Eerste Cycling Research Board

woensdag 19 december 2018 Marco te Brömmelstroet 0 reacties 25x gelezen

De eerste Cycling Research Board, CRB, georganiseerd door de Dutch Cycling Academy vond plaats in Amsterdam van 14 tot 16 november aan de Universiteit Amsterdam. Marco te Brömmelstroet, wetenschappelijk directeur van het Urban Cycling Institute van de UvA en medeorganisator van de CRB, blikt terug.

De aanleiding voor dit congres is de exponentieel toegenomen aandacht voor fietsonderzoek in allerlei domeinen. Een indicator daarvoor was de overvolle fietssessies op de bijna gelijknamige TRB (Transport Research Board). Er blijkt ons met name behoefte aan het verbinden van fietsonderzoek tussen de academische domeinen. Dat is wel te verklaren, want de fiets is bij uitstek een sociaal-technisch systeem waarin een beperkte blik op één component al snel tegen de grenzen van relevantie aanlopen.

Het CRB is dus zowel een ‘spin-off’ van het gezaghebbende TRB, maar creëert ook een eigen karakter door stevig in te zetten op multidisciplinaire verbindingen tussen jonge onderzoekers, beter gezegd tussen onderzoekers die jong van geest zijn.

 

Zoeken naar interdisciplinaire samenwerking
Het thema van de eerste CRB was ‘grensoverschrijdend zoeken naar interdisciplinaire samenwerking, zowel inhoudelijk als tussen wetenschap en praktijk’. Er waren zo’n 70 deelnemers en er werden 45 extended abstracts ingediend en gepresenteerd. De deelnemers, allen academici kwamen van over de hele wereld. Zij varieerden van sociologen tot wiskundigen, van economen tot historici en van bewegingswetenschappers tot structural engineers. De nadruk tijdens dit congres lag dan ook met name op academische en methodologische kwaliteit van onderzoek doen.


Tijdens de presentatiesessies hebben we bewust meerdere disciplines samengebracht. Ook werden publiek en presentators aangemoedigd om samen aan de slag te gaan en in het zoeken naar dwarsverbanden en het oplossen van onderzoeksuitdagingen.

De plenaire sessies bestonden ook allemaal uit workshops en masterclasses voor belangrijke skills, zoals leren presenteren, omgaan met stress en de nieuwe fietsonderzoeksmethodes.

 

Diversiteit aan uitkomsten
Voor mij zou het congres geslaagd zijn als het energie zou geven, niet-triviaal zou zijn, bruggen zou bouwen en vaardigheden zou overbrengen. Uit de terugkoppeling blijkt dat dit zeer goed geslaagd is. Wat mij persoonlijk opviel was hoe mensen het fijn vinden om actief met elkaar aan de slag te gaan en hoe bijzonder het daardoor is dat andere academische congressen dit nauwelijks uitlokken. En ten slotte viel de geweldige diversiteit op van de uitkomsten en producten die tijdens deze congresdagen samen zijn ontwikkeld.

Dit congres is georganiseerd door de Dutch Cycling Academy. Naast de congresorganisatie onderhouden we een website, werken we aan drie MOOCS (Massive Open Online Courses), is er een boekplan en zijn er summerschools. Verder werken we aan het onderzoeksprogramma Smart Cycling Futures van NWO en verkennen we de opzet van een ‘Learn’ pyramide tot en met een Joint Research Master in samenwerking met de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force.

Na dit eerste succes willen we dit congres jaarlijkse organiseren. Volgend jaar van 9-11 oktober op de TU Delft en in 2020 in Eindhoven of Zwolle.

 

Houd voor de volgende Call for Abstracts de website in de gaten: informatie: www.dutchcyclingacademy.com

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.