Fietspad dat zonne-energie opwekt een stap dichterbij

vrijdag 1 november 2013 Verkeerskunde 6/2013 295x gelezen

TNO, de provincie Noord-Holland, Ooms Civiel en Imtech hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de realisatie van een fietspad dat zonne-energie opwekt.

Een demonstratiepaneel van het fietspad dat zonne-energie opwekt

Een demonstratiepaneel van het fietspad dat zonne-energie opwekt

De vier partijen werken al enige jaren samen in het project SolaRoad. Het komende jaar wordt bij Krommenie het eerste stukje fietspad van ongeveer 100 meter gerealiseerd. Daarvoor worden elementen van 2,5 bij 3,5 meter gebruikt. Deze elementen hebben een betonnen bodem en een lichtdoorlatende, stroeve toplaag. Daartussen liggen de zonnecellen. De verwachting is dat deze zonnepanelen tussen de 50 en 70 kilowattuur (kWh) per vierkante meter per jaar leveren. Een gemiddeld huishouden verbruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh aan elektriciteit. Naast het fietspad staat straks een aantal schakelkasten om de opgewekte energie om te zetten naar wisselstroom en terug te voeren naar het elektriciteitsnet.

 

De elementen zijn in het laboratorium al uitgebreid getest, vertelt Sten de Wit, projectleider van TNO. ‘We willen nu weten hoe het in de praktijk functioneert. Levert het inderdaad deze energieopbrengst op? En hoe ervaren gebruikers en wegbeheerders het fietspad?’

 

De voordelen van zonnepanelen in de weg zijn duidelijk volgens de samenwerkende partijen. De Wit: ‘We hebben in Nederland bijna 140.000 kilometer wegdek liggen. Dat is bijna twee keer zoveel als al het beschikbare dakoppervlak.’ Het prototype kan worden doorontwikkeld voor gemeentelijke wegen. De Wit. ‘We zijn met een fietspad begonnen omdat de belasting daarop lager is, maar we kunnen ons voorstellen dat de volgende stap gemeentelijke wegen zijn. Als een verharding aan het eind van zijn levensduur is, is dat een moment om een keuze voor deze oplossing te overwegen.’

 

De geprefabriceerde elementen zijn uit te breiden met andere hightech-toepassingen, zoals het opnemen van sensoren die de verkeersstromen in beeld brengen, laadpunten voor elektrische voertuigen en verwarming om gladheid te bestrijden. Voorlopig zijn deze mogelijkheden voor het fietspad in Krommenie nog even in de kast gehouden, om de proef niet te gecompliceerd te maken. (KB)

 

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2018 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.