Erik de Vries: 'Wereldcafés zetten fiets stevig op de kaart'

Helmond en BrabantStad benaderen fiets breder dan een duurzame vervoersmodaliteit

donderdag 24 augustus 2017 Nettie Bakker 48x gelezen

Met de methodiek ‘Wereldcafés’ schuiven bewoners, gebruikers, overheden en belanghebbenden per toerbeurt aan thematafels en bespreken er een aspect van fiets(stimulering). Iedere nieuwe tafelsetting praat door waar de vorige stopte. ‘Dit werkt’, ervaart de Helmondse wethouder mobiliteit Erik de Vries, ‘We kregen zo een gedragen fietsbeleid in één keer, unaniem door de Raad.’

Erik de Vries, wethouder mobiliteit, stedelijk beheer, groen en wijkgericht werken in Helmond

Erik de Vries, wethouder mobiliteit, stedelijk beheer, groen en wijkgericht werken in Helmond

Samenwerken en fiets breder zien dan alleen duurzame modaliteit. Dat zijn de speerpunten van het Helmonds fietsbeleid én die van Brabantstad. In BrabantStad werken de vijf grote Brabantse steden (Eindhoven, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Breda en Helmond) samen met de provincie (De Vries: ‘onze zesde partner’) provinciebreed op de thema’s mobiliteit, ruimtelijke ordening, sport en cultuur, aan het stimuleren van fiets.

Doelen
‘Betere bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid én gezondheid zijn dé drijfveren om samen te werken aan meer ruimte voor de fiets’, zegt De Vries. Deze doelen dragen weer bij aan het overkoepelende doel van Brabantstad: ‘een aantrekkelijke, bereikbare, en concurrerende provincie’.

Per stad zijn er concrete fietsdoelen gesteld. ‘Voor Helmond ligt de lat hoog’, benadrukt De Vries, ‘maar we gaan die doelen halen. Uit inwonersenquêtes weten we dat 80 procent van de Helmonders minimaal 3 maal per week fietst. Op een afstand van 7,5 km kiest 30 procent voor de fiets. We streven ernaar dat dit percentage over 10 jaar 40 procent is. Tot een afstand van 15 kilometer hopen we dat over 10 jaar 25 procent  de fiets neemt. Met de komst van de e-bike wordt de fiets ook op afstanden tot 15 km immers steeds meer een echt alternatief voor de auto. Denk eens in wat dat betekent. Alle lokale en regionale toplocaties zijn dan vanuit Helmond goed per fiets bereikbaar: ons centrum en de Automotive Campus, maar ook de High Tech Campus, de Tu/E en de binnenstad van Eindhoven. Dat is een fantastische ontwikkeling.’

Boost
Kortom, De Vries verwacht een boost voor fietsverplaatsingen op de kortere en iets langere afstanden. De genoemde gezamenlijke aanpak, de opvallende Helmondse fietscampagnes, de komst van de e-bike en slimme technologie om het fietscomfort te verbeteren, en ten slotte, substantiële verbeteringen aan de (snel)fiets-infrastructuur dragen daaraan bij. Ondertussen ‘groeit’ de snelfietsroute Eindhoven-Helmond, vanaf beide gemeenten ‘naar elkaar toe’ en wordt over 2 of 3 jaar  opgeleverd.

‘We pakken als Brabantsteden de fietsdoelen gezamenlijk op’, vervolgt De Vries,’ maar verschillen wel in aanpak omdat we ieder onze eigen expertise hebben. Helmond is nauw verbonden aan de testlocaties van de Automotive Campus. Dus ligt het voor de hand dat Helmond ‘leading’ is op smart mobility om het fietsgebruik te stimuleren. Door periodiek overleg tussen de Brabantsteden en de provincie informeren en inspireren we elkaar’.

Fietsagenda
‘Vorig jaar hebben we het visiedocument ‘Helmond verbonden’ gepresenteerd. Daarin geven we de fiets een gelijkwaardige plaats naast de auto. Dat hebben we uitgewerkt in een Fietsagenda. Die gaat over aanleg van nieuwe fietspaden en het verbeteren van bestaande routes, maar ook over fietsenstallingen en mogelijkheden om op het station gemakkelijk een fiets te huren voor het laatste stukje naar je bestemming.’ 

‘En we voeren campagnes. We zijn in 2010 gestart met de campagne ‘Helmond fietst. Waarom? Daarom!’’ Voor deze campagne schakelde de gemeente een reclamebureau in. Samen bespraken ze doel en middelen, zogen inspiratie op uit binnen- en buitenland en lanceerden een campagnereeks die Helmondenaren steeds opnieuw een antwoord gaf op die ene vraag: Waarom fietsen?

Mooiste fietsbenen
De campagne die De Vries het meest is bijgebleven, is die van de ‘mooiste fietsbenen’. Deze campagne gaf als antwoord op de waarom-vraag: Omdat je er mooie fietsbenen van krijgt. Toen wilde Helmond ook wel eens die mooie fietsbenen zien en schreef er een fotoprijsvraag voor uit. De twee mooiste vrouwelijke fietsbenen bleken van een Helmondse sportschoollerares en de mooiste mannelijke fietsbenen van een Helmondse amateur fietser. Vele andere Helmondse fietsbenen werden, voorzien van naam, verzameld in een grote compilatiefoto die te bewonderen was in de bibliotheek van Helmond. Een campagne die de mensen stil liet staan bij de – zichtbare – effecten van het fietsen en aanzette tot een dialoog over fietsen.

Zelf maakt De Vries voor zijn werk zowel gebruik van de auto (‘Helaas nog  te veel’) én van de fiets. ‘De fiets gebruik ik soms voor woon-werkverkeer. Dat kan prima, ik woon aan een mooi fietspad. Maar vaak is het toch de auto; ik heb nu eenmaal veel afspraken buiten fietsafstand. Privé maak ik ook gebruik van zowel auto als fiets. Dan hangt het er helemaal vanaf waar we naartoe gaan.’

        

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.