De NBd-adviseur: ‘De kunst van bewegwijzeren’

donderdag 16 februari 2017 Nettie Bakker 85x gelezen

Robert Scheepers, Senior adviseur NBd: '‘Als senior adviseur geef ik vorm aan de wettelijke planvorming voor de wegbeheerder.

Dat betekent dat ik samen met de wegbeheerder een routerings-, een doelen- en een borden(plaatsings)plan ontwikkel en in naam van de minister laat vaststellen. Daarvoor hanteer ik de richtlijnen (CROW 322), maar in de praktijk stuit je eigenlijk altijd op unieke situaties. ‘Copy paste’ bestaat niet in de bewegwijzering. Je werkt daarbij van groot (netwerk) naar klein (kruispuntniveau). 

De wegbeheerder krijgt van ons een netwerk- of kruispuntschets met vellen vol specificaties. Dat maakt het beoordelen soms lastig. We werken nu aan een manier van presenteren waarin wegwijzers in één kaart worden geprojecteerd. Een enorme verbetering.

We adviseren ‘vanuit de gebruiker’ over de beste positie van de borden. Een eenduidig bord en de beste plaats zorgen er samen voor dat de weggebruiker op het juiste moment, zo snel mogelijk de juiste informatie ziet (kan opnemen) en dus zo lang mogelijk zijn ogen op de weg gericht kan houden. Dát is de kunst van het bewegwijzeren. Doe je dit niet goed, dan gaan mensen remmen om een bord te lezen, of te laat van rijstrook veranderen. Je kunt echt de gekste reacties krijgen.'

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.