Eerste gemeenten ondertekenen Charter for Walking

donderdag 14 september 2017 Karin Broer 0 reacties 295x gelezen

Mario Jacobs en Mary-Ann Schreurs, wethouders van Tilburg en Eindhoven, hebben woensdag 13 september als eerste gemeenten het Charter for Walking ondertekend.

Wethouder Mario Jacobs, wethouder in Tilburg (linksvoor), loopt met zijn collega Mary Ann Scheurs (rechtsvoor) een rondje op het stadhuisplein in Eindhoven, na de ondertekening van de Charter for Walking.

Wethouder Mario Jacobs, wethouder in Tilburg (linksvoor), loopt met zijn collega Mary Ann Scheurs (rechtsvoor) een rondje op het stadhuisplein in Eindhoven, na de ondertekening van de Charter for Walking.

Dit handvest is een verklaring waarin overheden en organisaties zich uitspreken om zich hard te maken voor de belangen van ‘de mens te voet, de wandelaar en de voetganger’. Jacobs en Schreurs beloofden ervoor te zorgen dat ook de andere Brabantse gemeenten gaan ondertekenen. Eerder, op 4 september, ondertekende Rijksbouwmeester Floris Alkemade al het manifest.

 

Het initiatief om dit internationale manifest ook in Nederland te verspreiden komt van MENSenSTRAAT, een vrij jonge organisatie opgericht door mensen die eerder betrokken waren bij KinderenVoorrang van de Voetgangersvereniging. De laatste jaren is er weer meer aandacht voor voetgangers, zo was er afgelopen juli het congres Lopen loont. "Beleidsmatig begint er iets te veranderen", zei Jan Toornstra, voorzitter van MENSenSTRAAT bij de ondertekening.

 

Te vroeg
Het Charter is een manier om gemeenten verder te inspireren. Toornstra: "Verwen de mens te voet. Het gaat niet alleen om het tegengaan van overlast, maar om ervoor te zorgen dat je lekker kunt lopen."

 

Tegen de strekking van het manifest zullen weinig mensen bezwaar hebben. Wereldwijd is het handvest al ondertekend door Londen, Parijs, Sevilla, Wenen, Sydney, Teheran en Ottawa. Toch kostte het de organisatie moeite om gemeenten te vinden die wilden ondertekenen. Veel gemeenten vinden het nog te vroeg.

 

Ooghoogte
Mario Jacobs, wethouder van Tilburg, gaf aan dat aandacht voor de voetganger helemaal past in de Mobiliteitsaanpak van zijn gemeente. "Het past in een andere manier van kijken naar de binnenstad, een andere manier van denken over de openbare ruimte, waarin beleving en verblijven belangrijk zijn. De stad moet op ooghoogte in orde zijn".

Vestdijk
Mary-Ann Schreurs nam ter plekke het initiatief om ‘op te schalen’, en stelde voor om samen met Tilburg ervoor te zorgen dat het charter door alle Brabantse gemeenten wordt ondertekend. Voor Schreurs komt het manifest op het juiste moment. "Het gaat erom hoe we het leven terugbrengen in de stad."

Hét voorbeeld in Eindhoven van deze andere aanpak is de Vestdijk, jarenlang een doorgaande autoroute dwars door de stad, die voor overlast en vieze lucht zorgde. Nu is de straat deels afgesloten voor autoverkeer en is er meer ruimte om te verblijven.

MENSenSTRAAT heeft zich tot doel gesteld om binnen twee jaar alle Nederlandse gemeenten het Charter for Walking te laten ondertekenen. Lees het manifest.

Reageren

Invoer verplicht
Invoer verplicht
Invoer verplicht

 

 

















 

Legenda
Bij dit veld is invoer verplicht.

Inhoud Trends 2019

  • ‘Smart mobility ís verkeersveiligheid’ Gaat het over smart mobility, dan gaat het al jarenlang over het verbeteren van de doorstroming. Dat vertelt Bram Hendrix, manager Smart Mobility bij AutomotiveNL. Maar hoewel...

Inhoud Trends 2019

  • Fietsers willen veiligheid en comfort De markt vraagt in toenemende mate om veilige, comfortabele fietspaden die ook nog eens duurzaam zijn. Ook begint de inbreng van fietsers en fietsersbonden mee te tellen bij de...

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.