Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje

dinsdag 30 augustus 2016 Johan Janse 0 reacties 248x gelezen

'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream? Ondertussen lopen we in Nederland al tien jaar voorop met de Parkshuttle in Capelle aan de IJssel.
Johan Janse , JJ advies

Johan Janse , JJ advies

De verwachtingen zijn gigantisch en ook de verwachtingen over de disruptieve impact van zelfrijdende auto’s. Werkgelegenheid verdwijnt, verandert. Zelfs de Uberchauffeurs zullen vervangen gaan worden door automaten. Complete industrieën krijgen hun eigen Kodakmomentje.

Rode draad
Dit en meer staat beschreven in diverse studies. De een geschreven door een trendwatcher, de ander door een strategisch adviesbureau of een wetenschapper. Wat de rode draad is, is dat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan.

Binnen tien jaar zijn we overgestapt naar draadloos bellen. Binnen tien jaar zijn chemische fotorolletjes verdwenen, binnen tien jaar zijn we van het paard overgestapt naar een auto. Binnen tien jaar nemen we misschien afscheid van fossiele brandstofauto’s en binnen tien jaar zouden we niet meer hoeven te sturen. Tenminste, in de westerse wereld.

Een andere rode draad is dat we het niet zeker weten. Daarom ook beschreef het KiM vorig jaar in haar studie ‘Chauffeur aan het stuur?’ vier vergezichten. Ieder met een eigen toekomst, met een eigen mate van automatisering van de voertuigen en integratie van mobiliteitsdiensten. Boeiend om te lezen en boeiend om te zien, hoe er geworsteld wordt met de toekomst van zelfrijdende voertuigen.

Verrassend slecht bekend
In deze studie beschrijft het KiM ook zelfrijdende shuttles die passen in ‘Mobility-as-a-Service-concepten’. Dat dergelijke shuttles al 10 jaar rondrijden in Nederland is verrassend slecht bekend. Dat Nederland hiermee al een koploperspositie inneemt is nog minder bekend.

In Nederland rijden in Capelle a/d IJssel al meer dan 10 jaar de Parkshuttle-bussen van het metrostation Kralingse Zoom naar het businesspark Rivium. De tweede generatie van deze voertuigen wordt in Masdar City in Abu Dhabi al bijna 6 jaar met succes ingezet. In totaal zijn met deze voertuigen wereldwijd al ruim 10 miljoen mensen volledig automatisch vervoerd, waaronder onze koning Willem Alexander. Goed voorbeeld doet volgen, dus nu is de rest van Nederland aan de beurt, zou ik zeggen.

De Nederlandse fabrikant van dit systeem, 2Getthere, bewijst dus al vele jaren dat automatisch rijden kan. Weliswaar rijden de voertuigen in een redelijk afgeschermde omgeving met een eigen baan, maar toch vindt er interactie plaats met voetgangers en is de baan waarover de voertuigen rijden eenvoudig toegankelijk voor eenieder die het zou willen.

Derde generatie automatische voertuigen
Het systeem is zo succesvol dat er nu diverse plannen bestaan om het elders ook toe te gaan passen. Zo zal er een derde generatie voertuigen gaan rijden in Singapore en op een tweede locatie in het Midden-Oosten.

Nader kennismaken
Helaas (nog) niet in Nederland, maar goed daar rijden ze eigenlijk al. Om nog meer over dit systeem te weten te komen, ga ik naar de PodcarCity conferentie. De eerste dag (19 september 2016) van deze conferentie vindt namelijk plaats op locatie in Capelle a/d IJssel. Een perfecte gelegenheid om nader kennis te maken met de Parkshuttle. Een vervoermiddel dat nu al als een level-5-voertuig kan worden aangemerkt. Iets dat de vele autofabrikanten pas waar kunnen maken na 2021 én mogelijk zelfs veel later.'

