Bas Braakman: 'Eindhoven, bakermat van grootschalige fietsinnovaties'

donderdag 24 augustus 2017 102x gelezen

‘Eindhoven ligt in het centrum van een van de slimste regio’s van de wereld en is het dus aan haar stand verplicht om voorop te lopen, ook met slimme fietsinnovaties. Samenwerking staat hierbij centraal, met bedrijven, overheden en kennisinstellingen, zoals de Technische universiteit TU/e en de Design Academy.'
Bas Braakman, verkeersplanoloog gemeente Eindhoven

Bas Braakman, verkeersplanoloog gemeente Eindhoven

'De gemeente schuwt ook grootschalige fietsinnovaties niet. De wereldwijd bekende Hovenring is hier een goed voorbeeld van: de Hovenring zit namelijk vol (technische) innovaties. Daarnaast zijn hier ook slimme oplossingen bedacht, ontwikkeld en toegepast voor het fietsparkeren. Denk aan de ‘design’ fietsstandaard Tulip en semi-automatische fietsparkeervoorzieningen als Lock’n’Go en Calllock, maar ook het stedelijk deelfietsensysteem Hopperpoint.'

 

Onderzoekstrajecten

'Wij vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij onderzoekstrajecten naar fietsconcepten en fietsinnovaties van de toekomst. Als gemeente faciliteren we dit met de inbreng van kennis en ervaringen en het beschikbaar stellen van openbare ruimte voor het testen van nieuwe concepten en technieken.

 

Zo participeren we in het SURF-onderzoeksproject Smart Cycling Futures, en vormt de 32 kilometer lange snelfietsroute Slowlane een living lab voor bedrijfsleven en kennisinstellingen om fietsinnovaties te kunnen testen. Ook nieuwe manieren van samenwerken kunnen tot mooie resultaten leiden.

 

Zo is het Van Gogh-Roosegaarde fietspad in Eindhoven het resultaat van een gelijkwaardige samenwerking en investering van ontwerper Daan Roosegaarde, Heijmans, provincie Noord-Brabant, Van Gogh Brabant, Visit Brabant en de gemeente Eindhoven. We fungeren hiermee als bakermat voor fietsinnovaties.’

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.