BouwCirculair-workshop proeftuin nieuwe circulaire regelgeving

woensdag 5 juni 2019 0 reacties 4x gelezen

Kansen voor een 30% lagere beton-footprint. Bouwmaterialen zijn door hun productiemethoden en transport verantwoordelijk voor 20 tot 24% van de CO2-uitstoot in de bouw. Het is juist die enorme CO2 uitstoot, vooral bij beton, die de noodzaak tot verduurzaming oproept. In de afgelopen decennia heeft de betonsector al enige vooruitgang geboekt op dit gebied. Voor de realisatie van het Klimaatakkoord is echter het verhogen van de circulariteit en de toepassing van duurzame bindmiddelen met een fors lagere footprint noodzakelijk.

 

Datum

18 juni 2019

Locatie

Geldermalsen

Huidige regelgeving belemmert CO2-reductie
Cement kan in veel gevallen vervangen worden door andere bindmiddelen, waarmee de milieubelasting van beton aanzienlijk kan worden verminderd. Regelgeving op nationaal niveau laat dit slechts tot een beperkt niveau toe terwijl er technisch veel minder beperkingen zijn. Voor beton met meer duurzame bindmiddelen moet aangetoond worden dat het een gelijkwaardig alternatief is voor hetgeen in het Bouwbesluit is opgenomen. Hiervoor kan de prestatie van het geleverde beton in het project beoordeeld worden op basis van het Pantheon Performance Verificatieprotocol.

 


 

 

Aanmelden kan hier.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.