Containerstromen optimaliseren

dinsdag 17 april 2012 100x gelezen

Vier Brabantse exploitanten willen containerstromen optimaliseren en kwalteit van dienstverlening verbeteren

Vier Brabantse exploitanten willen containerstromen optimaliseren en kwalteit van dienstverlening verbeteren

Brabantse inlandterminals bundelen krachten

 

Om containers efficiënter te vervoeren, is Brabant Intermodal opgericht; een gezamenlijke dochteronderneming van terminalexploitanten in Oosterhout, Waalwijk, Tilburg en Veghel. 

 

De samenwerking is ontstaan uit het project Brabacon, waarin zeven Brabantse inlandterminals al productief samenwerken. ‘Maar als het wat strategischer wordt, dan is er onvoldoende concensus,’ vertelt Michel van Dijk, trekker van het project en bedrijfsleider van de terminal in Veghel. ‘Daarom hebben we een half jaar geleden besloten met vier bedrijven – die goederen over water, spoor en weg vervoeren - nauwer samen te werken om ook op de lange termijn daden te verwezenlijken. Daar was Brabacon te vrijblijvend voor.’

 

Brabant Intermodal heeft meerdere doelen. De planning wordt onderling op elkaar afgestemd om het vervoer van goederen efficiënter uit te voeren. Indien nodig worden containers onderling uitgewisseld en gebundeld vervoerd. Van Dijk: ‘Dat bespaart kilometers, tijd, handelingen en daarmee kosten. Met deze maatregelen willen we een betere partner zijn in de keten.’ Gezamenlijk vervoert de nieuwe onderneming 350.000 TEU tussen Rotterdam en de havens in Brabant.

 

Brabant Intermodal werkt ook mee aan het project Ultimate van de Erasmus Universiteit, dat net is gestart in samenwerking met het Topinstituut Logistiek Dinalog. Doel is het achterlandvervoer van Rotterdam te optimaliseren door betere informatieverstrekking. Van Dijk: ‘Een container die 30 dagen op zee is, wordt pas een dag voor aflevering aangemeld bij Brabant Intermodal. Dat moet eerder gebeuren, zodat we het vervoer kunnen inplannen. Dan staat de container ook minder lang op de zeeterminal. Deze informatie moet goed met elkaar worden gedeeld.’

 

Volgens Van Dijk kunnen verkeerskundigen een belangrijke rol spelen voor de terminals in het vestigingsbeleid van hun gemeenten. ‘Intermodaal vervoer is een maatschappelijke wens; het is milieuvriendelijker en het wordt minder druk op de weg. Als gemeenten het vestigingsbeleid regionaler omarmen en onderling afspraken maken over het verstrekken van milieuvergunningen en ruimte die nodig is voor containeroverslag, kunnen wij ons werk beter doen. Een terminal bedient immers een heel gebied en is een meerwaarde voor de hele regio.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.