Column: Wij runnen een commercieel groen taxibedrijf

woensdag 11 april 2012 112x gelezen

Michel Brull, operationeel directeur Prestige GreenCab

Michel Brull

Michel Brull

Duurzame mobiliteit aanbieden; die keuze maakten wij als taxibedrijf Prestige GreenCab enige tijd geleden. Ons idee om elektrisch vervoer aan te bieden stamt al uit 2009 en raakte in een stroomversnelling toen de overheid een proeftuinsubsidie in het leven riep voor het stimuleren van elektrisch rijden. Een uitgelezen kans om mensen aan het idee van elektrisch rijden te laten wennen. Wij zijn er intussen van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is!

 

Natuurlijk loop je als innovatiebedrijf tegen bepaalde opstartproblemen aan, maar dit sterkte ons juist in de drang en de wil om dit project tot een succes te maken. En dat lukt. Het begin is gemaakt en nu al staan we in Europa en wereldwijd aan de top met aanbieden van dit vervoer op deze schaal. Niet slecht voor een project dat begon uit idealisme van een van onze directieleden. Nederland blijkt trouwens uitermate geschikt voor dit type projecten. Het land is vlak en het klimaat is perfect om de auto’s te testen. Zo is het ons al gelukt om met de Nissan Leaf een hogere radius te bereiken dan door de dealer wordt aangegeven.

 

We wisten op voorhand dat mensen sceptisch zouden reageren, maar we merken steeds meer dat mensen zich verkeerd laten voorlichten waardoor elektrisch rijden nu vooral als een hype wordt gezien. Dit is wat ons betreft zeker niet het geval en we gaan ervan uit dat dat ook zal blijken. Onze toekomst is immers afhankelijk van duurzamere oplossingen voor het vervoer. De start voor elektrisch rijden is gemaakt en samen met voertuigen op groen gas kunnen wij er al een commercieel taxibedrijf mee runnen. Zo gauw de techniek het mogelijk maakt dat we onze auto’s nog sneller kunnen opladen en de accu’s zorgen voor meer actieradius, stoten we onze voertuigen op groen gas af en zullen dan volledig elektrisch vervoer aanbieden. Om dit streven nog meer daadkracht te geven durven wij zelfs te zeggen dat wij dit binnen 5 jaar realiseren.

 

De komende jaren kunnen we nog niet volledig op elektrisch vervoer steunen, maar de transitie is onomkeerbaar in werking gezet. Op dit moment wordt er nog meer geleund op alternatieve brandstoffen als groen gas en de doorontwikkeling van motoren op fossiele brandstoffen. Maar wij herinneren ons nog goed een eerdere waarschuwing van Shell die verwacht dat wij, wereldwijd, in 2015 al meer brandstof nodig hebben dan dat er boven de grond kan worden gehaald. Een direct alternatief is aardgas, maar over 50 jaar zijn die bronnen ook opgedroogd!

 

Gaan we hiervan uit, dan is de transitie naar elektrisch vervoer absoluut nodig en waarom dan niet nu al de middelen gebruiken die voorhanden zijn: zonne-energie, wind- en waterkracht. In de komende 5 jaar zal het elektrisch rijden een vogelvlucht nemen en de sceptici overtuigen dat dit vervoer de toekomst heeft. Wij verwachten dat elektrisch rijden in 2020 gemeengoed is en dat vanaf 2030 waterstof het stokje overneemt.

 

Ondertussen worden we nog iedere dag geconfronteerd met nieuwsberichten die breed uitmeten dat elektrisch rijden niet schoner is vanwege de fabricage van de accu’s. Wij vragen ons af waar die verhalen op zijn gebaseerd? De huidige accupakketten zijn nu al voor 95 procent te recyclen. Wanneer er meer elektrische voertuigen rondrijden zullen deze accu’s opnieuw worden ingezet.

 

De infrastructuur is inderdaad nog niet op volle sterkte, maar hier wordt hard aan gewerkt. Hoewel de media er nog sterk naar uithalen, zijn gemeenten druk bezig met het installeren van laadpalen en onderzoeken steeds meer ondernemers de mogelijkheden om snellaadsystemen te installeren. Zo biedt de Nissandealer in Amsterdam Zuid-Oost al een snellaadsysteem aan en ook wij hebben vanaf juni vier systemen beschikbaar. Dit betekent dat de elektrische rijder nu al bijna zonder problemen in de Amsterdamse regio kan rondrijden zonder schadelijke uitstoot te leveren!

 

Het derde vraagstuk dat we signaleren is de aanschafprijs van de voertuigen. Die zou veel te hoog zijn. Dat kunnen wij op dit moment niet ontkennen, maar wanneer de productieaantallen stijgen, zal de prijs drastisch dalen. Om de consument nu al tegemoet te komen worden de eerste elektrische voertuigen verkocht voor prijzen die onder de productiekosten liggen; een investering die op een later tijdstip zal keren.

 

Wat wij met het bovenstaande willen benadrukken is, dat wij het jammer vinden dat de media een overwegend negatief beeld schetsen over een onderwerp dat nog volop in beweging is. We staan aan de start van een revolutie. Rome is ook niet op één dag gebouwd, maar staat er wel tot op de dag van vandaag. Elektrisch rijden heeft wat ons betreft niet de toekomst, maar is de toekomst! Wij hopen dat als innovatief bedrijf met ons product te bewijzen.

En ten slotte, een hype is alleen een hype als de mensen het er zelf naar maken…

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.