Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit

donderdag 10 oktober 2019 Wim Bot 0 reacties 222x gelezen

Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit Nederland, luisterden naar keynotes en namen deel aan sessies en excursies. Walk21-voorman Jim Walker zei bij de opening dat Nederland in de afgelopen decennia heel veel aandacht heeft gehad voor het fietsen, maar minder voor de voetganger. Een waarheid als een koe, die gedurende de bijeenkomst vele malen te horen was.
Wim Bot, medewerker Fietsersbond

Wim Bot, medewerker Fietsersbond

De laatste jaren is dat beeld echter aan het veranderen. Steeds meer beleidsmakers realiseren zich dat ze een blinde vlek hebben ontwikkeld voor een belangrijke verplaatsingswijze (18 procent van alle verplaatsingen en de belangrijkste op afstanden tot een kilometer).

 

Dat juist Rotterdam de gastheer was van het congres is geen toeval. Rotterdam probeert de binnenstad als een city lounge te ontwikkelen en ziet lopen als een cruciaal onderdeel daarvan. In die benadering, sterk geïnspireerd op het werk van de architect Jan Gehl, draait het om interessante verblijfsgebieden. Gebieden waar de auto is teruggedrongen en  ruimte is voor fietsers, voetgangers, groen en ontmoeting. Om zo’n ontwikkeling mogelijk te maken moet je volgens placemaker Hans Karssenberg van STIPO niet naar de stad kijken vanuit een vogelperspectief, maar met de ogen van een kikvors: laag bij de grond, gericht op beweging.

 

Kantelpunt: platform Ruimte voor Lopen

Dat we in Nederland op een kantelpunt staan werd op Walk21 bevestigd door de oprichting van het platform Ruimte voor Lopen. Een samenwerkingsverband van dertig organisaties, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, drie provincies, gemeenten, CROW en Wandelnet. Drie uitgangspunten staan centraal in de loopagenda:

  • Lopen heeft een positief imago dat wordt geassocieerd met gezondheid en plezier.
  • Lopen is een vanzelfsprekend en integraal onderdeel van het overheidsbeleid.
  • De omgeving biedt ruimte om veilig te lopen en nodigt uit om te lopen.

 

Ook ANWB en VVN zijn onderdeel van het platform Ruimte voor Lopen. Logisch, want zij zijn er voor alle ‘mobilisten’. De Fietsersbond is – als belangenbehartiger voor een specifieke modaliteit – (nog) geen lid van het platform. Dat betekent echter geenszins dat wij de agenda van het platform niet kunnen ondersteunen.

 

Natuurlijke bondgenoten

Integendeel: de bovengenoemde punten sluiten helemaal aan bij de Fietsvisie 2040 die wij dit jaar vaststelden na een intensief proces. Daarin benadrukken we de positieve kanten van lopen en fietsen als vormen van actieve mobiliteit, stellen we dat bij ruimtelijke ontwikkeling voetganger en fietser (in die volgorde) voorop moeten staan en zoeken we samenwerking in de strijd om de ruimte: “In onze visie zijn wandelen en fietsen de enige vormen van actieve mobiliteit en hierdoor natuurlijke bondgenoten. In situaties waarbij zich conflicten voordoen tussen fietsers en voetgangers zoeken we samen naar oplossingen. Fietsers passen als gast hun snelheid aan op plaatsen die vooral bedoeld zijn om te wandelen.”

 

Daarmee sluiten we aan bij de conclusies uit het Amsterdamse onderzoek van Julia Ubeda Briones in een van de sessies op Walk 21: fietsers en voetgangers moeten samen het gevecht om de ruimte aan gaan, ten koste van de auto. Ze hebben wel allebei eigen voldoende ruimte nodig en dat kan in de praktijk soms botsen.

 

In de nadruk op leefbare steden en de rol van actieve mobiliteit daarin leek Walk21 qua programmering eigenlijk veel op de invalshoek van het jaarlijkse internationale fietscongres Velo-city. En onderwerpen als zelfsturende auto’s, nieuwe mobiliteitsdiensten, micromobiliteit,  gebruik van big data, inclusiviteit en participatie komen op beide conferenties prominent aan bod.

