Fietsvlonders, succesvolle speldenprikken

donderdag 7 juni 2018 Nettie Bakker 60x gelezen

“Ons fietsvlonderproject, voor zover bekend een uniek Rotterdams initiatief, valt op door zijn succes, laagdrempeligheid en flexibiliteit. Fietsvlonders, bekostigd vanuit ons Fietsplan, zijn constructies zo groot als een autoparkeerplaats die ter hoogte van het trottoir ruimte bieden aan 10 geparkeerde fietsen.
Claudia van Zwieten, projectleider Binnenstad, cluster Stadsontwikkeling, Rotterdam.

Claudia van Zwieten, projectleider Binnenstad, cluster Stadsontwikkeling, Rotterdam.

De vlonders worden drie tot zes maanden op proef op een autoparkeerplaats gelegd en na bewezen gebruik en het uitblijven van bezwaren weggehaald, waarna de autoparkeerplaats wordt omgebouwd tot verlengd trottoir met tien fietsparkeerplekken.

 

Over de 44 vlonderplekken tot nu toe, waarvan ongeveer de helft al een definitieve fietsparkeerplaats is geworden, hebben we opvallend genoeg nog geen enkele klacht ontvangen. We zijn gestart met vlonders in de binnenstad en gebruiken ze nu ook in de wijken rond de binnenstad.

 

De gemeente kan een vlonder leggen, maar meestal gebeurt het op verzoek van bewoners of ondernemers. De vlonders zelf zijn intussen van kunststof, want hout is zeer onderhoudsgevoelig en glad bij regen. En er is een veiligheidsstang aan de drie straatkanten aangebracht om te voorkomen dat fietsen uitsteken.

 

We maken nu een handleiding voor het hele proces van aanvraag, uitvoering en communicatie, zodat we het idee in heel Rotterdam kunnen uitdragen. In de transitie van auto-, naar fietsstad zijn de vlonders speldenprikjes, maar gaandeweg genereren ze meer en meer meters fietsparkeerruimte.” 

 

 

 

Inhoud laatste dossier

Stadsdistributie

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Stadsdistributie

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

  • Vier sporen richting schone stadslogistiek De tijd van V&D, twee kledingcollecties per jaar en Vinex-locaties buiten de stad ligt nog niet eens zo ver achter ons. Wat was het...
  • Meer data, minder schade Van brandstof tot grondtransport en van pakketdistributie tot bouwmaterialen: jaarlijks wordt 82 procent van het binnenlands transport (in tonnen) vervoerd over de weg....
  • City Logistics Game toont duurzame stadslogistiek Doordat goederenstromen in steden nog vaak gefragmenteerd zijn, is de stadslogistiek niet efficiënt en daarmee een aanslag op het stedelijke milieu. Door volumestromen te...
  • Stormprotocol voor Markerwaarddijk Op de Markerwaarddijk (Lelystad-Enkhuizen) gold tot voor kort één stormmaatregel: de dijk ging dicht voor alle verkeer vanaf windkracht 10. Sinds de inwerkingtreding van een...
  • Opkomst (e-)cargofietsen in de stadslogistiek: zegen én zorg Stadslogistiek staat voor belangrijke uitdagingen: ten behoeve van een gezond leefklimaat is het gewenst om stadslogistiek (nagenoeg) emissievrij te maken. Tegelijkertijd groeit...

Artikelen 1 tot 5 van 16

1 2 3 4

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.