Vier sporen richting schone stadslogistiek

donderdag 28 februari 2019 Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen 0 reacties 160x gelezen

De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het inpassen van goederenvervoer in de stad toen relatief eenvoudig!
Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen

Joeri Jongeneel, senior consultant bij &Morgen

Met een hoogte-, lengte-, of gewichtsbeperking bij een onderdoorgang, gracht of brug en wat venstertijden in het winkelgebied leidde je als gemeente de stedelijke bevoorrading al aardig in goede banen. Maar in onze tijd van groeiende e-commerce, van de vele gezellige koffie- en eettentjes en van niet aflatende (ver)bouwprojecten in de binnenstad, is er veel meer voor nodig om al die vrachtwagens en vooral bestelbusjes de ruimte te geven.

 

Vier sporen

En dat terwijl de druk op die ruimte al zo groot is, en er vanuit het Klimaatakkoord ambities liggen om in 2025 in de dertig grootste steden een zero-emissiezone te hebben. Hoog tijd om van een paar maatregelen voor goederenvervoer tot een breed, integraal plan voor stedelijke logistiek te komen. Alleen zo kunnen we de impact van die uitdijende goederenstromen verminderen. De weg naar slimme en schone stadslogistiek bestaat uit een plan met vier sporen waarbij gemeenten lokaal de strenge, fysieke maatregelen en ook de zachte, beleids- en gedragsmaatregelen moeten invullen.

 

Goed geregeld

Een belangrijk spoor om te volgen, is dat de gemeente de zaken van haar kant goed regelt en dus maatregelen treft die zowel regulerend, faciliterend als stimulerend zijn. Wijs het gebied van de zero-emissiezone aan, richt slimme laad-en losplekken in en geef privileges aan en/of subsidies voor zero-emissievervoer. En vergeet vooral niet om stadslogistiek vanaf het begin mee te nemen bij de binnenstedelijke woningbouwontwikkeling. Zowel in de bouwfase als in de gebruiksfase moet er in het ontwerp voldoende ruimte zijn voor aanlevering van bouwmaterialen, thuisbezorging en retourstromen.

 

Goed gedrag

Als gemeente werk je natuurlijk ook aan je eigen spoor: het vertonen van goed voorbeeldgedrag. Zo is jullie eigen wagenpark (bijna) helemaal elektrisch en richt de inkoopafdeling jullie facilitaire belevering slim en schoon in; het printpapier wordt samen met de koffiebonen een keer per week per elektrisch vervoer aangeleverd. Ook de andere ‘ontvangers’ in de gemeente zijn straks verplicht dergelijk goed bestelgedrag te vertonen. Zoals zorg- en onderwijsinstellingen, (grote) bedrijven en horeca- en retailondernemers in de binnenstad. Al deze partijen kunnen hun logistieke footprint verminderen door andere afspraken met hun leveranciers te maken. Maar daarvoor hebben ze wel een duwtje nodig vanuit de gemeente om hun gedrag te veranderen.

 

Slimme logistiek

Het derde spoor is slimme logistiek: wil je als gemeente minder vracht- en bestelauto’s in de stad, dan betekent dat het bundelen van goederenstromen en inzetten van kleinere (elektrische) voertuigen zoals vrachtfietsen. Misschien is het water in de binnenstad prima bruikbaar voor (bouw)logistiek? Hiervoor zijn ‘hubs’ op diverse schaal nodig als overslagpunt: van groot naar klein vervoer, van halflege naar volle ladingen, van diesel naar elektrisch, van land naar water of van huisadres naar een centraal afleveradres voor de wijk. Gelukkig ziet de markt volop kansen en richt de last mile steeds slimmer in, maar zij kan daarbij zeker nog ondersteuning van de gemeente gebruiken in de vorm van fysieke- of regelruimte.

 

Schone techniek

Om het station ‘zero emissie in 2025’ te halen, zul je ten slotte ook het spoor van schone techniek moeten volgen. We hebben nog maar een kleine zes jaar om het streven vanuit het Klimaatakkoord van 50.000 elektrische bestelauto’s en 5.000 elektrische vrachtwagens te halen. Deze e-voertuigen worden binnen de stadslogistiek ingezet, daar is de winst voor maatschappij en bedrijf immers het grootst. Door het vele afremmen en optrekken in de stad is diesel vervangen door elektriciteit direct goed voor klimaat, de lokale luchtkwaliteit, geluid en kosten. Dus moet je als gemeente ondersteuning bieden in onder meer de aanleg van oplaadinfra en versnelling van aanschaf (en inzet) van elektrisch bestel- en vrachtvervoer.

 

Samen op het goede spoor

Het lijkt een grote opgave om zo’n stedelijk logistiek plan te maken volgens deze vier sporen en met een breed scala aan maatregelen. Gelukkig gebeurt er al veel op het gebied van schone en slimme stadslogistiek. Bovendien hoef je het niet alleen te doen. Combineer binnen de gemeente een stedelijk logistiek plan bijvoorbeeld met plannen voor de personenmobiliteit of programma’s voor verbetering van luchtkwaliteit. Kopieer best practices van andere gemeenten en haak aan bij programma’s en budgetten van Rijk en provincie. Of maak gebruik van toegepast onderzoek van onderzoeksinstellingen op het gebied van stedelijke logistiek. Ook komen steeds meer markpartijen met slimme en schone oplossingen op de markt.

 

De stad na 2025

En zo zou het zomaar kunnen dat straks, na 2025, stedelijke logistiek helemaal geen plan meer nodig heeft. Dat goederen, net als data via internet, nagenoeg onzichtbaar de stad in en uit gaan. Ook de goederen van V&D, want die winkel is dan wel fysiek verdwenen, online is het warenhuis van weleer weer tot leven gekomen (op vd.nl). 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.