Frequente slagader

donderdag 26 april 2012 152x gelezen

Met de MerwedeLingelijn kunnen mensen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad

Met de MerwedeLingelijn kunnen mensen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad (Copyright: MerwedeLingelijn)

Nieuwe treinhaltes bij nieuwe woonwijken, korte loopafstanden naar die haltes, hogere frequenties van de trein, de fiets gratis mee en een vervoerder met ambitie. Dat zijn de ingrediënten om van een noodlijdend spoorlijntje een succes te maken.

 

Op de grens van het Groene Hart voert de MerwedeLingelijn van Dordrecht naar Geldermalsen: 49 kilometer. Het was een zieltogend boemeltje van NS met soms maar één trein per uur. In 2006 verhuisde de zeggenschap van het rijk naar de provincie Zuid-Holland. Vervoerder Arriva won de aanbesteding en zet nu tien moderne treinen in. Sinds 2006 is het aantal reizigers ruim 30 procent gegroeid. Het streven is 100 procent meer reizigers in 2018.

In 2007 ging de frequentie omhoog: de hele dag elk half uur. Sinds najaar 2011 rijdt er elk kwartier een trein tussen Dordrecht en Gorinchem, het drukste stuk. Eind 2011 gingen er twee haltes open: Sliedrecht Baanhoek en Hardinxveld Blauwe Zoom. In april kwam de halte Boven-Hardinxveld erbij. Eind 2014 volgen er nog twee: Gorinchem Noord (bedrijventerrein en scholengemeenschap) en Leerdam Broekgraaf (nieuwe woonwijk).

‘De nieuwe haltes komen waar we woningen bouwen. We willen korte afstanden voor de reizigers,’ vertelt Ferry van der Koelen, directeur van MerwedeLingelijn Beheer; het samenwerkingsverband van de zeven gemeenten langs de lijn.

‘Meer mensen willen wonen in het Groene Hart en werken in de grote stad. De MerwedeLingelijn brengt hen snel naar Dordrecht. Vanaf daar zitten ze zo in Rotterdam, Den Haag of zelfs Leiden.’ Vanaf de A15 is de bouw van Sliedrecht Baanhoek-West goed te zien. Deze wijk grenst aan de Alblasserwaard en nationaal park De Biesbosch, én is tegelijk dichtbij een afrit van de A15 en de nieuwe halte van de MerwedeLingelijn.

Scholieren hebben de lijn ook ontdekt: de fiets mag gratis mee. Dat vergroot het bereik van de haltes. ‘We lopen tegen de grenzen van de capaciteit op,’ meldt Van der Koelen. ‘Een halve minuut is te krap om alle fietsen in en uit te laden. Om opstoppingen te voorkomen, hebben we het aantal fietsen gemaximeerd op 12 per trein.’

Zijn lessen: ‘Zoek een vervoerder die de lijn kan ontwikkelen: Arriva heeft een andere insteek dan NS. En richt als gemeenten één organisatie op: dat werkt efficiënter en houdt het dichtbij de mensen. Ze zijn er trots op: het is hún lijn.’

Inhoud laatste dossier

De verkeerskundige

Naar alle eerdere dossiers

Meer artikelen over Wegontwerp

Artikelen 26 tot 30 van 62

3 4 5 6 7 8

Artikelen 26 tot 30 van 62

3 4 5 6 7 8

Verkeerskunde is een uitgave van ANWB.
© 2019 www.verkeerskunde.nl - alle rechten voorbehouden.