Elk kind dat we sparen is winst

dinsdag 17 april 2012 260x gelezen

Scholieren zoeken de grens op tussen zichtbaar of onzichtbaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur

Scholieren zoeken de grens op tussen zichtbaar of onzichtbaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur

Leerlingen onderschatten lengte en gewicht van vrachtwagens

 

Zes meisjes van de Steenvoordeschool in Rijswijk staan tegen de voorkant van de ‘Veilig op Weg-truck’ van leschauffeur Erik Koelewijn. Zes klasgenoten zitten in de cabine; de grootste achter het stuur. Nu nemen de dames een grote pas voorwaarts en nog een en nog een. Pas na 5 grote passen worden zij voor het eerst zichtbaar. En pas na negen passen zijn ze helemaal zichtbaar voor de klasgenoot achter het stuur.

 

Het gaat niet alleen om camera’s en dodehoekspiegels, maar ook om inzicht van weggebruikers in de zichtruimte van de vrachtwagenchauffeur. Met deze boodschap trekt Erik Koelewijn het hele schooljaar, met lestruck en (vrijwillige) bijrijder langs basisscholen om een gratis theorie- en praktijkles te geven over de rijeigenschappen van vrachtwagens. In de lesformule – initiatief van TLN en VVN en onder meer gesponsord door Mercedes (truck) Van Vliet Trucks (oplegger), BP (brandstof) en Randstad (chauffeur) - krijgt een schoolklas op film te zien wat de chauffeur op welk moment bij een kruising ziet. Ook wordt gevisualiseerd waar je je als weggebruiker in verschillende situaties het veiligst kunt opstellen. Dan wordt de kennis getoetst in 10 meerkeuzevragen. Daarna gaat de groep naar de vrachtwagen. De helft van de klas verdwijnt in de laadruimte om de meerkeuzevragen na te spelen met modelvrachtwagens. De resterende leerlingen verdelen zich in de cabine en er omheen. Hier zoeken de scholieren letterlijk de grens tussen zichtbaar en onzichtbaar. Koelewijn  ‘Je kunt alle technische hulpmiddelen inzetten, dan heb je geen dodehoek meer, maar als chauffeur moet je zoveel dingen in de gaten houden. Dus hoe meer spiegels en camera’s, hoe meer aandacht wordt gevraagd. Kinderen moeten zich daarom ook bewust worden van de gevaren. Of het werkt? Elk kind dat wij sparen, is winst.’ En de scholieren? Bij de start van de les gokken ze dat een vrachtwagen maximaal 15 meter is en 9 ton weegt. In werkelijkheid zijn de gevaartes maximaal 25 meter en 60 ton.

Meer informatie: http://www.veilig-op-weg.nl

Inhoud laatste dossier

Fiets

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Fiets

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

  • Houten is verkeersveilig Verkeerskunde volgt in 2019 verkeerskundigen die in hun gemeente werk maken van verkeersveiligheid. Deze keer: Liselot Meijer, beleidsmedewerker Ruimtelijke...
  • “Ik zie de relatie stemgedrag en mobiliteit” Bouw je woningen en industrie verspreidt over de dorpen, zoals de katholieke kerk dat in Brabant propageerde, dan zal het aandeel fiets en OV beperkt blijven. Maar wordt er een...
  • Hej Umeå, groeten uit Zweden Licht verblind door een scherpe zon stap ik mijn hotel uit. Ik proef de herfst. Hoewel het najaar zich net meldt, valt hier binnenkort al de eerste sneeuw, staat de zon hooguit...
  • Combi fiets+ov kan sterker Nederlanders gebruiken op bijna de helft van hun treinreizen de fiets om van en naar het station te reizen, maar er is nog maar weinig inzicht in de factoren die de vraag naar...
  • Nog een lange weg te gaan Na mijn kritische blog over Duurzaam Veilig 3.0 ( VK 2/2018 ) kreeg ik een prachtige kans te laten zien hoe je de voetganger en fietser wél een volwaardige plek kan geven in de...

Artikelen 1 tot 5 van 77

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.