Fietsinfra groeit mee met fietsers

donderdag 7 juni 2018 54x gelezen

“We ontwikkelen ons steeds meer als fietsstad. De afgelopen tien jaar is het aandeel fietsers in Rotterdam met 60 procent gestegen. Dat is meer dan een verdubbeling, terwijl het autogebruik nagenoeg stabiel is gebleven. Rotterdam is na de bombardementen in de Tweede Wereldoorlog ingericht als stad met veel ruimte voor de auto. De urgentie om meer ruimte te geven aan schoon en langzaam verkeer bleef hier langer uit dan in historische binnensteden, zoals in Utrecht of Amsterdam. 

Irma Bijl-Rodenburg, programmamanager Fietsplan, Rotterdam.

Irma Bijl-Rodenburg, programmamanager Fietsplan, Rotterdam.

Omslag 
Rotterdam maakt nu een omslag, waarbij groei en stedelijke verdichting, economische vernieuwing en de transitie naar meer fiets- en ov-gebruik richtinggevend zijn. 

Met de uitvoering van het Rotterdamse Fietsplan 2016-2018 stimuleren we het fietsgebruik nog verder. Onder meer door de nu al meer dan 200.000 Rotterdammers die dagelijks de fiets pakken meer ruimte, comfort en snelheid te geven en het realiseren van meer fietsparkeervoorzieningen. De uitdaging is dat onze fietsinfrastructuur met de fietsers meegroeit, zowel in de binnenstad als in de wijken. Iedere Rotterdammer profiteert daarvan. 

 

Ik vind het belangrijk dat iedere Rotterdammer jong of oud de beschikking heeft over een fiets en fietsvaardig is, want fietsen is gezond en brengt je overal tegen lage kosten. Dat steeds meer partijen en individuen zich hier in Rotterdam voor inzetten, maakt mij blij.”  


 

 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.