Angela van der Kloof: 'Een e-scooter is toch hipper dan een e-bike?’

donderdag 24 augustus 2017 Nettie Bakker 84x gelezen

‘Fietsdeskundigen zijn van oudsher verkeerskundig ingesteld en richtten zich vooral op de infrastructuur. Later kwam er gedragsdeskundigheid bij. Het is nu tijd om nóg breder naar fiets te kijken en er meer disciplines bij te betrekken.'

Angela van der Kloof, adviseur mobiliteit bij Mobycon en promovendus aan de Radboud Universiteit

Angela van der Kloof, adviseur mobiliteit bij Mobycon en promovendus aan de Radboud Universiteit

'Een recent bericht uit een lokale krant bevestigde mij in deze stelling: een thuiszorgorganisatie biedt medewerkers de keuze uit een e-scooter of e-fiets als zakelijk vervoermiddel. De meesten kiezen voor de e-scooter, want ‘die is hip’ en goed voor het imago. De e-fiets is een ‘bejaardenfiets’ en is aanvankelijk geen optie.'

 

Sociale domein

'Er lijkt dus veel terrein te winnen door in contact te komen met disciplines in het sociale domein (zorg, welzijn en ook sport) en samen te werken aan bewustwording van persoonlijke, bedrijfsmatige en maatschappelijke voordelen van de (e-)fiets in die domeinen, ten opzichte van gemotoriseerde vervoermiddelen.'

 

Dear Future Festival

Op 28 september maak ik daar samen met verkeers- en sociaaldeskundigen van de provincie Noord-Brabant concreet werk van. Op die dag, tijdens het ‘Dear Future Festival’ in Tilburg, organiseren we een expertmeeting voor verkeerskundigen, gedragsdeskundigen en deskundigen uit het sociale domein.

 

Deze bijeenkomst is wat mij betreft geslaagd als we de ‘sociale’ experts kunnen enthousiasmeren en inspireren om de fiets te zien als middel om de eigen doelstellingen te bereiken. En, ook belangrijk, dat iedereen begrijpt dat de verantwoordelijkheid voor het versterken van fiets niet alleen bij verkeerskundigen ligt.’

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.