De Maliebaan in Utrecht, 125 jaar fietspad

vrijdag 25 juni 2010 0 reacties 765x gelezen

De Utrechtse student Antoon Oudemans verzocht het college van B en W in 1885 om openstelling voor fietsers van een van de wandelstroken langs de Maliebaan in Utrecht. 125 jaar geleden stond het college dit verzoek toe.

De Maliebaan te Utrecht rond 1900. Het initiatief voor het fietspad kwam in 1885 van de Utrechtse student Antoon Oudemans.
Copyright: Het Utrechts Archief

De Maliebaan te Utrecht rond 1900. Het initiatief voor het fietspad kwam in 1885 van de Utrechtse student Antoon Oudemans. Copyright: Het Utrechts Archief

Aanvankelijk was het fietspad alleen bedoeld voor de ondertekenaars van het ingediende verzoekschrift. In 1887 werd het ook opengesteld voor andere fietsers. Feitelijk ging het hier niet om de aanleg van een fietspad, maar om het voor fietsers openstellen van een bestaande gravel wandelstrook. Het eerste fietspad dat speciaal in Nederland voor fietsers werd aangelegd, werd pas in 1896 geconstrueerd (van station Nuenen naar Eeneind). Het eerste ANWB-fietspad kwam in 1898 tot stand aan de Stadhouderskade in Den Haag. Nadat de ANWB in 1896 een wegencommissie had ingesteld, ging deze organisatie over tot het stimuleren van de aanleg van fietspaden door derden en van het zelf aanleggen van fietspaden.

 

Vanaf ongeveer 1910 werd in veel toeristische streken in Nederland fietspaden aangelegd door rijwielpadverenigingen, gesteund door de ANWB met financiën, adviezen en een eigen stoomwals. Pas vanaf jaren twintig werden in stedelijke uitbreidingswijken fietspaden aangelegd.

 

Van 26 juni t/m 23 oktober is er een tentoonstelling ‘Maliebaan in beweging’ in het Utrechts Archief die de veel bewogen geschiedenis van dit prachtige stuk Utrecht in kaart brengt.

 

Meer informatie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/actueel/nieuws/maliebaan

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.