Elk kind dat we sparen is winst

dinsdag 17 april 2012 266x gelezen

Scholieren zoeken de grens op tussen zichtbaar of onzichtbaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur

Scholieren zoeken de grens op tussen zichtbaar of onzichtbaar zijn voor de vrachtwagenchauffeur

Leerlingen onderschatten lengte en gewicht van vrachtwagens

 

Zes meisjes van de Steenvoordeschool in Rijswijk staan tegen de voorkant van de ‘Veilig op Weg-truck’ van leschauffeur Erik Koelewijn. Zes klasgenoten zitten in de cabine; de grootste achter het stuur. Nu nemen de dames een grote pas voorwaarts en nog een en nog een. Pas na 5 grote passen worden zij voor het eerst zichtbaar. En pas na negen passen zijn ze helemaal zichtbaar voor de klasgenoot achter het stuur.

 

Het gaat niet alleen om camera’s en dodehoekspiegels, maar ook om inzicht van weggebruikers in de zichtruimte van de vrachtwagenchauffeur. Met deze boodschap trekt Erik Koelewijn het hele schooljaar, met lestruck en (vrijwillige) bijrijder langs basisscholen om een gratis theorie- en praktijkles te geven over de rijeigenschappen van vrachtwagens. In de lesformule – initiatief van TLN en VVN en onder meer gesponsord door Mercedes (truck) Van Vliet Trucks (oplegger), BP (brandstof) en Randstad (chauffeur) - krijgt een schoolklas op film te zien wat de chauffeur op welk moment bij een kruising ziet. Ook wordt gevisualiseerd waar je je als weggebruiker in verschillende situaties het veiligst kunt opstellen. Dan wordt de kennis getoetst in 10 meerkeuzevragen. Daarna gaat de groep naar de vrachtwagen. De helft van de klas verdwijnt in de laadruimte om de meerkeuzevragen na te spelen met modelvrachtwagens. De resterende leerlingen verdelen zich in de cabine en er omheen. Hier zoeken de scholieren letterlijk de grens tussen zichtbaar en onzichtbaar. Koelewijn  ‘Je kunt alle technische hulpmiddelen inzetten, dan heb je geen dodehoek meer, maar als chauffeur moet je zoveel dingen in de gaten houden. Dus hoe meer spiegels en camera’s, hoe meer aandacht wordt gevraagd. Kinderen moeten zich daarom ook bewust worden van de gevaren. Of het werkt? Elk kind dat wij sparen, is winst.’ En de scholieren? Bij de start van de les gokken ze dat een vrachtwagen maximaal 15 meter is en 9 ton weegt. In werkelijkheid zijn de gevaartes maximaal 25 meter en 60 ton.

Meer informatie: http://www.veilig-op-weg.nl

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.