De fiets moet meer ruimte krijgen in de stad

De ANWB presenteert in september haar ideeën over een veilige fiets

maandag 2 september 2013 137x gelezen

Fietsen is stil, schoon, gezond en goedkoop
Foto: ANWB/AVD

Fietsen is stil, schoon, gezond en goedkoop Foto: ANWB/AVD

‘Er zijn in Nederland meer fietsen dan inwoners. Je zou denken dat de populariteit dan ook niet verder kan toenemen. Niets is minder waar. Nederlanders stappen steeds meer en vaker op de fiets. Fietsen is zeer veilig, maar het aantal (vooral oudere) slachtoffers neemt toe’, waarschuwt Ferry Smith, manager Public Affairs bij de ANWB.

 

‘Fietsen met elektrische trapondersteuning leveren een flinke bijdrage aan de populariteit. Wind tegen, heuvelachtig terrein of grotere afstanden zijn immers geen bezwaar meer. Een goede ontwikkeling. Vooral voor de leefbaarheid in stedelijke omgeving. Fietsen is stil, schoon, gezond en goedkoop. Bovendien is de fiets nodig in een goede mix van modaliteiten. Een hoog fietsgebruik zorgt ervoor dat er letterlijk ruimte blijft om, als het nodig is, je ook per auto in de stad te verplaatsen. Als fietsers massaal voor de auto kiezen of in het ov stappen, dreigt er een verkeersinfarct! Daarom zal het fietsgebruik, vooral in de stad, de komende jaren blijven groeien.’

 

Schaduwrandje

‘Toch zit er een schaduwrandje aan het fietsgebruik. Alhoewel fietsen in Nederland zeer veilig is, neemt het aantal fietsslachtoffers toe. Ten opzichte van 2010 is het aantal dodelijke slachtoffers met 25 procent gestegen. Van de 20.000 ernstig gewonden is de helft fietser en 60 procent hiervan betreft oudere fietsers. Inmiddels weten we ook dat er relatief veel eenzijdige fietsongevallen gebeuren.

 

Het wetenschappelijke onderzoek wordt nog afgerond, maar twee factoren verdienen de aandacht. In Nederland hebben we veel goede fietspaden, gescheiden van het autoverkeer. Maar deze zijn overbevolkt met bakfietsen, elektrische en snorfietsen. De combinatie van drukte en snelheidsverschillen is onveilig. De fiets moet meer ruimte krijgen in de stad. Dat kan door wegen primair in te richten voor fietsers, waarbij andere weggebruikers te gast zijn op die wegen.

 

Maar ook het fietsontwerp verdient aandacht. Vooral elektrische fietsen zijn zwaarder, sneller, hebben een ander zwaartepunt, en vragen meer bedieningsvaardigheden. Dat kan beter. De ANWB presenteert in september haar ideeën over een veilige fiets. Want met 130 jaar fietshistorie willen we het plezier in fietsen blijven verbeteren en daarbij staat veiligheid voorop!’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Artikelen 1 tot 5 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.