Eerst mensen begrijpen, dan zelfrijdende auto’s programmeren

woensdag 21 februari 2018 Nettie Bakker 183x gelezen

We hebben zojuist een afstudeeronderzoek afgerond: ‘Zelfrijdende auto’s, wat betekent dit voor fietsers en voetgangers’, een coproductie van SWOV en TU Delft. Dat bracht wat bijzondere reacties aan het licht.

Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid TU Delft en wetenschappelijk adviseur bij SWOV

Marjan Hagenzieker, hoogleraar verkeersveiligheid TU Delft en wetenschappelijk adviseur bij SWOV

Van de voetgangers die meededen aan een test in een afgesloten straat in Delft met een (goed gesuggereerde) zelfrijdende auto, staken alle deelnemers met dezelfde afstand tot deze auto over als bij een conventioneel bestuurde auto. Toch vertelde het gros ons achteraf dat ze zich voorzichtiger gedroegen en bijvoorbeeld meer afstand hielden bij het zelfrijdende voertuig, terwijl een minderheid aangaf juist minder voorzichtig te zijn geweest omdat ze vertrouwen hadden in het zelfrijdende voertuig. Verrassend dus dat mensen kennelijk anders doen dan ze denken te doen: meer of minder afstand nemen. We willen meer weten over hoe dit komt.

 

Gelukkig gaat de afstudeerster op dit onderwerp door in haar promotieonderzoek en weten we over vier jaar mogelijk meer. 

 

Meer inzicht in de reacties van fietsers en voetgangers in het verkeer is nodig, want daarmee kunnen we de algoritmes van zelfrijdende voertuigen straks goed afstemmen. Het gaat dan enerzijds om het begrijpen van de signalen waar je als conventionele bestuurder op reageert als je een fietser of voetganger ziet en anderzijds om het begrijpen van, vooral, informeel gedrag van fietsers en voetgangers. 

 

Het onderzoek staat op www.swov.nl


 

 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.