder de tram In Nederland worden zowel rood-gele als rood-groene tweekleurige verkeerslichten gebruikt, met een heel verschillende boodschap. Levensgevaarlijk voor kleurenblinden.  Dit... 25 oktober Meinard Noothoven van Goor
  • Voorkom het Grote Vastlopen Voorkom het Grote Vastlopen Het verkeer in stedelijke regio’s loopt vast. De ringwegen raken vol, in de spits barst het openbaar vervoer uit zijn voegen en de fietsfiles vormen geen zijn uitzondering meer.... 17 oktober Friso de Zeeuw
  • Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten Ontwikkel één taal over de identiteit van ruimten In mijn twee vorige blogs in Verkeerskunde 2 en Verkeerskunde 3 ontdekten we dat het ontwerpen van de openbare ruimte lijkt op koken. Als we de juiste combinatie van kleuren,... 14 september Miranda Thüsh
  • Betere kansen met MaaS door samen te werken Betere kansen met MaaS door samen te werken De verkeerskunde heeft van oudsher een focus op techniek, infrastructuur en het modelleren van mobiliteit. Binnen het vakgebied en daarbuiten ontstaat het besef dat deze... 14 september Mike Bérénos en Robert Scheerder
  • Stel, je ziet geen rood Stel, je ziet geen rood Dit is de eerste blog van een serie van zes over kleuren in het verkeer. Deze serie beoogt het verkeer veiliger te maken door beter kleurgebruik. Kleurenblind-proof is... 14 september Meinard Noothoven van Goor
  • Nog een lange weg te gaan Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de... 13 september Berry den Brinker

Artikelen 1 tot 25 van 240

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.