Fietsvisie: Van groei naar schaalsprong

donderdag 7 juni 2018 169x gelezen

“Ik werk aan de nieuwe fietsvisie, gebaseerd op de stadsbrede doelstellingen voor de toekomst. Het huidige, meer solitaire, fietsplan loopt eind dit jaar af. Kernpunt van de nieuwe visie is de mobiliteitstransitie van auto naar ov en fiets.
Bart Christiaens, fietscoördinator, gemeente Rotterdam.

Bart Christiaens, fietscoördinator, gemeente Rotterdam.

Had het huidige fietsplan nog als doel 10 procent groei, we zitten nu op 9,8 procent, het nieuwe doel is een schaalsprong fiets. We gaan letterlijk meer ruimte aan de fiets bieden en kijken per locatie hoe we dat met het oog op verkeersveiligheid het beste kunnen doen. Kunnen we op 50 km-wegen het fietspad breder maken of gaan we mengen en brengen we de snelheid terug naar 30 km/uur?

 

Hoewel we ons in aantallen fietsers nog niet kunnen meten met Amsterdam of Utrecht, willen we de bewoners van 50.000 nieuwe woningen goede mogelijkheden bieden om comfortabel met de fiets en het ov te reizen.

 

Dit vraagt om nieuwe ingrijpende keuzes in de stad, upgrading van ontwerprichtlijnen en meer fietsparkeerplekken bij stations, in de binnenstad en in wijken. Daarbij spreken we bovendien niet meer over fiets, maar over fiets+: dus ook bakfietsen, snorfietsen, bromfietsen, speed pedelecs, toekomstige fietsachtigen en zogeheten gehandicaptenvoertuigen.

 

Naast meer ruimte voor de fiets werken we ook aan fietsstimulering, stadsbreed en in gebieden met vervoerarmoede, en deelfietsenbeleid. Zo vragen deelfietsenleveranciers om interoperabiliteit met het oog op MaaS-aanbiedingen.” 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.