Daan Zandbelt: Communicatievaardige ingenieurs die weten wat er maatschappelijk leeft

woensdag 2 oktober 2019 Daan Zandbelt 10x gelezen

“Keuzevrijheid en nabijheid zijn actuele maatschappelijke wensen waar mobiliteit een belangrijke rol in speelt. Keuzevrijheid om te wonen, werken en te bewegen. En nabijheid om die keuzevrijheid om de hoek te kunnen benutten."

Daan Zandbelt, Architect, stedenbouwkundige en Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving

Daan Zandbelt, Architect, stedenbouwkundige en Rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving

"Om deze maatschappelijke wensen mogelijk te maken moeten we af van het paradigma dat meer mobiliteit altijd beter is. Immers, als je een rivier breder maakt, gaat het niet harder regenen, maar maak je een weg breder, komt er wel meer verkeer. Andersom werkt dat ook. In verdichtende steden zijn er meer adressen in de buurt, waardoor er meer keuzevrijheid en nabijheid ontstaat. Daardoor is er minder behoefte aan (auto)mobiliteit en die daalt dan ook. Niet alleen bij nieuwkomers, maar zelfs bij mensen die er al wonen. Stap bij verkeersplanning dus af van oude ‘zekerheden’ en bedenk steeds wat het effect ervan is op de maatschappelijke opgaven: op economie, vergrijzing, wonen of klimaat.

Over de competenties die horen bij een nieuw paradigma spreken we in een adviesgroep voor de TU Delft. Onze visie op de verkeerskundig ingenieur van de toekomst is een T-shaped deskundige, die zowel specialist is als een communicatievaardige ingenieur die weet wat er maatschappelijk speelt en begrijpt dat er misschien ook andere oplossingen mogelijk zijn.

Die verkeerskundige zal ook files en volle treinen anders waarderen en snappen dat ze geen probleem zijn, maar juist prikkels geven voor zelfregulering en een betere balans in mobiliteit. Sterker nog: als er geen files zijn, heb je te ruim ontwikkeld. Doorgaan met het uitbreiden van (snel)wegen en spoor is in feite een subsidie op gedrag dat tot congestie leidt. Bedenk alleen al dat mensen daardoor verder van hun werk gaan wonen. Dit staat haaks op de maatschappelijke wens van nabijheid.

Uit de adressendichtheid van de mix aan mensen en voorzieningen in steden leren we nu steeds beter te voorspellen welke behoeften mensen hebben aan mobiliteit en mobiliteitsvormen.

Er staat een belangrijke zin in het Regeerakkoord: 'We zijn voor verschillen, maar tegen tegenstellingen’. Een differentiatie in mobiliteitskeuzes in steden en dorpen is dus goed, maar we moeten er ook voor waken dat de centra in de Randstad waar de keuzevrijheid en nabijheid het hoogst zijn, geen goudkusten worden, waar middengroepen en kansarmen worden verdrongen en minder toegang krijgen tot werk en voorzieningen; bijvoorbeeld omdat er geen goede stallingen zijn voor een ‘dure’ fiets of omdat mensen gedwongen worden tot automobiliteit, wat hun keuzevrijheid weer beperkt.

De verkeerskundige speelt hier een belangrijke rol in, maar moet dan wel met een nieuwe bril kijken: niet méér Intercity’s of snelwegen, maar méér ruimte voor lopen, fietsen en lightrail. Kom los van het idee van blauwdrukken en begrijp dat maatregelen in de stedelijke regio een positief effect kunnen hebben op de congestie van snelwegen.”       

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.