 

Vuist voor actieve mobiliteit

Samen een vuist maken voor actieve mobiliteit, vanuit het besef dat lopen en fietsen specifieke vormen van verplaatsen zijn, met eigen kenmerken, reikwijdte en snelheid. In discussies met ambtenaren hoor ik regelmatig: “Lopen is het nieuwe fietsen” en “De fiets is de nieuwe auto”. Dat klinkt op het eerste gezicht logisch, maar miskent juist die specifieke kracht van beide vormen van actieve mobiliteit en kan leiden tot onwenselijke doelstellingen. Zo suggereert Johan Diepens van Mobycon in Verkeer in Beeld van september dat we afstanden tot twee kilometer lopend zouden moeten overbruggen. Daarmee zou je eigenlijk een heel groot deel van het fietsaandeel weggooien, zeker in de middelgrote steden. Lopen is niet het nieuwe fietsen, de fiets is geen nieuwe auto. Lopen is lopen en fietsen is fietsen en samen kunnen ze onze wereld gelukkiger en gezonder maken.

 

 

 

 

 

 

 

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

  • 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! 130 kan echt niet meer, politiek niet, moreel niet! Het advies van de Commissie-Remkes om snelheidslimieten rond natuurgebieden te verlagen vindt bijval onder verkeerskundigen en klimaatwetenschappers. Toch blijven... 16 oktober Martin Kroon
  • Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Met z'n allen aan de zelfrijdende auto; of flink betalen Wanneer rijdt de volledig zelfrijdende auto in Nederland rond? Welke veranderingen brengt de transitie van de huidige manier van autorijden naar de zelfrijdende auto ons? Hoe... 15 oktober Door Luuk de Vries, Adviseur Smart...
  • Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Voetgangers en fietsers, bondgenoten voor actieve mobiliteit Van 7 tot 10 oktober vond in Rotterdam de twintigste editie plaats van het internationale voetgangerscongres Walk21. Zo’n zeshonderd deelnemers, waarvan een minderheid uit... 10 oktober Wim Bot
  • Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Zoveel Nederlanders, zoveel verkeerskundigen Elke verjaardag zie ik het weer gebeuren, elke gesprekpartner transformeert zich tot verkeerskundige. Natuurlijk wel logisch, immers vrijwel iedereen heeft ermee te maken, doet... 2 oktober Wim van der Hoeven, adviseur PTV Group
  • Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes over mobiliteit Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze taboe-onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden daarom tot... 2 oktober Arie Bleijenberg, Koios strategy
  • De speed pedelec: onterecht op het strafbankje De speed pedelec: onterecht op het strafbankje Er rijden er volgens recente CBS-cijfers ongeveer 17.000 van rond in Nederland: speed pedelecs. Voor wie het nog niet wist, fietsen met een elektrische ondersteuning tot 45... 2 oktober Martin de Vries
  • Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit Denk fundamenteel: geef breed ruimte aan ICT in mobiliteit In een - met name - technologisch turbulent veranderende wereld kan een visie op de toekomst, eventueel uitmondend in één stip of meerdere stippen op de horizon, een belangrijke... 2 oktober Mike Bérénos, voorzitter NMTM, op...
  • Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Licht op verkeer maakt RegieRijden mogelijk Heeft u ook zo genoeg van files? Elke dag wachten in de rij, ongelukken en pechgevallen? Met het aanbreken van de donkere dagen zal dit beeld de komende maanden alleen maar nog... 2 oktober Edward Neef
  • Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs Ontdek samen met ons het belang van mobiliteithubs “Bekijk Nederland als één grote, groene netwerkstad”, aldus CROW-directeur Pieter Litjens en zijn collega bij Platform31, Hamit Karakus. Niet gek, als je bedenkt dat 60% van de... 23 september Paul Steeneken
  • De zin en onzin van artikel 5a WvW De zin en onzin van artikel 5a WvW Op 18 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel roekeloos rijgedrag aangenomen. Het voorstel moet nog door de Eerste Kamer, maar als het aangenomen wordt is opzettelijk... 20 september Herbert Korbee
  • Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Anders door de bak en tweede terminal op Utrecht CS Utrecht, draaischijf van Nederland. Loopt het bij Utrecht spaak, dan heeft een groot deel van Nederland daar last van. Dat geldt zowel voor de weg als voor het spoor. Ik zie... 2 september Rob Hulleman
  • Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet Een veilige, onbewaakte overweg bestaat niet 20 september 2018 was een zwarte dag voor de verkeersveiligheid. Bij een botsing op een overweg in Oss kwamen vier kinderen om het leven en daarnaast raakten een kind en een... 26 augustus Wilbert Walta
  • Leren van ongevallen Leren van ongevallen Iedereen die zich met vraagstukken rondom veiligheid bezig houdt, heeft beroepshalve belangstelling voor ongevallen in het verkeerssysteem. Van een analyse van de oorzaken, en... 19 augustus Lieuwe Zigterman
  • Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Brexit: effect op Nederlandse zeehavens gemengd Er zijn veel trends die op Nederlandse zeehavens afkomen: de energietransitie, toenemend protectionisme, digitalisering en nog veel meer. Het KiM onderzocht wat het effect van... 12 augustus Martijn van der Horst en Saeda Moorman
  • Ommelandse reizen Ommelandse reizen In Nederland ligt veel nadruk op stedelijke gebieden en de bijbehorende verkeers- en vervoersproblemen. En dan vooral files. Minder aandacht is er voor gebieden buiten de stad:... 12 augustus Taede Tillema (KiM)
  • Ik heb gezegd Ik heb gezegd Deze blog is de zesde, en laatste, in de serie Verkeerskleuren. Mag ik het uitblijven van verkeerskundige reacties op deze blogs – en het uitblijven van de juiste maatregelen... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Stille straatstenen hebben de toekomst Stille straatstenen hebben de toekomst Wegbeheerders willen in de woonwijken steeds meer terug naar stenen in plaats van asfalt vanwege een langere levensduur en kleiner risico op kapitaalvernietiging bij... 27 juni Frank Kolderie, productmanager bij...
  • Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Actielijst voor kleurenblindproof verkeer Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé... 27 juni Meinard Noothoven van Goor
  • Wegontwerp, een geliefd praatje Wegontwerp, een geliefd praatje Wie kent het niet? Is er nieuwe weg aangelegd, of een stuk asfalt eraan vast geplakt, staat het verkeer toch snel weer vast. Verkeer, files en wegwerkzaamheden zijn een bekend... 27 juni Sonja Hiddinga, accountmanager...
  • Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven Hoogste tijd om ISA nu een echte kans te geven In de afgelopen weken waren er twee interessante verkeersitems, die breed aandacht van de media kregen:  * De RAI (branche-organisatie voor de Rijwiel- en... 27 juni Gert Bak, senior verkeerskundige...
  • Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak Stikstof maakt meer kapot dan je lief is; de PAS uitspraak De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof zorgt voor een lichte paniek in politiek Den Haag en dat is niet helemaal zonder reden. Kort gezegd komt... 25 juni Herbert Korbee
  • Stimuleer E-bike als substituut voor auto Stimuleer E-bike als substituut voor auto Onlangs verscheen het bericht in de media dat er in ons land in 2018 voor het eerst meer e-bikes dan gewone fietsen zijn verkocht. Een mooie stap in de richting van... 19 juni Paul Plazier
  • 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ 'Kinderen overhalen om van de fiets te houden’ Wanneer we aan de veiligheid werken met kinderen, houden we dan ook daadwerkelijk rekening met kinderen? Ik vraag het mij soms af. Veiligheid is iets wat niet of nauwelijks... 18 juni Joep Tiernego
  • VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! VVN-buurtacties werken niet? Dat kan beter! SWOV heeft onderzoek gedaan  naar de effectiviteit van buurtacties in 30-km-gebieden, zoals remwegdemonstraties, lasergun-metingen met bewoners of verkeersborden gemaakt... 5 juni Janneke Zomervrucht
  • De busreiziger in beeld De busreiziger in beeld ‘Welke mensen reizen er met de bus? Kunnen jullie dat in beeld brengen?’, was de vraag vanuit het ministerie aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Want de... 27 mei Toon Zijlstra en Peter Bakker,...

Artikelen 1 tot 25 van 265

1 2 3 4 5 6

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.