Ferry Wahls, gemeente Maastricht: 'Het stadsverkeer integraal en strategisch sturen'

donderdag 22 december 2016 Nettie Bakker 59x gelezen

Ferry Wahls, Senior beleidsmedewerker mobiliteit voor de gemeente Maastricht: '‘Verkeersmanagement in de stad evolueert en wordt ‘breder’.
Ferry Wahls, Senior beleidsmedewerker mobiliteit voor de gemeente Maastricht

Ferry Wahls, Senior beleidsmedewerker mobiliteit voor de gemeente Maastricht

'Tegenwoordig draagt verkeersmanagement bij aan ruimtelijke kwaliteit’ in plaats van - uitsluitend - aan ‘doorstroming’. Dit vergt een andere aanpak: integraal werken en lokaal, operationeel sturen met een strategische blik gericht op het regionale en stadsnetwerk. In Maastricht werkt dit alsvolgt: de stad is compact.

Zonder aanvullende infrastructuur  bij te bouwen willen we een aantrekkelijke stad zijn voor bewoners en bezoekers. Dit is de stedelijke strategie voor verkeersmanagement. Operationeel betekent dit dat we het verkeer binnen de bestaande ruimte zo sturen dat er op bepaalde delen van het stadsnetwerk meer ruimte beschikbaar komt voor voetgangers, fietsers, OV en groen.

Voorbeeld: in het centrum sturen we de bussen niet over vrije busbanen, maar met voorrang bij verkeerslichten (KAR) zonder vertraging door de stad. Auto’s worden gedoseerd toegelaten in het centrum. Dit betekent dat ze niet in het centrum, maar elders - bij overstappunten - ‘vertraging kunnen oplopen’. Zo creëren we ruimte voor voetgangers, fietsers en groen. Voorheen ‘draaiden’ VRI’s lokaal.

Nu stuur je ze als onderdeel van het regionale en stadsnetwerk aan en word je een netwerkmanager. Je kijkt naar een netwerk waar verschillende verkeersstromen bij elkaar komen. Voldoet dat geheel aan wat je met de stad wil? Daar gaat het om. De truc zit in de integrale aanpak.’

deskundigen aan het woord

Artikelen 1 tot 12 van 13

1 2

Artikelen 1 tot 12 van 13

1 2

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2017 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.