Deelfietsonderzoek in Utrecht

donderdag 28 februari 2019 Ymkje de Boer, VerDuS SURF 0 reacties 111x gelezen

Hoe draagt de deelfiets in Utrecht bij aan een gezonde en bereikbare stad? Dit onderzoekt het VerDuS SURF-project Smart Cycling Futures samen met de gemeente Utrecht. 

 

Associate Professor en SCF-onderzoeker Jacco Farla, Universiteit Utrecht: “Als steeds meer mensen de deelfiets pakken, wordt de ov-verbinding naar het Utrecht Science Park naar verwachting minder druk. Bovendien kan een deelfiets ook voorkomen dat mensen meerdere privéfietsen nodig hebben. Daarmee kan de schaarse ruimte in vooral de historische binnenstad en stationsfietsenstallingen beter worden benut.”

 

Living Lab

De centrale vraag van het SCF-onderzoek is dan ook hoe dockless deelfietsen kunnen bijdragen aan een transformatie naar een duurzamer stedelijk mobiliteitssysteem in de regio Utrecht en specifiek op het Utrecht Science Park. Het Deense bedrijf Donkey Republic biedt daartoe vanaf dit voorjaar 700 (deel)fietsen aan. Farla: “We kijken in de monitoring van deze proef onder meer naar de impact op de stedelijke omgeving, waaronder leefbaarheid, bereikbaarheid en overlast, en naar de ervaringen van de gebruikers. Er is nu nog een tekort aan kennis over hoe dockless deelfietssystemen een bijdrage kunnen leveren aan mobiliteitsvraagstukken in Nederland. Verder zijn de uitdagingen en bijwerkingen van zulke innovaties moeilijk te voorspellen. Denk aan overlast door fietsen op straat en de privacy rond gebruikersdata. Het onderzoek is experimenteel, praktijkgericht en flexibel van opzet, volgens de Living Lab-aanpak. Als iets niet goed blijkt te werken in de praktijk, wordt ervan geleerd en bijgestuurd.” Onderzoekers van de Universiteit Utrecht en van Hogeschool Windesheim zullen verplaatsingsdata verzamelen en enquêtes houden onder gebruikers, de aanbieder en andere stakeholders. Ook doen ze een media-analyse.

 

Deeleconomie

De gemeente Utrecht is enthousiast over de proef. Wethouder Lot van Hooijdonk: “De deelfiets is een van de manieren om mensen te stimuleren meer te gaan fietsen én om ruimte te besparen. Dat is erg belangrijk in een groeiende stad waar de ruimte schaars is. Ik ben dus blij dat we op grotere schaal gaan experimenteren met deze vorm van deeleconomie.”

Donkey Republic is trots dat de gemeente Utrecht het bedrijf als deelfietsaanbieder heeft geselecteerd. “Utrecht geeft op indrukwekkende wijze voorrang aan de fietsers”, zegt mede-oprichter Alexander Frederiksen. “Het is fantastisch om deze visie te mogen ondersteunen en te kunnen bijdragen aan een nog fietsvriendelijker Utrecht.” Donkey Republic is actief in meer dan 40 Europese steden en scoorde bij de selectie hoog op aandacht voor de lokale situatie, samenwerking en duurzaamheid.

 

Het SCF-consortium

Het SCF-consortium bestaat uit de Universiteit Utrecht, de Universiteit van Amsterdam, de Technische Universiteit Eindhoven, Hogeschool Windesheim, het ministerie van IenW, Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Amsterdam, Eindhoven, Utrecht en Zwolle, de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Overijssel en het CROW.

 

Smart Regions of the Future

In het onderzoeksprogramma Smart Regions of the Future werken consortia van onderzoekers en praktijkpartijen samen aan vraagstukken rond ruimte, wonen, bereikbaarheid, economie en bestuur. In 2016 zijn vijf grote projecten van start gegaan, waaronder Smart Cycling Futures. SURF valt onder het kennisinitiatief Verbinden van Duurzame Steden, VerDuS, van NWO, Regieorgaan SIA, platform31 en het Rijk.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Wetenschapsnotities

In diverse NWO-progamma's worden academische onderzoeksgroepen uitgedaagd hun visie te geven op wat nodig is voor duurzame bereikbaarheid van de Randstad. Zij vertalen hun bevindingen in praktische notities. Een overzicht.

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.