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Meer blogs

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

  • Geen verstoppertje spelen Geen verstoppertje spelen Deze blogsamenvatting  verscheen in VK 5/2016. Onderaan deze blog vindt u een link naar de integrale versie van deze blog van Mike Bérénos.  21 oktober Mike Bérénos
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,... 21 oktober Eddy Klynen
  • Ontmoeten? Verbinden! Ontmoeten? Verbinden! 'Het Nationaal Verkeerskunde Congres 2016 heeft als thema 'Verassende ontmoetingen'. Deze gaan vooraf aan nieuwe verbindingen. Wat is dat nu zoal, ontmoeten en... 21 oktober Lindy Molenkamp
  • Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ Lokale VRI’s dragen autonoom bij aan het ‘wonder van de Velsertunnel’ ‘Sinds 15 april 2016 is de Velsertunnel voor een periode van 9 maanden dicht gegaan voor renovatie. Als projectmedewerker Verkeer en Vervoer bij Omgevingsdienst IJmond heb ik... 21 oktober Reinier van Gent: projectmedewerker...
  • Georganiseerd ongemak Georganiseerd ongemak Blog over 'georganiseerd ongemak in de openbare ruimte' in 6 delen 20 oktober Berry den Brinker
  • Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? Parkeerverbod geldt niet meer voor de berm. Wat nu? De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de... 13 oktober Peter Veringmeier
  • KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant KiM-onderzoek naar de vlieggeneigdheid sinds de wereld van Peter Stuyvesant Het 100-jarig bestaan van Schiphol deze maand is een mooie aanleiding om de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederland onder de loep te nemen. Gaan glamour en vliegen nog... 22 september Maarten de Lange, KiM
  • Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje Zelfrijdende auto en het Kodakmomentje 'Als we Ford en andere autofabrikanten mogen geloven wordt het volgende decennium hét decennium van de zelfrijdende auto. Nu misschien nog een hype, maar dan mainstream?... 30 augustus Johan Janse
  • De juiste weginspectie volgens de rechter De juiste weginspectie volgens de rechter 'Regelmatig krijg ik de vraag van wegbeheerders en inspecteurs hoe vaak een bepaalde weg moet worden geïnspecteerd of gecontroleerd. Is dat één keer per maand of één keer... 26 augustus Mr. Roeland De Korte
  • Verkeersveiligheid, leren van Europa Verkeersveiligheid, leren van Europa Wat ‘we’ van elkaar geleerd hebben is lastig te zeggen, maar ik kan wel zeggen wat ik op 25 mei heb geleerd 25 augustus Rob Eenink
  • Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Van Lutjebroek naar Pallet Town: de effecten van Pokémon Go Ongeveer een maand geleden werd de Nederlandse versie van Pokémon Go uitgebracht wat leidde tot een ongekende hype. We kijken inmiddels niet meer raar op van mensen die fanatiek... 18 augustus Ellen Klein Gunnewiek, Elsje Kaptijn...
  • Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Tesla's visie op mobiliteit: realistich of futuristisch? Deze week publiceerde Tesla zijn tweede masterplan voor de komende 10 jaar. Elon Musk schetst daarin een visie die enkele lonkende toekomstperspectieven bevat. 22 juli Johan Janse
  • Met de auto naar de sportschool Met de auto naar de sportschool Je woont er vlakbij, maar toch pak je de auto als je naar de sportschool gaat. Of de muziekschool ligt om de hoek, maar je haalt je kind met de auto op. Het blijkt dat er... 10 juni Eline Scheepers, Kennisinstuut voor...
  • Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Wegbeheerdersaansprakelijkheid: invulling gebrekscriterium Op 17 mei 2016 heeft het hof Den Haag een belangrijke uitspraak gedaan in een zaak, waarbij het ging om aansprakelijkheid van de wegbeheerder (ECLI:NL:GHDHA:2016:1350). Het... 10 juni Roeland De Korte
  • Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Lijntrekkers en de zelfrijdende auto Een samenvatting van deze blog is verschenen in VK 3/2016 27 mei Ferry Smith, ANWB
  • De energie in Hal 9 De energie in Hal 9 Deze blog is verschenen in VK3/2016 27 mei
  • Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Truck platooning (r)evolutie van transport en werkgelegenheid Zelfrijdende voertuigen gaan er komen en zeker in de wereld van transport. Daar is een enorme winst in kostenbesparing en veiligheidsverbetering te bereiken. Klik maar eens... 9 mei Joahn Janse
  • Lessen van Haaksbergen Lessen van Haaksbergen Welke lessen zijn te leren van twee uitspraken van de strafrechter van de rechtbank Overijssel in de zaak Haaksbergen van 15 april 2016? Deze strafzaken... 28 april Roeland De Korte
  • Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Schaalsprong Fiets: Droom of werkelijkheid? Een samenvatting van deze blog is verschenen in Verkeerskunde 1/2016 25 maart Hugo van der Steenhoven
  • De Simpele weg De Simpele weg Deze blog is ook verschenen in VK2/2016 25 maart Carlo van de Weijer
  • Van witkar naar witkar Van witkar naar witkar In het Amsterdam Museum is de witkar nog steeds een van de populairste attracties. Ik ben er een keer gaan kijken. De witkar stamt uit de jaren 1970 en wordt wel gezien als “het... 18 maart Jaco Berveling
  • Stikken van fijnstof is niet fijn Stikken van fijnstof is niet fijn Aanleiding: Minister van der Steur (VenJ) beantwoordt vragen van de Kamerleden Tanamal, Hoogland en Kerstens (allen PvdA) over het verloren gaan van 45.000 gezonde levensjaren... 17 maart Johan Janse
  • Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Blog 2 Vergevingsgezinde fietspad: Fietsen en fietsers hebben geen kreukelzone Op 31 maart is de eindbijeenkomst van het project Het Vergevingsgezinde Fietspad in het provinciehuis in Zwolle. U kunt zich hier nog voor aanmelden . Wat ging hieraan... 17 maart Peter Morsink
  • KiM neemt fiets serieus KiM neemt fiets serieus Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie Infrastructuur & Milieu begint de fiets eindelijk echt serieus te ontdekken. Na de waardevolle publicatie... 29 februari Wim Bot, lobbyist voor de Fietsersbond
  • Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Hoe vergevingsgezind is het fietspad? Omdenken! Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of in een lastig rafelig randje. Dat weet ik, omdat ik samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, enkele provincies, gemeenten... 16 februari Peter Morsink

Artikelen 101 tot 125 van 265

2 3 4 5 6 7

Meer...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.