ANWB-leden: Verkeersveiligheid belangrijker dan verkeersgeluid

donderdag 13 september 2018 Jan Willem Kerssies 110x gelezen

We hebben de ANWB-leden van het panel ‘Denk mee met de ANWB’ gevraagd in hoeverre zij zich bewust zijn van verkeersgeluid en of zij bekend zijn met manieren om dit te reduceren. Over het algemeen zijn ANWB-leden niet bewust bezig met het verkeersgeluid wat zij zelf produceren, ondanks hun kennis over de manieren om geluid(soverlast) te verminderen.
Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

Hannes van de Ven, Blauw Research, namens ‘Denk mee met de ANWB’

ANWB-leden zijn over het algemeen niet bewust bezig met het geluid wat hun auto produceert tijdens het rijden, omdat ze ervan uitgaan dat het geluid van hun auto niet verschilt met het geluid van andere auto’s. In bepaalde situaties wordt er wel specifiek op het (zelf) produceren van geluid gelet, door bijvoorbeeld geen onnodige herrie te maken bij het (’s avonds) wegrijden, zoals hard optrekken, claxonneren of de deur hard dichtslaan en het volume van de radio.  

“Mijn gewone auto zal waarschijnlijk niet meer of minder overlast geven dan andere auto’s. Ik zorg wel dat ik geen onnodige herrie maak, zoals bij wegrijden toeteren. Ook hou ik in de nacht rekening met het dicht doen van deuren.’’ 

 

Men is er wel van bewust dat overdadig verkeersgeluid nadelige effecten kan hebben op de leefomgeving. Vooral voor mensen die werken of wonen bij drukke (snel)wegen. Slaap en/of concentratieproblemen worden het meest als schadelijke effecten genoemd. 

 

Verkeersgeluid geen reden om te kiezen voor een alternatief vervoersmiddel 

Het veroorzaken van verkeersgeluid is voor ANWB-leden dan ook geen of weinig reden om voor een ander vervoersmiddel te kiezen. Andere factoren zoals bereikbaarheid, reisafstand, snelheid, gemak en drukte op de weg zijn wél bepalende factoren bij deze keuze. Daarnaast vindt men een ander vervoersmiddel, zoals de bus of de trein, geen goed geluid reducerend alternatief.  

“Ik heb vanwege de eventuele geluidsoverlast nog nooit gekozen voor een alternatieve vervoersmogelijkheid. En ik denk ook niet dat ik dat zou gaan doen.’’ 

 

Manieren om verkeersgeluid te reduceren 

Ondanks dat ANWB-leden niet bewust bezig zijn met het geluid van een vervoersmiddel produceert, zien leden wel het nut in het verminderen van verkeersgeluid mits dit niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid.  

ANWB-leden zijn dan ook bekend met bijvoorbeeld stil asfalt. Men vindt het prettig rijden en merkt– bij de overgang naar stil asfalt – dat het geluidreducerend werkt. Wel geeft men aan dat het de verkeersveiligheid niet in iedere situatie ten goede komt; je hebt een langere remweg, kans op aquaplanning en sneller kans op gladheid bij vorst. Men vindt dan ook verkeersveiligheid belangrijker in de keuze van (stil) asfalt dan de geluidsreductie.  

 
“Stil asfalt heb ik wel eens van gehoord en ik denk dat ik het ook wel merk op de snelwegen, Het kan zeker een bijdrage leveren voor mensen die langs de snelweg wonen. De remweg mag er zeker niet nadelig door beïnvloed worden.” 

 

Naast stil asfalt zien leden kansen voor het plaatsen van (meer) geluidsschermen, snelheidsbeperking en het produceren van stillere auto’s om het verkeersgeluid te beperken. Daarnaast ziet men gedragsverandering in rijstijl (bijvoorbeeld minder hoge snelheden en aanpassen van het rijgedrag) ook als een manier om het verkeersgeluid te reduceren. “Asfalt dat minder geluid geeft, andere banden onder de auto op de juiste spanning, geluidschermen waar nodig.’’ 

 

Geluidsreductie geen bepalende factor bij de aanschaf van nieuwe banden 

Ondanks dat men het nut zien in het verminderen van verkeersgeluid, onderneemt men hier zelf nog geen actie op. Zo is ook bij de aankoop van autobanden veiligheid en brandstofbesparing het belangrijkst. Geluidsreductie is hierin geen bepalende factor. Men wordt hier ook onvoldoende over geïnformeerd bij de aankoop. “Ik zou dit denk ik geen grote rol laten spelen. Veiligheid van autobanden is voor mij het meest belangrijk.” 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.