Frans-Luuk Bouwers: Wij ontzorgen de logistieke sector met slimme oplossingen voor de first & last mile

donderdag 28 februari 2019 224x gelezen

“Het City Hub-concept dat in 2016 startte als ‘slim magazijn aan de rand van de stad voor de zakelijke markt’, innoveert dit jaar tot een multimodaal zero emissie overslagpunt voor meerdere distributiebedrijven.
Frans-Luuk Bouwers, COO City Hub

Frans-Luuk Bouwers, COO City Hub

Wij staan 24/7 open om logistieke stromen te ontvangen en over te slaan op zero emissie transport. Gedurende de dag brengen wij die goederen zero emissie en gebundeld de stad in. Het concept is in 2016 Roermond ‘onder de radar’ getest om te zien waar we tegenaan zouden lopen. Wij richtten ons vooral op opslagregistratie, verzendklaar maken van de goederen (order picking) en zero emissie last mile transport. De test liet binnen anderhalf jaar zwarte cijfers zien.

 

Een gelukkige omstandigheid was wel dat we vlak bij het Outlet Center zitten waar veel ondernemingen graag een deel van hun voorraad onderbrengen om zo meer winkelruimte vrij te maken. Waar we dachten dat klanten zouden aankloppen vanuit duurzaamheid, blijkt het veel meer te gaan om: dure opslagkosten besparen, meer omzet genereren en meer kwaliteit leveren aan de klant. Zo werd het linnengoed voor het Van der Valk-hotel ’s ochtends vroeg door zware dieselvoertuigen gebracht waardoor hotelgasten wakker werden. Die leveringen komen nu bij ons en wij leveren ze in deelvrachten geruisloos aan het hotel. 

 

Dit jaar voegen we crossdocking toe aan onze menukaart aan diensten, evenals elektrisch watertransport. We zagen vele kleine hubs ontstaan aan de randen van steden. Willen we congestie in de stad verminderen, dan zullen we vracht slim moeten bundelen. Cross docking betekent dat meerdere distributeurs dezelfde hub gebruiken.

 

We draaien dit jaar een eerste proef op een nieuwe locatie aan een lange kade op industrieterrein Lage Weide in Utrecht. We hebben hier via een succesvolle crowdfundingcampagne – mensen vinden het kennelijk belangrijk – een ruimte van 4800 m2 verworven, waarvan we zo’n 2000 m2 aanbieden aan derden. Zij betalen naar gebruik van de ruimte en krijgen toegang tot ons IT-platform  ‘My green connection’.

 

Dit platform registreert alle vracht en koppelt transportzendingen slim aan elkaar. We zetten hier bovendien een elektrische duwboot in die volle rolcontainers naar de stad vaart, waar bijvoorbeeld fietskoeriers hun lege vrachtcontainer kunnen ruilen voor een volle, zonder eerst terug te hoeven fietsen. Zo willen we een complementaire partner zijn die innoveert op het speelveld van de first & last mile.

 

Slimme stadslogistiek is een noodzaak om de stad bereikbaar en leefbaar te houden. Als gemeente moet je je realiseren dat ieder nieuw huishouden nieuwe vervoerbewegingen met zich mee brengt. We denken daarom ook aan plinthubs, waarboven je appartementen kunt bouwen. Het is belangrijk dat gemeenten meedenken over locaties. Ruimtelijk vastgoed zou daarom een primair agendapunt van de G32 moeten zijn.” 

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

  • Wegontwerp voor Dummies. Dummies? Voor het ontwerpen en aanleggen van wegen bestaan richtlijnen en aanbevelingen. Toch kom ik als Dummy-weggebruiker in de praktijk regelmatig situaties tegen waarbij ik niet...
  • Verkeersmaatregelen voor mens of richtlijn? Dit artikel is het eerste in een reeks onderzoeksartikelen die in opdracht van Korbee & Hovelynck en Van Rens mobiliteit worden uitgevoerd naar de mogelijkheden om...
  • Human Factors versus richtlijnen: Niet blindvaren In een eerdere blog heb ik betoogd dat richtlijnen niet ‘heilig’ zijn. Je moet er zelfs van afwijken als dat tot betere situaties leidt, maar dat gebeurt zelden.
  • Terechte kritiek op MKBA-methodiek Onderstaand artikel is gebaseerd op de paper ‘ Maken individuen als consument en burger een andere afweging tussen verkeersveiligheid en reistijd ?’ die werd gepresenteerd...
  • Met de fiets van Lier naar Amsterdam 'De laatste week van augustus fietste ik met vrouw en twee kinderen van 11 en 13 jaar oud van Lier naar Amsterdam (via Breda, Dordrecht en Gouda). We vertrokken maandag,...

Artikelen 16 tot 20 van 62

1 2 3 4 5 6

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.