Marcel Clerx: 'Mobiliteit wordt de cruciale factor in binnensteden’

Hopperpoints schieten wortel in Tilburg en Eindhoven

donderdag 24 augustus 2017 Nettie Bakker 163x gelezen

‘Je moet het in fiets zoeken’, adviseert ondernemer Marcel Clerx, directeur van Hopperpoint BV. ‘Deelfietsen, wel of niet elektrisch ondersteund, op strategische plekken - zoals bij grote werkgevers en hotels – die je via een app reserveert, ontgrendelt en huurt, vormen een serieus alternatief voor een groot aantal zakelijke en recreatieve autoritten.’ Clerx blikt terug op een economisch succesvolle, Brabantse deelfietsinnovatie.

Marcel Clerx, mede-directeur Hopperpoint BV, piECObello lease BV en WeMobile-Holding BV

Marcel Clerx, mede-directeur Hopperpoint BV, piECObello lease BV en WeMobile-Holding BV

‘Tijdens mijn studie Master of Real Estate, richting ‘transformatie van binnensteden’ aan TIAS Business School, zag ik in dat mobiliteit een cruciale factor wordt in binnensteden. Na mijn studie huurde ik een ruimte in Eindhoven, Strijp-S, voor een innovatiecentrum en nodigde start-ups uit om nieuwe mobiliteitsconcepten aan te bieden voor verder onderzoek en testen. Een daarvan was een deelfietssysteem dat nu Hopperpoint heet.'

Economische rendabiliteit
'Samen met een investeerder zijn we dit concept gaan exploiteren via Hopperpoint BV. Het concept onderscheidt zich van veel Nederlandse deelfietssystemen door de economisch rendabiliteit. Dat wil overigens niet zeggen dat we het zonder (start)steun van de provincie zouden hebben gered. We schreven met Hopperpoint in op een tender van de provincie Noord-Brabant waarmee zij in het kader van het programma ‘Fiets in de Versnelling’ een boost wilden geven aan fietsen, onder meer via fietsdeelsystemen.'

14 locaties operationeel
'Wij kregen het vertrouwen en de steun van de provincie om 20 Hopperpoint-locaties te zoeken in Tilburg en Eindhoven. We hebben nu 14 locaties operationeel of in de planning waar fietsdelen van toegevoegde waarde blijkt. Opvallend is dat onze locaties bij grote werkgevers (zoals een stadskantoor) of bij hotels, beter werken dan deelfietsen in publieke ruimtes, zoals stadscentra. Mensen zijn geneigd om op de eigen fiets naar de stad te gaan, dan wel pakken vanaf een ov-locatie een OV-fiets. In Nederland hebben zoveel mensen een fiets, in tegenstelling tot buitenlandse steden. Maar juist bij hotels of grote werkgevers is de eigen fiets niet altijd voorhanden en werkt dit deelfietssysteem goed.'

Openbare ruimte
'Mondiaal gezien valt op dat de meeste fietsdeelsystemen, uitgezonderd enkele Chinese en Deense bedrijven die nu de markt bestormen - volledig gesubsidieerd zijn. Wij hebben weliswaar startsteun gekregen van de provincie, vooral ook publiekrechtelijke steun: tegen het overheidsbeleid in dat wildgroei aan fietsparkeren aan banden legt, kregen wij toestemming om Hopperpoints te plaatsen in de openbare ruimte. Een bijzonder belangrijke steun, omdat dit randvoorwaardelijk is voor het succes van het Hopperconcept.'

Wetenschappelijke experimenten
'Naast de commerciële exploitatie van de Hopperfietsen (startbedrag 2 euro, 1 euro per uur en een maximum van 9 euro per dag), zetten we onze fietsen desgevraagd (tegen een vergoeding) in voor wetenschappelijke experimenten. Zo draaien we mee in een experimentele Solar Mobility Hub waar e-deelfietsen worden opgeladen in een stalling met zonnepanelen op het dak. Dit experiment moet uitwijzen of het systeem technisch werkt en welke eisen er aan e-deelfietsen worden gesteld voor het opladen via een zonne-energiebron. Ook nemen we met een Hopperpoint deel aan een living-lab-onderzoek in het kader van het NWO-onderzoeksprogramma SURF (Smart Urban Regions of the Future). Dit levert ons een netwerk op aan gemeenten waar we weer kunnen meedraaien in andere pilots, bijvoorbeeld met het testen van innovatieve elektrische sloten.’ Want dit is de toekomst, schetst Clerx: ‘Je downloadt de Hopperpoint app, deze geeft aan hoeveel Hoppers er in jouw omgeving beschikbaar zijn. Je reserveert een fiets, opent het slot met de code op je app, je stapt op en fietst.'

Opschaling
De eerste 14 Hopperpoints staan in Tilburg en Eindhoven, maar Clerx is al met meerdere gemeenten in gesprek over uitbreiding van het concept, dat ondertussen klaar is voor opschaling. Clerx: ‘We hebben Hopperpoint BV ondergebracht in de holding WeMobile. Hierin zitten ook Urban Wheelz Cargo BV dat e-bakfietsen produceert en verkoopt - Post.NL bezorgt er mee in Amsterdam - en WeMobile Retail BV dat handelt in de verkoop van e-fietsen. Daarnaast maakt piECObello lease BV het pakket compleet met het aanbod van full operational e-fiets leasing.'

Toekomst
Hiermee stoot Clerx vol vertrouwen door naar de toekomst. ‘Want er is meer mogelijk met de fiets. We monitoren natuurlijk het Hoppergebruik en zien bij een station dat elke fiets gemiddeld 2 keer per dag, 2,5 uur wordt gebruikt. Ook is een aantal fietsen voorzien van een GPS-tracker in samenwerking met Bike Print van de NHTV. Uit deze data denken we te zien dat de gemiddelde afstanden die mensen afleggen met een e-bike langer wordt. Mijn hypothese is daarom dat de e-fiets een serieus alternatief wordt voor het woon-werk autoverkeer. We zien al voorbeelden via onze leasedochter, zoals een woningcorporatie dat e-fietsen least voor wijkmedewerkers in plaats van auto’s. Hoewel voorzichtig, ‘want de data is nog beperkt’, verwacht Clerx nog een boost in het zakelijk fietsgebruik.

   

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.